Varför får dinosaurier kackiga namn?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Varför får dinosaurier kackiga namn?

Inlägg av Hexmaster » 16 oktober 2007, 09:17

Tyrannosaurus Rex, "tyrannödle-kungen", måtte vart ett olycksfall i arbetet.

Jämför med det oändligt mycket sämre Mapusaurus roseae (Världens största rovdinosaurie funnen). Det betyder visst "jordödla", men varför kunde man inte valt ett ord som ligger åtminstone någorlunda bra i mun?

Jag tar upp detta i en egen tråd eftersom frågan tyvärr aktualiserats på nytt, med en nyupptäckt sauropod i bjässe-klassen (över 30 m lång).

Vad den kallas? Futalognkosaurus.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7046223.stm

Nej, det är tyvärr ingen felstavning. Futalognkosaurus. Ordet betyder tydligen "jättelik hövdings-ödla" på det inhemska språket mapudungun (mapuche?). Vacker tanke, men även om det varit mitt eget språk hade jag nog blivit ännu stoltare om man satt ihop ett ord som även icke-mapudununeser kan uttala. (Vet inte om "logn" uttalas som "long". Hoppas det.)

Med tanke på vilken fullständig brist på talang i den vägen som världens paleontologer uppvisat så kanske de skulle ta hjälp av folk med sinne för sådant. Så kan dessa å sin sida få göra något meningsfullare än att döpa ännu ett nytt tuggummi, batteri eller schampoo.

Å andra sidan nämns en charmerande teori på Wikipedia:
I know this has been reported in various respected media, but the name seems oddly like 'Fut a log nk-osaurus' to me, or 'What a long neck-osaurus'. Am I the only one to think this?

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 16 oktober 2007, 18:25

Antagligen för att det är akademiker (latinkunniga) som döper dem. Jag för min del tycker det är roligare med namn som vårtsvin, flodhäst och jordgubbe (nej det sista var visst ett bär).

Jag håller med dig, Hexmaster. Och undrar över detta också. Det var ju Linné som började ge arter latinska namn. Men eftersom "odjuren" är utdöda får de inga folkliga namn. Riktningen är inte allmänheten ---> universiteten, utan universiteten ---> allmänheten. Men som sagt, vilka namnfreaks.

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 16 oktober 2007, 22:38

Även jag instämmer i kritiken. Men om Hollywood tar tag i det hela får vi mer fonetiskt tilltalande namn, se bara på Jurassic Park och de Hollywoodska namnen; T-Rex, Raptor och Compy. Frågan är om de egentligen är så mycket bättre trots att de ligger betydligt bättre i munnen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 oktober 2007, 23:23

Comsognathus är ett typiskt "fossil-namn", alltså myntat efter en egenhet hos fossilet: "vacker käke". (Kallas de verkligen för "Compies" i filmen?)

Raptor, detta enastående läckra namn! betyder "tjuv", gavs ursprungligen till en ägg-tjuv, Oviraptor, när man fann denna liggandes på ett rede med ägg. Detta var på den tiden då man inte kunde tänka sig en ruvande dinosaurie. Men även släktingar, en snabb (Velociraptor) och en i Utah (Utahraptor) fick namnet, fast man kan ju associera till annat än ägg. (Förresten vet du kanske att filmens Raptors har rätt lite med verklighetens Velociraptorer att göra.)

Sen finns det flera tråkiga namn, "ihålig kotled", den stilen. Men nog kan man välja ett sådant namn som dessutom låter någorlunda?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 17 oktober 2007, 03:05

Men minns du kampanjen "rädda stinkpaddan" som tilldrog sig för några år sedan? Nej tänkte väl det.

Vilket utrotningshotat djur stöder man helst: Panda eller Stinkpadda? Namngivning kan uppenbarligen ha en darwinistisk effekt.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 17 oktober 2007, 09:37

Det hade ändå sina fördelar när paleontologin var en stor tävling mellan gentlemän om vem som kunde gräva upp det mest imponerande skelettet och vinna mest berömmelse.. namn som "Tyrannosaurus Rex" och "Gigantosaurus" härrör från den epoken. Skall man dra press och besökare till sitt nyutställda skelett måste man ju ha ett fräckt affischnamn åt vidundret man skall förevisa..

Det hade onekligen sina nackdelar också, förstås.. men det skulle inte skada med lite mer "reklamtänkande" i branschen.

Nu kommer jag nog inte kunna glömma "Futalognkosaurus" ändå, och det är den här diskussionens fel. :-)

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 8 februari 2008, 16:03

Ender Wiggin skrev:Även jag instämmer i kritiken. Men om Hollywood tar tag i det hela får vi mer fonetiskt tilltalande namn, se bara på Jurassic Park och de Hollywoodska namnen; T-Rex, Raptor och Compy. Frågan är om de egentligen är så mycket bättre trots att de ligger betydligt bättre i munnen.
En mer modernare Raptor är ju amerikanska F-22. Det är förmodligen första gången ett jaktplan fått namn efter en dinosaurie.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Varför får dinosaurier kackiga namn?

Inlägg av Ola Häggström » 6 mars 2008, 10:54

Futalognkosaurus, som uppges ha en betydelse, tycker jag ändå är bättre än de dinosaurier som nanmgavs på 80- och 90-talen som framför allt fick namn efter fyndplats (ett otal kinesiska fynd).
Sen är det lite långsökt med hövdingar och kungar. (Jag vet inte vad "fetaste asätaren med små oanvändbara framben" skulle bli på latin).

jslat
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: 7 mars 2008, 14:25
Ort: Michigan

Re: Varför får dinosaurier kackiga namn?

Inlägg av jslat » 7 mars 2008, 14:33

tyskaorden skrev: En mer modernare Raptor är ju amerikanska F-22. Det är förmodligen första gången ett jaktplan fått namn efter en dinosaurie.
Sorry, tyvärr har inte detta hänt ännu.
Raptor betyder generellt "rovfågel". I varje fall är det så amerikanerna tänker på ordet. Örn, falk, hök. fiskgjuse är alla vad amerikaner kallar raptors. Ordet var i bruk långt innan dinosaurier var påtänkta som begrepp.
Från Wikipedia: Bird of prey, also known as a raptor, a type of bird often characterized by a hooked beak, sharp talons, and keen eyesight.

Men med tanke på stöld- (stealth-) egenskaperna hos F-22 så är nog namnet härlett från latinets raptor -- tjuv. Någon i Pentagon har tänkt till här med den dubbla betydelsen. Intressant, trodde inte att dom var tillräckligt skolade för detta. :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför får dinosaurier kackiga namn?

Inlägg av Hans » 7 mars 2008, 15:28

Fråga vilken Raptor det var - http://www.lockheedmartin.com/news/press_contacts.html

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Varför får dinosaurier kackiga namn?

Inlägg av Schwemppa » 7 mars 2008, 18:31

Visserligen betyder "stealth" också att smyga eller röra sig utan att upptäckas...

(edit) inlägg utan att tänka efter. Var uppe i Stealth fighter, inte Raptor.
Senast redigerad av 1 Schwemppa, redigerad totalt 7 gånger.

jslat
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: 7 mars 2008, 14:25
Ort: Michigan

Re: Varför får dinosaurier kackiga namn?

Inlägg av jslat » 7 mars 2008, 19:17

Det finns nog fler bottnar i valet av det namnet än vad det först verkar.

Nu jobbar jag inte så ofta med flyavdelningen på LM, men nästa gång jag besöker dom skall jag fråga.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re: Varför får dinosaurier kackiga namn?

Inlägg av Angus » 27 mars 2008, 16:24

När Atlas Copco på 80-talet bidrog med utrustning till en paleontologisk expedition, fick varelsen de hittade namnet - just det - atlascopcosaurus :)

Annars bävar jag för ultrasaurusen, titanusarusen och megaraptor! 8-)


//EMS

Skriv svar