Finns det goda eller onda människor?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Finns det goda eller onda människor?

Inlägg av Hans » 26 maj 2025, 18:21

Så om jag omformulerar titeln till om det finns människor som huvudsakligen gör goda eller onda saker, blir det bättre?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 maj 2025, 18:58

Hans skrev:
26 maj 2025, 17:44
Jag drar till med ett kanske udda argument.

Godhet, vara snälla mot varandra, hjälpa, dela har varit en evolutionär fördel för människan. Fått flocken att fungera. Och en flock är mer effektiv än en massa förvillade individer. Sedermera har det missbrukats av de som insett att de kan dra fördel, personligen, av denna godhet. Ondska.

Jag är säker på att många inte håller med mig men det är för att ni är onda.

MVH

Hans
I krissituationer där samhället slutar fungera, som efter Gudrun, börjar människor att spontanorganisera sig och hjälpas åt, helt utan statens inblandning. Den som undviker att hjälpa till - blir inte heller hjälpt. Därför är snällhet en viktig del av människan så man har lite innestående godhetskapital den dagen man själv behöver hjälp.

Man såg liknande vid det stora strömavbrottet i NY för 10+ år sedan. Handlarna öppnade butikerna så folk kunde tömma kylar och frysar (vilket media förvrängde till plundring). Bättre det än att de förfars i en stängd butik. På NYs gator ordande invånare spontana BBC tillsammans.

Jag tror att godhet och hjälpsamhet är viktigt för människan - för att överleva,

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 26 maj 2025, 19:05

Men flocken innebär en gränsdragning mot de som är utanför den. Det är säkert en evolutionär fördel att hjälpas åt inom flocken, men jag är tveksam till om det kan kallas godhet.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 maj 2025, 19:19

Sant. Men många 'flockar' välkomnar främlingar så länge de inte kommer för många med vapen i hand. Om vad som är 'godhet' är varför jag startade frågan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2025, 19:23

Markus Holst skrev:
26 maj 2025, 18:58
...

Jag tror att godhet och hjälpsamhet är viktigt för människan - för att överleva,
Förutom insekter är vi en av de mest eusociala arter som finns. Självklart har det varit en stor fördel för oss.

Klimakteriet är en sak man kan peka på. En effekt av det är att kvinnans familj inte längre har några egna småttingar att ta hand om. De kan då adoptera andra eller hjälpa dem i en yngre generation.

Som ensamjägare är vi också mycket sämre än om man jagar i grupp och har en plan för hur man ska göra. Detta då när man jagar storvilt.

Det tar också lång tid att bemästra olika metoder att få tag på föda, och särskilt när det gäller jakt, vilket betyder att en 45-åring ofta var bättre att ha med än en 25-åring, även om kroppen i sig inte längre var på topp, men det där gäller i djurvärlden också. Unga nallar är kassa på att fånga fisk, även om de förmodligen har bättre reaktioner än mamma och pappa. De vet inte riktigt hur man ska göra ännu.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 maj 2025, 19:30

Halvt OT om frysar, förra årtusendet jobbade min ex extra på en Pressbyråkiosk där frysen havererade. Hon fick tag på mig och jag tog (troligtvis mot bestämmelserna) en terrängbil, hämtade alla glassar och delade ut till den vakthavande plutonen och de i vakten. De klagade inte.

MVH

Hans

Edit: Pucktvåa men olika ämnen.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 26 maj 2025, 19:33

Hans skrev:
26 maj 2025, 18:21
Så om jag omformulerar titeln till om det finns människor som huvudsakligen gör goda eller onda saker, blir det bättre?

MVH

Hans
ja utifrån perspektivet att gott och ont är relativa begrepp. Men vissa religiösa varianter ser godhet och ondska som absoluta begrepp. Gott är gott, ont är ont, oavsett anledning.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2025, 20:21

Davian skrev:
26 maj 2025, 19:33

ja utifrån perspektivet att gott och ont är relativa begrepp. Men vissa religiösa varianter ser godhet och ondska som absoluta begrepp. Gott är gott, ont är ont, oavsett anledning.
Man skulle kunna säga, lycka till med att tala om för aztekerna att deras människooffer är en ond sak. Som svar hade de väl sagt, "det säger ni herr blekfis. Vi har just kommit överens om att du ska få delta i nästa fest, så kan du avgöra själv".

Med objektiv moral går det där knappt ens att diskutera, för det står i boka. Och det är väl ett av problemen. Många som följer en manual eller helig skrift förstår inte heller att den är skapad av människor och att budskapen har tolkats av människor.

Och i en del skrifter finns det rent löjliga motsättningar. Ett budord är, du skall inte dräpa. Hur bra är gud på att följa det då?

Här är ur 2 kungaboken.

9Achasja sände nu en officer med femtio man till Elia. Denne satt på toppen av ett berg, och officeren kom dit upp och sade till honom: »Gudsman, kungen säger att du skall komma ner.« 10Elia svarade: »Om jag är en gudsman skall eld komma ner från himlen och förtära dig och dina femtio man!« Då kom eld ner från himlen och förtärde honom och hans femtio man. 11Achasja sände ytterligare en officer med femtio man. När denne kom upp till Elia sade han: »Gudsman, kungen befaller dig att genast komma ner.« 12Elia svarade: »Om jag är en gudsman skall eld komma ner från himlen och förtära dig och dina femtio man!« Då kom Guds eld ner från himlen och förtärde honom och hans femtio man. 13För tredje gången sände Achasja en officer med femtio man, och när denne tredje kom fram föll han på knä inför Elia och bad om nåd: »Gudsman, skona mitt liv och dessa dina femtio tjänares liv. 14De två andra officerarna förtärdes av eld från himlen tillsammans med sina män. Men skona mitt liv!« 15Då sade Herrens ängel till Elia: »Följ med honom ner, du behöver inte vara rädd för honom.« Elia reste sig och gick med honom till kungen.
102 människor mördade för att en galen gud tycker det är hemskt att man säger, "kom ned från berget".

Det blir svårt att tro på allt när bossen inte alls följer det som sägs vara hens lagar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 maj 2025, 20:40

Min farmor sade ofta att människan är en grym varelse och det var uppkomsten till en tråd här på Skalman, dock inte direkt samma innebörd (fast åt det hållet). Tänkte på en tråd som är drygt tjugo år gammal som man tänkte komplettera lite med.

viewtopic.php?f=78&t=20692

Där kom det fram till att människan inte är så ond egentligen förutom att det finns, har funnit och kommer nya undantag förstås.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 maj 2025, 21:27

Ett problem är väl att empati och moral inte är samma sak. Ta exempelvis pandemin. Var 60-plussare som "måste" krama sina barnbarn våren 2020, men som därigenom råkade smitta sina 90-åriga föräldrar med covid, onda eller goda...?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 maj 2025, 21:35

Obetänksamma faller lite utanför kategorierna tänker jag. Eller korkade.

Medveten handling att göra ont eller gott.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 26 maj 2025, 23:57

Jo, kanske inte så bra exempel, men problemet är väl någonstans att människor tenderar att antingen vara mer empatiskt lagda, eller mera försöker följa något slags moral, även om det riskerar att bli hårt mot sina medmänniskor.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 27 maj 2025, 00:41

Och tvärtom, att det blir hårt för dem själva.

Flera romansbedrägerier bygger delvis på en inneboende vilja att hjälpa.

Är du en dam på facebook, quora eller andra sociala ställen, får du räkna med att generaler, läkare, ingenjörer och sjökaptener kontaktar dig.

De är alla snorrika, men jobbar under hårda kontrakt i Syria camp, Sudan, oljeborrplattformar och skepp.

Men sina konton är de alltid oförmögna att komma åt.

Nästan alla av dem kör på ett script med färdiga frågor. När man har pratat tillräckligt länge får man reda på att de är kära i en. Säger man att man också älskar dem så blir det ett virtuellt giftermål, och sedan dröjer det högst två veckor innan gubben blir, "am confused", och får problem. Det kan då vara allt i från att den 18-åriga dottern har fått "Alzheimer's" (sic) till att pirater bordar skeppet eller ISIS kommer för att hacka ihjäl maken.

Och nu behöver de hjälp, och det är inte mycket sällan som de får det.

Vi drabbas ofta av Nigerianer, men topp 10 för sådan verksamhet är dessa.

1. Ryssland
2. Ukraina
3. Kina
4. USA
5. Nigeria
6. Rumänien
7. Nordkorea
8. UK
9. Brasilien
10. Indien

De behöver alltid pengar. En simpel semester kan kosta 50 000, och folk får exempelvis till sig bluffdokument från FN som talar om hur mycket de måste betala. Men FN har inget sådant alls.

För ett tag sedan var det en gift fransyska som trodde hon hade fått ihop det över nätet med Brad Pitt, och blev blåst på 8,3 miljoner. Äktenskapet är nu slut.

Så fort det finns känslor med i leken slutar vi att kunna tänka. Jag läste om en 80-åring som fick höra att hon var en ängel, och att det räckte att se ett foto så blev mannen kär ^^ För oss män är det ofta vrålsnygga ryskor, som mer eller mindre är jungfrur, fast de har ett barn med en elak tidigare man. Ofta/st är det inte ens kvinnor man skriver till, utan en scammerfabrik med män i Josjkar-Ola.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 27 maj 2025, 12:53

Bedrägerier handlar väl mycket om:

1. Ny teknik (bank-id) som man "tvingar" äldre att börja använda, trots bristande IT-vana.
2. Många ensamhushåll, ingen make/maka/barn som skriker "lägg på" när bedragaren ringer.
3. Låg uppklarningsprocent för bedrägerier, alltså rätt ofarlig verksamhet för kriminella.
4. Milda straff och få administrativa åtgärder mot de få bedragare som åker fast (tror dock att det börjar bättra sig något).
5. Bedrägerierna kostar nästan inget för bankerna, de flesta drabbade verkar inte få någon ersättning från banken.

Just bank-id-bedrägerier mot äldre är väl nästan en klockren definition av onska...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2025, 13:10

Det är det, men frågan kvarstår: är det handlingen eller utövaren som är ond?

Skriv svar