Marxistisk frågelåda

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Marxistisk frågelåda

Inlägg av a81 » 17 juli 2023, 22:44

Tänker att vi har stora klyftor, nästan som för hundra år sedan, och att vi dessutom får mindre tillbaka från överklassen och övre medelklassen. För hundra år sedan bidrog de genom sin mycket höga bildningsnivå och höga moral till samhället på olika sätt (jfr t.ex. Dag Hammarskjöld eller Raoul Wallenberg). Idag är det mest konsumtion som gäller.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Marxistisk frågelåda

Inlägg av sonderling » 18 juli 2023, 07:21

a81 skrev:
17 juli 2023, 22:44
Tänker att vi har stora klyftor, nästan som för hundra år sedan, och att vi dessutom får mindre tillbaka från överklassen och övre medelklassen. För hundra år sedan bidrog de genom sin mycket höga bildningsnivå och höga moral till samhället på olika sätt (jfr t.ex. Dag Hammarskjöld eller Raoul Wallenberg). Idag är det mest konsumtion som gäller.
Ja frågan bör nästan vara i den kapitalistiska frågelådan men du är lite inne på min käpphäst att vi har en annorlunda borgerlighet idag. (Här vet jag inte riktigt hur jag ska utrycka mig utan att trappa på tårna. Konsumtion? Eller en önskan att sko sig om så hela samhället kollapsar?) :?
Det var som jag sa en gång innan och Davian fnissade åt mig att förr hade nog endå borgerligheten en viss förståelse eller insyn i hur fattiga hade det. Även om det kanske kom havregröts kommentarer även på den tiden.

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Marxistisk frågelåda

Inlägg av a81 » 18 juli 2023, 23:51

Det är väl så att bildningnivån relativt sett gått ner mest hos överklassen och den övre medelklassen. Idag är det mer något slags nördig lägre medelklass som sitter på allmänibildningen, medan såväl arbetarklass som överklass och övre medelklass ofta är rätt materialistiskt inriktade (Tesla, Thailand, nya kök, etc.).

Sedan är väl främsta orsaken till detta de sänkta kunskapskraven i skolan de senaste 60 åren (något som främst kommit från vänstersidan i politiken) och som sänkt/jämnat ut bildningsnivån väldigt mycket i samhället. Jag tror att vänstern gjorde ett riktigt felsteg där. Hade vänstern skippat "flumskolan" och de helt vansinniga rivningarna av svenska stadskärnor, så tror jag att Sverige hade varit ett trevligare land att leva i och jag tror att det hade varit lättare att mota bort högerpopulismen. Nu finns liksom en stor historielöshet och något slags diffus längtan tillbaka till 1900-talets mitt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Marxistisk frågelåda

Inlägg av sonderling » 19 juli 2023, 12:43

I "Såssarnas flumskola" lärde man sig iallafall nått som jag brukar säga i kontrast till borgarnas vinstskola. Minns att man i princip fick köra en parallell hemskola med barnen när de gick i grundskolan. Frun höll i matten och jag i historia typ.
Men detta är kanske en tråd i sig. Och vi kanske bluddrar för mycket, såg att Amund skrev nått som verkade vettigt men han drog tillbaka det innan jag han läsa ordentligt.
I övrigt håller jag nog med. Speciellt det sista:
Nu finns liksom en stor historielöshet och något slags diffus längtan tillbaka till 1900-talets mitt.
Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Marxistisk frågelåda

Inlägg av a81 » 23 juli 2023, 01:16

Början av flumskolan (70-, 80- och 90-talet) var väl inte alltför illa. Jag tror att huvudproblemet var när barnen inte längre hade föräldrar som gått mera traditionell kunskapsskola, då föll allmänbildningsnivån som en sten. "Hemskolningen" fungerade bättre för 20, 30, 40 år sedan när barnens föräldrar var mer bildade.

Sedan har väl även demografiska förändringar spelat in. I slutet av 1900-talet tillhörde de flesta svenskar något slags välbeställd arbetarklass eller lägre medelklass (tänk 90-tals-TV-serien Svensson Svensson fast med lite mindre välputsade hem och mindre av fint uppdukade frukostar). Idag en generation senare upplever jag att folk tydligare är uppdelade i "coola hantverkare" eller "prestigefulla akademiker". Gruppen mittemellan som läste böcker, tittade på nyheterna på TV, etc. men samtidigt hade det lite ostädat hemma och inte var i fysisk toppform finns liksom inte längre, eller rättare sagt de är 70+ och märks inte mycket i samhället.

Skriv svar