Quiz: Religionshistoria

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Quiz: Religionshistoria

Inlägg av Marcus » 30 juli 2006, 22:57

Denna quiz-tråd är för frågor som gäller religionshistoria.

Reglerna är enkla, den som först svarat rätt på en fråga ställer nästa fråga.
Det är tillåtet att använda böcker och dylikt för att komma på svaret.

/Marcus

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 31 juli 2006, 19:41

Äntligen! Religionshistoria! :D

Låt oss börja med en lättis. Vad kallas striden mellan öst- och västkyrkan som resulterade i brytningen mellan de två, vad gällde den och vilket år inträffar det som idag betraktas som den "officiella" brytningen?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 31 juli 2006, 21:11

Det gällde tolkningen av ordet "Filique"(stavning)? Den västeuropeiska delen av kyrkan hade lagt till ordet när det gällde beskriven av den heliga ande som tidigare hade utgått från fadern men nu även skulle utgå från sonen. Den bysantiska delen av kyrkan ansåg att sådana drastiska förändringar ändast skulle kunna ske efter omfattande möten som t.ex. dem i Nicea. Den officiella brytningen kom 1054 då Patriarken och Påven bannlyste varandra. Striden kallas förövrigt väll Filiquestriden eller något liknande?

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 31 juli 2006, 21:41

Javisst, tillägget filioque i den nicaenska trosbekännelsen var inte populär. :)

Niedzwiadek nästa.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 1 augusti 2006, 15:32

Vi fortsätter med de enkla frågorna..Vad handlade Investiturstriden om?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 augusti 2006, 16:28

Få se - var det inte den som, ytligt sett, slog någon sorts rekord i hårklyverier; vem som skall hålla i vilken pryl vid kejsars krönande? Men som vid närmare granskning rörde maktfördelningen mellan kyrka och stat.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 2 augusti 2006, 00:55

Njaaa det rörde striden mellan det Tysk-romerska riket och påvestolen om vem det var som skulle ha rätten att tillsätta biskoparna i det Tysk-romerska riket men du får rätt för den....din nästa;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 augusti 2006, 11:39

Wikipedia har inte mycket, men lite - gillar bäst den lilla medeltida strippen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Investiturstriden

Nästa fråga: Om man ska ta Gamla testamentet på orden härstammar vi alla från två personer, Adam och Eva. Man kan också få reda på att vi alla härstammar från fem personer som levde senare. Vilka var dessa?

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 5 juni 2005, 23:48
Ort: Oderljunga i SKÅNE!

Inlägg av Corsair » 2 augusti 2006, 14:16

Noa, Ham, Kush, Misrajim, Kanaan och Sef. Iförsig var det 6 personer, måhända jag misstolkat din fråga. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 augusti 2006, 14:31

Ähm, Corsair är uppenbarligen på rätt väg, men jag skulle gärna vilja få ett preciserande av vilka de här personerna är (utöver Noa då).

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 2 augusti 2006, 17:08

Var inte Ham en av Noas tre söner? Dem andra ska ha hetat Sem och Jafet. Sem ska ha varit stamfadern för de semitiska folkslagen dvs araber och judar medan Jafet ska ha varit stamfader åt oss kaukasier och Ham för de afrikanska folkslagen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 augusti 2006, 08:22

Ham, Sem och Jafet tillhör allmänbildningen, men eftersom samtliga härstammar från gubben Noak himself så räknar jag inte dem. Corsair nämner dessutom tre av Hams söner samt "Sef" som jag inte känner till. Kom igen nu...

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 4 augusti 2006, 11:53

Vilka knepigheter! Om inte Genesis 10 ger svaret, vad kan Hexmaster ha i tankarna...? Var och en av de tre sönerna fick horder av avkomma så hur får man det till fem? Så många frågor, så få svar.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 augusti 2006, 13:07

:) Jämför med Adam och Eva, som nämndes i frågan. Ham, Sem och Jafet härstammar ju i sin tur från Noa och hans fru - det var så jag tänkte. Nu har ni nästan svaret...

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 5 augusti 2006, 18:55

Detta börjar bli en riktig gåta! Snart får jag helt lägga av med spriten om mina små grå ska hänga med.

Nu börjar jag tro att Hexmaster menar Adam, Eva, Kain, Abel och Set, men det gör han bevisligen inte, för han skrev att de fem efterfrågade levde senare. (För att inte nämna att vissa av de fem dog en ond bråd död.)

"samtliga härstammar från gubben Noak himself så räknar jag inte dem" - detta är nu förvirrande om man ställer det bredvid den senare ledtråden från kl 13:07 igår.

Ich bin verwirrt! Snart sätter jag mig på golvet och börjar tjuta. En ny ledtråd, snälla... (mindre knepig, tack)

Är vi alltså ute efter en generation där det fanns 5 syskon?

Skriv svar