Kultur och Idehistoria

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Kultur och Idehistoria

Inlägg av Dönitz » 28 november 2003, 10:29

Hej. Ajg får kursen Kultur och idehistoria, mycket intressant är det också. Vi är nu inne på Renässansen och dess konstnärer! och jag som inte är så jätte insatt i dessa tänkte att någon kunde hjälpa mig med detta. också finns det en tråd(denna alltså) där ni tar uppsånt. Jag skulle tycka det vore trevligt om någon kunde lägga upp en lista med en massa kända konstnärer och lite fakt om dem. Jag skulle vara mycket tacksam!

Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Inlägg av Widde » 28 november 2003, 13:46

Lär dig vad som är det karaktäristiska för de olika stilarna alltifrån t.ex. den hellenistiska till romansk, gotisk, renäsans och barock m.m. Grovt kan du väl dela in det i konst, byggnadstil och litteratur.

Att rita en tidslinje där du har märkt ut de olika epokerna med namn och lite info kan underlätta.

Jämför även konstnärer från olika länder under samma tid, t.ex. italiernarna målade mycket porträtt medan holländarna målade mycket naturmotiv under renäsansen.

Lite hederliga konstnärer runt renäsanstiden: Rafael, Donatello, Leonardo och Michelangelo. Vilka förövrigt är namnen hos en kvartett ninja-grodor :)

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 30 november 2003, 19:15

Tavkar. Vi håller på att gå igenom alla dessa konstnärer, eller rättare sagt ca 60 st som vi sedan kommer ha ett "stickprov" på, som går ut på att vi får en bild och utifrån den försöka skriva så mycket so möjligt om bilden, konstnären, viklken tid under renässansen etc. om det är någon som är mycket bra på sånt här så tänkte jag att då han skulle kunna sätta upp en lista med en massa konstnärer och lite fakta...... men men det är ingen som behöver göra detta(har inga riktigt stora förväntningar på att det ska hända heller) så vore det trevligt.

Skriv svar