Martin Lundvall skrev:Lekmannen skrev:Martin Lundvall skrev:Lekmannen skrev:De här länderna var
kommunististiska i den enda relevanta betydelsen, nämligen att dom styrdes av kommunister som försökte genomföra det kommunistiska programmet.
Kan man då kalla Sverige republikanskt när Socialdemokraterna styr/styrde?
För att parallellen ska vara intressant och inte missvisande så var det ett krav att socialdemokraterna skulle kallat sig republikaner. Eftersom dom inte gjorde det var alltså parallellen missvisande.
Så om jag har förstått dig rätt så är det vad man säger som är viktigare än vad man gör? Jag hoppas verkligen jag har missförstått dig, annars så skulle
jag ju kunna hävda att jag pacifist men sedan gå ut på stan och slå ner folk och ändå enligt dig vara pacifist.
Din förmodan att du missförstår mig är helt riktig. Parallellen skulle göras mellan:
- om
Sverige var republikanskt trots att man inte infört republiken
därför att det styrdes av socialdemokrater,
- om
Ryssland var kommunistiskt trots att det inte införde kommunism utan bara en mellanform som ska leda till kommunism
därför att det styrdes av kommunister.
Ser du varför parallellen blir missvisande nu?
Martin Lundvall skrev:Lekmannen skrev:Martin Lundvall skrev:Da kontrar jag med att förverkligandet av
kommunismen aldrig var särskilt centralt för bolsjevikerna, tittar man pa hur deras program sag ut sa är det efter nagon gang pa 20-talet allt annat än förverkligandet av kommunismen
Tvärtom, alla tecken tyder på att det just var
kommunismen som skulle införas. Att den sen inte motsvarade löftet är faktiskt inte ett argument för att kommunismen skulle vara ett värdefullt bidrag.
Sant om man ser på retoriken. Ser man vad bolsjevikerna däremot faktiskt började göra snart efter sitt maktövertagande så var det ingen politik som ledde samhället närmare kommunismen. De gamla klasserna ersattes med nya och människor fick det varken bättre ekonomiskt eller politiskt.
Vilket stöder det argument som jag rest mot kommunismen: att det inte finns något som helst tecken på att det inte skulle varit cynisk makthunger som driver kommunisterna.
Martin Lundvall skrev:Lekmannen skrev:Min poäng var att man var rättrogna kommunister ända till slutet. Att kommunismen strävar efter att göra samhället jämlikt förefaller i historiens belysning inte vara en sanning.
Definiera vad du menar med rättrogna kommunister. Visst de motiverade sina beslut med marxistiska argument och trodde att landet höll på att utvecklas till det bättre. Fast jag menar än en gång att man måste se vilka beslut som togs inte
hur man motiverade dem. Kanske är det så att kommunismen helt enkelt inte går att förverkliga. Marx och Engels menade att samhället skulle bli mer jämnlikt. Som jag ser det så är politiska ideologier som inte följer Marx och Engels grundprinciper inte att betrakta som kommunistiska. På samma sätt kan inte politiska rörelser som inte följer Marx och Engels vara att betrakta som kommunistiska, detta oavsett om man tillber Marx varje dag, reser statyer och använder
marxistiska uttryck. Det är handlingen som avgör.
Med rättrogen marxist menar jag en person som lär sig Marx teser och vill tillämpa dom på verkligheten. Kan vi bli överens om det?
Den oenighet vi har tycks gälla huruvida vi ska dra slutsatser om marxismen efter marxisternas handlingar eller efter deras löften. Du menar att vi inte ska dra slutsatser efter deras handlingar eftersom det faktum att deras handlingar avvikit från deras löften innebär att de inte var äkta marxister, jag menar att man tvärtom kan dra slutsatsen att det här är precis vad
som är marxismens innersta väsen, oavsett dess löften.
Lite enklare uttryckt så menar jag att det är produktens kvalitet som definierar produkten, medan du tycks mena att det är reklamens löfte. Jag kanske missförstår dig nu, men det förefaller mig vara kontentan av diskussionen.
Martin Lundvall skrev:Lekmannen skrev:Jag kan inte påminna mig något ideal ... som inte omedelbart sålts ut av taktiska skäl när någon förtryckare ute i världen utmanat väst.
Visst, men vad har det med saken att göra?
Det gällde huruvida det var makthunger eller idealism som styrde agerandet.
Martin Lundvall skrev:Lekmannen skrev:Men vad marxismen gäller, tillkommer Bakunins invändning: att antagandet i marxismen att klasserna försvinner med införandet av socialismen faktiskt bara är en form av hokus pokus. Om man använder Marx syn att egenintresset kommer att styra samhället kommer man fram till att det kommunistiska klassamhället blir en naturlig och nödvändig konsekvens av proletariatets diktatur."
Vad vill du att jag ska svara? Jag tror inte att kommunismen är genomförbar. Det jag reagera mot är vad jag ser den grundlösa och högst ovetenskapliga tillvägagångssättet. De funkade inte i Sovjetunionen, Kina, Kambodja, Nordkorea med mera summa summarum kommunism är fel och lika med massmord. Man måste först fråga sig var dessa samhällen kommunistiska.
Strävade man efter att införa kommunismen. Varför misslyckades man.
Det finns flera vetenskapliga ansatser; den vanligaste är den empiriska. Man ställer upp en hypotes, testar den genom ett experiment och fungerar det som hypotesen antagit anses tesen bevisad.
I det här fallet har alltså marxismen testats, upp till kanske femtio gånger om man vill ta med alla uländer, och i inget av fallen har experimentet fallit ut på ett sätt som kan antas bevisa hypotesen: att socialismen ska leda till överflöd, jämlikhet och frihet.
Jag upplever det därför inte som ovetenskapligt att anse att de försök som gjorts falsifierar hypotesen. Jag måste erkänna att jag tvärtom upplever det som ovetenskapligt att förneka de misslyckade försöken.
Martin Lundvall skrev:Kina och Sovjetunionen betraktar jag som under vissa epoker som socialistiska länder som strävade efter att införa kommunism. Det är emellertid en mycket liten del av dessa länders historia som jag ser att de verkligen strävade efter att nå det kommunistiska stadiet eller att ens att de ville göra det bättre för befolkningen. Mesta av tiden ville man bara behålla sin maktställning och när man sa att man skulle införa kommunism så var det mest för
att man tyckte ideologin verkade bra inte för att man genuint brydde sig om sina underståtar.
Med socialistisk brukar man mena stater där egendom, speciellt producerande sådan, är gemensamt ägd. I den
bemärkelsen var Ryssland socialistiskt under hela den kommunistiska eran. Ja, till och med mer så under Stalin och hans efterföljare än under Lenin eftersom denne misslyckades med att socialisera ekonomin.
Vad avser ojämlikheten så fanns den där redan från början, praktiskt taget det första Lenin gör är att
- införa olika klasser av matransoner, och
- fördela lägenheter och sommarboställen på sina underlydande, och
- skicka ledande personer och deras familjer utomlands på statens bekostnad till hälsoorter med tillhörande tillgång till utländska läkare.
Vad gäller befästandet av marxisternas maktställning gjordes det hela tiden med marxistiska argument, där det alltså var nödvändigt att inte riskera socialismens landvinningar. Detsamma gäller behandlingen av folkfienderna, det härleds tillbaka på Marx syn på klasskampens oförsonliga natur. Det är just med hänvisning till att den eller den klassen är dödsdömd i alla fall, som det blir rätt att döda individerna från den. Ett resonemang som också stöds av Marx förklaring till varför Pariskommunen misslyckades, att man var för human i hanterandet av borgarna.
LasseMaja skrev:Lekmannen skrev:så om du har någon analysmodell som skulle vara värdefull får du gärna dela med dig av den.
En av Marx analyser är ju att den historiska utvecklingen drivs frammåt av materiella orsaker, något som även passar utmärkt i en kapitalistisk syn på historien.
OK, då får du hjälpa mig lite för jag förstår inte hur den förklarar:
- att det blev socialism i Ryssland och inte i Tyskland?
- varför feodalismen hade radikalt annorlunda konsekvenser i Frankrike, Tyskland och England?
- att Japan lyckades importera den västerländska samhällsmodellen medan osmanerna misslyckades, trots att de senare startade tidigare och hade betydligt bättre resurser: politiskt, tekniskt och finansiellt?
- varför Napoleon tog över makten från den första republiken?
- att ångan som varit känd i kanske 3000 år, används som dragmaskin första kända gång nånstans 1680, ändå inte startar den industriella revolutionen förrän mot slutet på 1700-talet?
- hur islam lyckades slå ut de båda supermakterna på den tiden, Bysans och Sassaniderna?
- varför Afrika blev kolonialiserat fast det var en förlustaffär? och sen brådstörtat självständigt igen mindre än ett århundrade senare när dess råvaror är viktigare än när de kolonialiserades?
- varför inte araberna utplånat Israel för länge sen?
Visst är de materiella faktorerna ett viktigt perspektiv, speciellt om man jämför med den heroiserande historiesynen, men jag har svårt att förstå hur man använder den till att förutspå vad som ska hända härnäst. Men det kanske görs i just nu i
någon tråd på skalman som jag kan studera och lära av?