Postmodernism och modernism

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Sape
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 november 2005, 19:15
Ort: Sape

Postmodernism och modernism

Inlägg av Sape » 25 november 2005, 16:05

Hej!

Jag har en fråga om begreppen modernism och, framför allt, postmodernism. De orden dyker upp då och då i texter och diskussioner men jag har inte riktigt fått kläm på vilka ideér dessa ord innefattar. Finns det någon som kan ge mig lite upplysning och kanske litteraturtips?

Peter

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Postmodernism och modernism

Inlägg av Probstner » 25 november 2005, 16:13

Sape skrev:Jag har en fråga om begreppen modernism och, framför allt, postmodernism. De orden dyker upp då och då i texter och diskussioner men jag har inte riktigt fått kläm på vilka ideér dessa ord innefattar. Finns det någon som kan ge mig lite upplysning och kanske litteraturtips?
En visserligen tunn men bra början är att titta här och (mindre tunt) här.

/ Probstner

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 2 december 2005, 14:54

Det kan vara värt att påpeka att Modernism och Postmodernism kan ha många olika betydelser beroende på vilken uppfattning människan ifråga har. Jag har själv precis skrivit och lämnat in en kortare essä på Sven-Eric Liedmans Iskuggan av framtiden och han menar att modernismen har sin början i och med klockans intåg i människans liv och fick en fortsatt utveckling i de tänkare som kom under 1600-1700-talen såsom Kant, Hume, Voltaire och Rousseau.
Min poäng är att man ska inte bara se dem som tidsepoker med en fast början och ett ev. slut, utan att de kan ha så många fler innebörder. Jag har själv bara skrapat lite på ytan i och med den kursen jag läser just nu, men det är en djungel av olika åsikter och påståenden att ta in!

/Torbjörn

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 5 december 2005, 15:59

Dessutom tar uttrycken Modernism och Postmodernism sig olika uttryck inom olika dicipliner. Bara för man inom både pedagogiken och Historia använder sig av termen postmodernism, innebär inte det per definition att man lägger samma innebörd i begreppen.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 5 december 2005, 16:45

Kan ju tillägga att modernism och postmodernism används inom organisations- och ledarskapsteori också.

Här är modernismen de terorier som kom till under 40- 60-talen där man i princip utgår från att det är möjligt att bygga upp en fullständig bild av verkligheten och därifrån i alla lägen fatta det bästa beslutet. Alltså ett i grunden rationalistiskt perspektiv som vi väl kan tillskriva framförallt Frederick Taylor och hans "Scientific Management".

Postmodernismen är mycket ny, det är tveksamt om den öht anammats ute i "det verkliga livet" än. Här säger man att organisationer blir allt mer byråkratiska och komplexa med ålder och storlek, att ingen kan ha full överblick hur det egentligen fungerar. Beslut styrs av andra orsaker än de rationella, såsom vanor, viljan att framstå som rationell, legitimitetsskapande, efterhärmande etc etc etc. Max Weber startade väl egentligen det här synsättet med sin "Verstehen"-doktrin, men det är väl först på 70- och 80-talen som det sociologiska perspektivet började studeras på allvar inom ekonomin.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Postmodernism och modernism

Inlägg av LasseMaja » 21 februari 2009, 12:49

Jag pushar upp denna tråden lite med anledning av tråden Hitler och postmodernismen, här är wikipedias postmodernism-definition som Robert postade.
Postmodernism är ett begrepp som syftar på en utveckling inom kritisk teori, filosofi, arkitektur, konst, litteratur och kultur som kan beskrivas som antingen sprungen ur eller en reaktion på modernism och modernitet. Postmodernismen har även definierats som trevandet efter nåt nytt efter det att luften gått ur modernismen.[1] Postmodernismen vände sig ifrån tanken på att det fanns fasta värden, absoluta sanningar och jagets existens och kritiserade därmed varje tanke på objektivitet. Istället är allt relationellt och kontextuellt; den postmoderna världsbilden är skeptisk.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Postmodernism och modernism

Inlägg av LasseMaja » 22 februari 2009, 08:56

En mycket kortfattad definition ifrån Forskning och framsteg.

"Kunskap är partiell, individuell och socialt bestämd"

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Postmodernism och modernism

Inlägg av LasseMaja » 22 februari 2009, 21:27

"Det kan här tyckas som om det postmoderna synsättet, med dess betoning på öppenhet, mångstämmighet och lyhördhet för perspektiv andra än dem som ligger till grund för den västerländska kanon, skulle kunna erbjuda en intellektuell strategi och ett konceptuellt ramverk för ett mindre etnocentriskt och mer globalt förhållningssätt. Tolkad så skulle den postmoderna kritiken av den västerländska traditionen inte nödvändigtvis behöva ses som ett kategoriskt avståndstagande från denna utan kunna uppfattas som en vidareutveckling av dess inneboende självkritiska och ifrågasättande tendens."

från Uppsala Universitets (Högskolan Gotland) idehistoriakurs i ämnet.

Alltså, postmodernismen en vidareutveckling av den västerländska moderna traditionen.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Postmodernism och modernism

Inlägg av LasseMaja » 24 februari 2009, 18:49

"Postmodernism, riktning inom modern idédebatt med ursprung i Frankrike. Viktig för termens spridning var Jean-François Lyotard som 1979 menade att "de stora berättelsernas tid" nu är slut; religioner, metafysiska system och ideologier vinner inte längre allmän tilltro utan ersätts av partiella, subjektiva och individuella sanningar. Tron på "det moderna projektet", dvs. på mänsklighetens frigörelse genom framsteg inom vetenskap, teknik och rationalitet, har efterträtts av satsningar på mer begränsade och personliga projekt."

ur NE

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Postmodernism och modernism

Inlägg av LasseMaja » 5 februari 2013, 12:27

Det finns ett visst trätomål angående beteckningen postmodernism, en del ser den som en sorts motsats/motreaktion på modernismen och andra mer som en utveckling av modernismen. Tittar man konkret på vad som brukar kallas postmodernt, så verkar iallafall begreppet ha en mindre omfattning än modernism, dvs. det använmds inte inom lika många områden som modernismen.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Post-postmodernism?

Inlägg av LasseMaja » 19 juni 2018, 21:26

Finns en del som menar att postmodernismen är på tillbakagång. Flera tafatta försök att definiera den efterkommande eran har gjort men inget verkar ha slagit igenom. Men en tillbakagång mot mer fasta världen tycks vara utbredd.

Skriv svar