LasseMaja skrev:Huvudbetydelsen av revolution är att det är en avgörande förändring. Man pratar därvidlag inte bara om franska eller ryska revolutionen, utan även om industriella revolutionen mm. Definitionen att det skall handla om "brett folkligt stöd" är verkligen oerhört diffus. Varifrån kommer den egentligen?
Det är möjligt att du rent formellt har rätt i att ”revolution” enbart innebär en avgörande eller omstörtande förändring, men en statsrevolution inträffar svårligen UTAN ett ”brett folkligt stöd”, för att kunna genomföra en revolution krävs det normalt ett folkligt stöd och en allmän vilja till förändring för att det ska lyckas, men självklart är det fritt fram att fylla revolutionen för den som kan överta ledningen av den. Jag inbillar mig att ordet revolution kommer från samma ordstam som revolt, dvs. att man helt enkelt tar till ett väpnat uppror mot det rådande styrelseskicket.
Vad var det som hände i Egypten för 3 år sedan? Utan folkets stöd hade knappast Mubarak fått gå, för mig var det en revolution ÄVEN om vi nu är tillbaka på ruta 1 med mäktiga militärer som styr.
LasseMaja skrev:Hur kan man vara säker på att franska revolutionen hade brett folkligt stöd och inte oktoberrevolutionen?
Jag kan tänka mig situationer där samhället är så kaotiskt att en revolution äger rum utan det breda folkliga stödet som exempelvis i Ryssland 1917, de Vita i Ryssland lovade inte mycket mer än en återgång till Tsarväldet och tappade därför mycket stöd som nu gick till de Röda istället.
Förresten! Vad gäller Ryssland så skedde väl revolutionen redan i februari och Lenins gjorde en statskupp i oktober? Att manövrera ut Kerenskij på hösten 1917 var knappast en revolution.
LasseMaja skrev: Hur gör man skillnad på att befolkningen inte längre stödjer den nuvarande samhällsordning, är allmänt upprorisk, upplopp eller stödjer den nya regimen/ordningen?
Intressant frågeställning, varje konflikt är nog unik på något sätt.
LasseMaja skrev: varför har det amerikanska befrielsekriget blivit "revolution" men inte något annat kolonialt befrielsekrig?
Den amerikanska frigörelsen från europeiskt inflytande innebar ett politiskt nytänkande när det gäller västerländska samhällen även om det började som ett traditionellt befrielsekrig.
LasseMaja skrev:
Jag tror det är så här. Värderingen av begreppet har gått från något negativt till något positivt. Bakom detta ligger i huvudsak västerländskt tänkande. Således omvärderar man oktoberrevolutionen i Ryssland och kallar den statskupp och det amerikanska befrielsekriget till revolution. Förr, när många inte såg så positivt på revolutionär verksamhet var det inga problem med att kalla bolchevikrevolutionen för revolution.
Den här linjen har Jan Myrdal varit inne på vill jag minnas. Självklart förändras synen på historiska händelser när det kommer nya värderingar och tolkningar, naturligtvis subjektiva som alla andra värderingar vi har i samhället.