Konsumism

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Konsumism

Inlägg av LasseMaja » 9 maj 2013, 09:55

"Konsumism är ett ord som myntades på 1970-talet för att beteckna västvärldens inställning till att konsumera, att konsumtionen menades göra människan lycklig." (wiki)

Intressant artikel i Forskning & Framsteg (Tema: Konsumism) om konsumtionen och människorna.

"De senaste generationernas konsumtionsökning bygger på ständig otillfredsställelse."

http://fof.se/tidning/2006/8/mycket-vill-ha-mer

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Konsumism

Inlägg av Amund » 6 augusti 2022, 18:24

En obesvarad tråd! :)

Jag menar att konsumtion numera är skambelagd med mycket god draghjälp av klimatfrågan. Denna skuldbeläggning är dock inte särskilt konsekvent och skiljer inte på materiell konsumtion och tjänstekonsumtion. Ska man vara ärlig har väl den fria marknadsekonomin alltid motarbetats av egalitära och korporativa krafter?
LasseMaja skrev:
9 maj 2013, 09:55
De senaste generationernas konsumtionsökning bygger på ständig otillfredsställelse.
Eller att man helt enkelt fått råd att köpa sådant som man inte hade innan? Kan man kritisera människor i Asien som växt upp under slumliknande förhållanden och som nu vill ha kylskåp, bil och AC ?

Huvudtesen är alltid att rikedom och materiellt begär är bländverk som bara gör dig olycklig - ändå vill alla ha mer och mer- och gärna mer än andra.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Konsumism

Inlägg av hilbert » 7 augusti 2022, 18:43

Huvudtesen är alltid att rikedom och materiellt begär är bländverk som bara gör dig olycklig - ändå vill alla ha mer och mer- och gärna mer än andra.
Påminner mig om en historia för ett antal år sedan.
Det visade sig att vd:n för securitas (tror jag det var), fått en ovanligt hög bonus, vilket väckte en del ont blod.

Till skillnad från de flesta i hans situation ställde han upp på en intervju och försvarade sin bonus.

Han fick bland annat frågan om det spelar någon roll om man får 200 miljoner istället för 100 miljoner.
Då blev han riktigt upprörd; "det är klart det gör, det är ju mer!" :) .

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Konsumism

Inlägg av Markus Holst » 7 augusti 2022, 19:02

Jag tror att i den divisionen som som vd:n för Securitas spelar så är nog lönen mera som den medalj idrottarna får. De brukar ju hävda att man kan köpa en medalj men man kan inte köpa sig vinsten på ett mästerskap. Samma sak gäller nog för lönen: Man ser sin bekräftelse i hur stor lönen blir, inte i vilken nytta man gjort.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Konsumism

Inlägg av hilbert » 7 augusti 2022, 20:32

Man ser sin bekräftelse i hur stor lönen blir, inte i vilken nytta man gjort.
Sedan får man inte glömma bort den gamla tävlingen om vem som har den största....

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Konsumism

Inlägg av hilbert » 8 augusti 2022, 07:41

Apropå trådens ämne var jag inne och tittade på lägenheter i karlatornet här i Göteborg.
Karlatornet är ett pågående bygge , en 245 m hög skyskrapa som skall vara klar nästa år.

Där ligger nu ute till försäljning en 365 m^2 stor 6 rumslägenhet på 71:a våningen till det facila priset av 69 miljoner.
Någon som känner sig hågad?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Konsumism

Inlägg av koroshiya » 8 augusti 2022, 08:55

Gunnar Adler-Karlsson funderade mycket över dessa frågor under 70-80-talen.

En uppfattning han hade var att när alla får det bättre, får alla det sämre. Förutom den psykologiska faktorn är det uppenbart att vissa förmåga till konsumering leder till sådana resultat. Om alla kan åka till en semesterort kan man ju tänka sig att upplevelsen blir sämre.

Rom kan säkert vara ett alldeles fantastiskt resmål, men inte om man måste stå timmar i kö för att få se på något. Man har ju inte åkt dit för att svettas i en kö. När några säger att resmål X har blivit förstört, kan det nog finnas en hel del reell sanning i det.

Visst spelar det psykologiska en stor roll. En mycket nära släkting till mig måste ha godkända märken. Telefonen skall vara en Apple, något annat duger inte. Denna människa är mycket riktigt en karriärist med bra lön, men fan vet om hen är lyckligare.

I diskussioner som denna brukar jag alltid nämna en artikel från 80-talet i the Economist med titeln, "how to get by on 500 000 $ a year". Den handlade om hur yuppisarna på Wall Street tyckte att det var svårt att få det att gå runt. Visst tjänade de bra, men omkostnaderna var höga. Statushetsen medförde att de var tvungna att ha rätt prylar, rätt kläder, rätt bostad, och käka på de rätta ställena. Annars förlorade de status och med det chansen att knyta eller bibehålla viktiga kontakter.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Konsumism

Inlägg av koroshiya » 8 augusti 2022, 09:04

hilbert skrev:
8 augusti 2022, 07:41
Apropå trådens ämne var jag inne och tittade på lägenheter i karlatornet här i Göteborg.
Karlatornet är ett pågående bygge , en 245 m hög skyskrapa som skall vara klar nästa år.

Där ligger nu ute till försäljning en 365 m^2 stor 6 rumslägenhet på 71:a våningen till det facila priset av 69 miljoner.
Någon som känner sig hågad?
För bara några år sedan köpte ju folk på spekulation. Det räcker/räckte med en handpenning så fick man lagfart, och kunde alltså sälja lägenheten innan den ens var klar och förstås utan att man hade bott i den.

Ska nog ändå slå till på den där lägenheten, men först ska jag köpa ett hus på Marstrand eller Gullholmen, och en jävligt stor segelbåt. Det går ju inte att komma till grannarna och säga att man mest sitter på Port Arthur och dricker Norrlands på fritiden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Konsumism

Inlägg av Markus Holst » 8 augusti 2022, 09:29

koroshiya skrev:
8 augusti 2022, 08:55
Gunnar Adler-Karlsson funderade mycket över dessa frågor under 70-80-talen.

En uppfattning han hade var att när alla får det bättre, får alla det sämre. Förutom den psykologiska faktorn är det uppenbart att vissa förmåga till konsumering leder till sådana resultat. Om alla kan åka till en semesterort kan man ju tänka sig att upplevelsen blir sämre.

Rom kan säkert vara ett alldeles fantastiskt resmål, men inte om man måste stå timmar i kö för att få se på något. Man har ju inte åkt dit för att svettas i en kö. När några säger att resmål X har blivit förstört, kan det nog finnas en hel del reell sanning i det.

Visst spelar det psykologiska en stor roll. En mycket nära släkting till mig måste ha godkända märken. Telefonen skall vara en Apple, något annat duger inte. Denna människa är mycket riktigt en karriärist med bra lön, men fan vet om hen är lyckligare.

I diskussioner som denna brukar jag alltid nämna en artikel från 80-talet i the Economist med titeln, "how to get by on 500 000 $ a year". Den handlade om hur yuppisarna på Wall Street tyckte att det var svårt att få det att gå runt. Visst tjänade de bra, men omkostnaderna var höga. Statushetsen medförde att de var tvungna att ha rätt prylar, rätt kläder, rätt bostad, och käka på de rätta ställena. Annars förlorade de status och med det chansen att knyta eller bibehålla viktiga kontakter.
Jag tror att det sista du skriver är en viktig faktor i semesterresandet. Det känns som om man måste flyga längre än grannen. I min barndom åkte folk till Mallorca eller Teneriffa. Idag tycker nog mången att dessa ställen känns lite beige varför man måste flyga längre, som till Thailand eller Seychellerna.

Intressant är ju också hur flera orter idag gör vad de kan för att undvika turister eftersom de stora turisthorderna, nota bene, förstör den lokala ekonomin.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsumism

Inlägg av Hans » 8 augusti 2022, 12:02

Markus Holst skrev:
8 augusti 2022, 09:29
Intressant är ju också hur flera orter idag gör vad de kan för att undvika turister eftersom de stora turisthorderna, nota bene, förstör den lokala ekonomin.
Hade jag inte hört talas om, har du mer?

Relaterat: viewtopic.php?f=40&t=48219&hilit=religionen

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Konsumism

Inlägg av hilbert » 8 augusti 2022, 12:17

Markus Holst skrev: ↑08 aug 2022 08:29
Intressant är ju också hur flera orter idag gör vad de kan för att undvika turister eftersom de stora turisthorderna, nota bene, förstör den lokala ekonomin.
Och tänk precis idag kan man läsa följande i DN:



https://www.dn.se/ledare/amanda-broberg ... tturismen/

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Konsumism

Inlägg av Schwemppa » 8 augusti 2022, 12:36

Hans skrev:
8 augusti 2022, 12:02
Markus Holst skrev:
8 augusti 2022, 09:29
Intressant är ju också hur flera orter idag gör vad de kan för att undvika turister eftersom de stora turisthorderna, nota bene, förstör den lokala ekonomin.
Hade jag inte hört talas om, har du mer?

Relaterat: viewtopic.php?f=40&t=48219&hilit=religionen

MVH

Hans
"Tourist, Go Home"
https://www.thenomadtoday.com/articulo/ ... 18094.html
https://www.newdocs.de/tourist-go-home/

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Konsumism

Inlägg av koroshiya » 8 augusti 2022, 13:26

Venedig är en annan stad som det Rom jag jämförde med, ja.

Jag har läst skildringar om hur det inte alls var en upplevelse att vara där, för det var för mycket folk.

Sedan får ju dessa orter verkliga problem.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsumism

Inlägg av Hans » 8 augusti 2022, 14:47

Tackar för svar, rutinerad som jag är så skyr jag som pesten populära resmål vid högsäsong - så jag har personligen inte blivit drabbad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Konsumism

Inlägg av Markus Holst » 8 augusti 2022, 15:08

Hans skrev:
8 augusti 2022, 12:02
Markus Holst skrev:
8 augusti 2022, 09:29
Intressant är ju också hur flera orter idag gör vad de kan för att undvika turister eftersom de stora turisthorderna, nota bene, förstör den lokala ekonomin.
Hade jag inte hört talas om, har du mer?

Relaterat: viewtopic.php?f=40&t=48219&hilit=religionen

MVH

Hans
Främst tänker jag på Barcelona. Turister köper lägenheter som semesterbostad varför priserna blir så höga att ortsborna inte har råd att bo i staden.

Vi har ju haft liknande situation i Bohuslän: husen blir populära för rika turister varpå fastighetsskatten höjdes så mycket att, främst, äldre lokalt inte hade råd att bo kvar och yngre dito inte hade råd att köpa.

På någon medelhavs-ö, jag minns inte vilken, håller dricksvattnet på att ta slut till följd av stora horder vattenkonsumerande turister.

Skriv svar