Hon var så sur att jag ringde och förvarnade V om att hon var på väg.
Hursomhelst menade jag mer i fråga om det här med att vita har kollektiv skuld för slavhandel etc.
Att i klartext använda ord som kollektiv skuld och arvssynd låter ju för fånigt. Därför är det ingen som säger ut det i klartext. Frågan är hur de som yrar om att Sverige ska be ursäkt för slaveriet tänker. Om de tänker förstås.Davian skrev: ↑31 juli 2020, 00:29Ja att folk sysslar med det är jag med på. Jag och en partikamrat blev duktigt utskällda inför valet 2018 av en dam. Hon tyckte att vi var riktigt kassa som gick med på ombyggnation av Växjö simhall. Hon skällde på oss i flera minuter tills vi äntligen förstod vad det var frågan om. Vi sa till henne ”-Du har nog tagit fel på parti.” ”-Är inte ni kommunisterna?” ”-jo, men du vill nog gå till Vänsterpartiet 100 meter ner på gatan. Vi är inte med i kommunfullmäktige.”
Hursomhelst menade jag mer i fråga om det här med att vita har kollektiv skuld för slavhandel etc.![]()
Julianus skrev: ↑1 augusti 2020, 22:56Att i klartext använda ord som kollektiv skuld och arvssynd låter ju för fånigt. Därför är det ingen som säger ut det i klartext. Frågan är hur de som yrar om att Sverige ska be ursäkt för slaveriet tänker. Om de tänker förstås.Davian skrev: ↑31 juli 2020, 00:29Ja att folk sysslar med det är jag med på. Jag och en partikamrat blev duktigt utskällda inför valet 2018 av en dam. Hon tyckte att vi var riktigt kassa som gick med på ombyggnation av Växjö simhall. Hon skällde på oss i flera minuter tills vi äntligen förstod vad det var frågan om. Vi sa till henne ”-Du har nog tagit fel på parti.” ”-Är inte ni kommunisterna?” ”-jo, men du vill nog gå till Vänsterpartiet 100 meter ner på gatan. Vi är inte med i kommunfullmäktige.”
Hursomhelst menade jag mer i fråga om det här med att vita har kollektiv skuld för slavhandel etc.![]()
Jaha du och vilka ska vi be om ursäkt till menar du. Och när kommer ursäkten från de afrikanska länder som sålde. Och när kommer den från de före detta barbareskstaterna.För övrigt menar jag vilket var tydligt i det du svarade på att de som talar om ursäkter dels tänker i termer om kollektiv skuld dels är för obildade att känna till det utomeuropeiska slavereriet och att afrikaner helt frivilligt sålde andra afrikaner.Davian skrev: ↑2 augusti 2020, 02:22Julianus skrev: ↑1 augusti 2020, 22:56Att i klartext använda ord som kollektiv skuld och arvssynd låter ju för fånigt. Därför är det ingen som säger ut det i klartext. Frågan är hur de som yrar om att Sverige ska be ursäkt för slaveriet tänker. Om de tänker förstås.Davian skrev: ↑31 juli 2020, 00:29Ja att folk sysslar med det är jag med på. Jag och en partikamrat blev duktigt utskällda inför valet 2018 av en dam. Hon tyckte att vi var riktigt kassa som gick med på ombyggnation av Växjö simhall. Hon skällde på oss i flera minuter tills vi äntligen förstod vad det var frågan om. Vi sa till henne ”-Du har nog tagit fel på parti.” ”-Är inte ni kommunisterna?” ”-jo, men du vill nog gå till Vänsterpartiet 100 meter ner på gatan. Vi är inte med i kommunfullmäktige.”
Sverige kan ju lätt be om ursäkt för slaveriet. Nationen är densamma som då.
Men du menar att man kan säga att det finns folk som säger/tycker att kollektiv skuld existerar men du kan inte belägga det med källor?
Andra får svara för sig men absolut att det existerar. Jag menar att som så ofta är det inte oväntat på de politiska ytterkanterna som det är särskilt vanligt förekommande, kanske för att de ser politik i allt - vad vet jag?
Kanske jag missförstår dig men du skrev:Markus Holst skrev: ↑2 augusti 2020, 16:42Jag tror ni talar förbi varandra. Kollektiv skuld förväntas av andra, men få eller ingen upplever den själv.
Vilket jag själv kan relatera till. Morsan hade tydligen gasat judar eftersom hon var tyska. Värst var det när den där TV-serien Förintelsen gick på TV, då var det inte lätt.Markus Holst skrev: ↑2 augusti 2020, 16:42Som tysk-ättling har jag ofta fått höra om att alla tyskar anses skyldiga till nazismens förskräckligheter, så nog finns det anklagelser om kollektiv skuld, fast de kommer från gatans parlament.
Tack för att du påpekade detta. Det är viktigt att komma ihåg när man skall förstå varför människor tenderar göra det oavsett om det är välgrundat eller inte.pandersson2 skrev: ↑12 augusti 2020, 09:18Kollektiv skuld skulle jag hävda är det normala tillståndet under mänsklighetens historia.