hur såg europeiska länderna på sverige i början av napoleon?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
a3_power
Medlem

hur såg europeiska länderna på sverige i början av napoleon?

Inlägg av a3_power » 18 juli 2007, 02:32

som det står som rubrik ( kom inte på någon annan ) tyckte dom europeiska länderna att sverige va något att ha som allierad för jag tänkte när napoleon kom till makten så försökte gustav IV adolf närma sig lite mer till frankrike? men napoleon brydde sig inte om sverige ? det var väll bara england som ville ha sverige som allierad varför ville dom det ? var det bara för att vi hade ganska bra handels relationer till dom ?

Har inte sverige alltid haft lite dåligt med allierade?

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 18 juli 2007, 22:49

Såg inte Gustaf IV Adolph Napoleon som antikrist, och försonades med honom först 1812.

a3_power
Medlem

Inlägg av a3_power » 19 juli 2007, 00:26

jo men det var väll bara efter att napoleon gick in i baden och dödade en kusin till Ludvig XVI (tror att han var kusin till kan inte hitta det och kom inte ihåg vad han heter ska kolla det sen )

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Re: hur såg europeiska länderna på sverige i början av napol

Inlägg av Belisarius » 19 juli 2007, 07:49

a3_power skrev: det var väll bara england som ville ha sverige som allierad varför ville dom det ? var det bara för att vi hade ganska bra handels relationer till dom ?
För att om engelsmännen fick med oss på sin sida, fick de en hållhake på Danmark och kunde dessutom garantera att öresund inte blev kontrollerat av två fransk-allierade. Handelsrelationen till Sverige som sådant var inte betydelsefull jämfört med den till Ryssland.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 25 juli 2007, 08:28

På min sida om det Finska kriget 1808-09 finns en del material om situationen i Norden under Napoleontiden. Om du läser engelska är det gott och väl, men jag har även en sammanfattning av läget på svenska...

http://www.multi.fi/~goranfri/

Cheers.

Deioces
Medlem

Inlägg av Deioces » 25 juli 2007, 18:05

Napoleon försökte ju väl få med Sverige i blockaden mot England, och Sverige hade ju en god relation till Frankrike (eller så har jag blandat ihop detta med innan den franska revolutionen, tänkte på Axel von Fersen), men sen så har jag också för mig att det blev en liten strid mellan Sveriges och Englands flotta just pga denna blockad. Har boken hemma, men orkar inte gå och kolla upp om det stämmer :P

a3_power
Medlem

Inlägg av a3_power » 26 juli 2007, 23:55

när Gustav IV Adolf skickade ner axel von fersen för att vara med om fredsförhandlingar när napoleon var general så tilltallade inte napoleon honom i hans tittel och napoleon tyckte väll att axel von fersen var ungefär som en svikare för att han hade ett förhållande med den förra drottningen av frankrike.
och för att axel von fersen hade ju ett eget regemente i frankrike som han stack ifrån.

Skriv svar