"Maos ideologi precis som i Nazityskland" är en ofullständig, och oförståelig mening. Vad är precis som i Nazityskland? Jo, det skriver jag rakt ut, och du klipper bort, vilket leder till en förvrängning av betydelsen: "rasistiska, nationalistiska idéer om en överlägsen majoritetsras, som kan och bör förtrycka svagare raser" Det är detta som är som i Nazityskland, inte hans ideologi på någon slags metanivå. Jag uttalar mig inte om gradskillnad.Dûrion Annûndil skrev:Nej, men det är att påstå att deras Maos rasistiska idéer var desamma som Hitler. "Maos ideologi ...", "- precis som i Nazityskland".
Han använder inte termen ras. Däremot talar han om kineser och den kinesiska nationen. Betydelsen är densamma - kineserna är en befolkning med inneboende överlägsenhet. Denna tanke är oerhört vanlig i Kina i stort, och är ingenting som Mao inför. Han befann sig bara i ett socialt sammanhang där detta är välspridda idéer. Han - och CCP i stort fortfarande - talade om Kina som en multietnisk stat, men de policys man har följt har gått ut på att assimilera eller krossa etniska grupperingar som inte accepterar staten. Majoritetssynen är fortfarande att det kinesiska folket har en inneboende rätt till exempelvis Tibet/Taiwan/etc. och att minoriteter måste underkuvas och anpassa sig.Jag är först intresserad av vart Mao lägger fram en rasistisk ideologi kring kineser som den främsta Rasen?
Skillnaden mellan grad och art är inte semantik. Jag säger det igen. Ta upp en grundbok i konceptfilosofi (jag rekommenderar fortf. David Kelleys The Art of Reasoning).Oavsett hur du semantiskt vill terminologisera dem - skillnaderna är för stora. Det är olika fenomen, art.
Varför ockuperar Kina Tibet? Varför vägrar man erkänna Taiwan? Varför flyttar man enorma mängder Han-kineser till områden med starka minoritetsgrupper? Tänk efter en aning.När, vart? Citat tack.
Vill du ha citat finns det i artikeln jag redan har länkat till.
Jag behandlar dig inte som en idiot; däremot behandlar jag dig som fullständigt okunnig på det område du diskuterar, vilket du bevisligen är om du varken känner till de nationalistiska elementen i det kinesiska kommunistpartiets historia eller Maos och Hitlers förhållande till viljan kontra förnuftet.Ja, behandla mig som obildad idiot insnöad i en källare. Citera vad det är i länkarna som du menar stödjer en viss slutsats, förklara din tolkning.
Mvh -Dan
Vill du ha en annan artikel kan jag rekommendera "Maoism and Marxism in comparative perspective" av A. James Gregor och Maria Hsia Chang i The Review of Politics från 1978, utgiven av Cambridge University Press. Den finns på JSTOR, bland annat.
Är du intresserad av hur den kinesiska rasismen fungerar, rekommenderas Frank Dikötters "Racial Identities in China" från 1994, publicerad i The China Quarterly, även den utgiven av Cambridge University Press och finns tillgänglig på JSTOR.