Människan är en grym varelse

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Människan är en grym varelse

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 september 2005, 16:56

Nu vet jag inte om tråden hör hemma i detta forum, men eftersom jag tänker dra upp lite historiska drag så kanske är lämpligt att förlägga tråden här. :) Det har förekommit en del trådar om olika våldsdåd och krigshärjningar förr på Skalman, men syftet med denna tråd är att belysa allmänt om detta. Det går inte ett år utan man hör talas om dåd runt om i världen och olika krigshändelser, inte bara nutida händelser utan även historiska händelser.

Några exemplar

Beslandramat
11 septemberattackerna
Trängselsammanbrottet i Bagdad nyligen
Koncentrationslägren
Armenienmorden

Alla har väl blivit diskuterat här på Skalman antar jag, men dessa fem händelser kan återspeglas på det som jag skriver i denna tråd. Varför är människans så grym? Det var en fråga som plötsligt ställde mig igår kväll.

Stefan

Kanavans
Ny medlem

Inlägg av Kanavans » 6 september 2005, 19:37

Vet inte om människan till sin natur är grym. Men man kan ju konstatera att människor är olika och då olika människor lever i samma värld så uppstår intressekonflikter som ibland kan ta sig väldigt tragiska uttryck.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 7 september 2005, 15:19

Precis, intressekonflikter! Det handlar om argumenteringen, kom ihåg att alla kämpar för den goda och rätta saken.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 september 2005, 13:45

Människan är inte mer ond än vilket annat djur som helst, bara det att vi har lite mera planeringskapacitet och fantasi. De som kommer nära är delfiner, som undertecknad tycker är aldeles för överskattade som snälla glada gossesdjur, egentligen är de onda hela högen, samt primater.

Människan är inget dygdemönster, men det är långt ifrån alla djur heller.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 september 2005, 13:52

Tomas Ibsen skrev:Människan är inte mer ond än vilket annat djur som helst, bara det att vi har lite mera planeringskapacitet och fantasi.
Det är just planeringskapaciteten och fantasin som gör handlingarna onda, och inte utryck för (oskyldiga) djuriska drifter.

Mvh -Dan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 september 2005, 21:40

Jag vet inte om det är det du tänker på Durion, men som jag ser det är det just att människan till skillnad från djuren kan utföra handlingar som inte grundas på ren instinkt som gör att vi ens kan använda begrepp som ont och gott. Vi kan i en betydligt vidare mening än djuren se konsekvenserna av det vi gör och därför välja handlingssätt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 september 2005, 10:14

Precis vad jag tänkte, men inte lyckades skriva.

Mvh -Dan

Skriv svar