Islam = Fred???
- Djinghis Khan
- Medlem
Islam = Fred???
En del politiska debattörer brukar hävda att Islam betyder bokstavligt talat "Fred/Frid". Då utgår man alltså från ordet Sala'am (Fred jmfr. heb. Shalom m.fl. ). men vad jag förstått betyder det i själva verket "Underkastelse" (till Gud). Så vad tror ni, är betydelsen "fred" bara symbolisk, eller hur fungerar det egentligen? Jag håller dock fortfarande fast vid att det betyder underkastelse/kapitulation
/DK M
/DK M
Visst går det utmärkt att döda oskyldiga även i Buddismens namn.
Tänker genast på Aum Shinrikyo, som kanske är mest kända för giftgas atentatet i Tokyos tunnelbana 1995. I samband med att några av rörelsens medlemmar greps avslöjades flera, minst sagt, ambitiösa terror-planer, Usama bin Ladin måste ha varit grön av avund.
Jag hörde någon islamolog som hävdade att Islam är oförenlig med våld, just det faktum att själva ordet "islam" betyder "fred" var enligt denne forskare det yttersta beviset. Med samma enkla logik är Nordkorea demokratiskt (det heter ju faktiskt "den demokratiska rebupliken [..]"), vita viner är verkligen vita, som mjölk, .. och jag är solidarisk.
Tänker genast på Aum Shinrikyo, som kanske är mest kända för giftgas atentatet i Tokyos tunnelbana 1995. I samband med att några av rörelsens medlemmar greps avslöjades flera, minst sagt, ambitiösa terror-planer, Usama bin Ladin måste ha varit grön av avund.
Jag hörde någon islamolog som hävdade att Islam är oförenlig med våld, just det faktum att själva ordet "islam" betyder "fred" var enligt denne forskare det yttersta beviset. Med samma enkla logik är Nordkorea demokratiskt (det heter ju faktiskt "den demokratiska rebupliken [..]"), vita viner är verkligen vita, som mjölk, .. och jag är solidarisk.
Jag skulle i och för sig inte kalla dem buddhister, och jag tror inte de gör det själva heller. Det finns visserligen vissa "buddhistiska" inslag, men minst lika mycket "kristna" och dessutom en del inspiration från hinduismen. Plus en massa vansinniga idéer som inte har med någon etablerad religion alls att göra. Framför allt deras domedagsläror och våldsläror har absolut inget med buddhismen att göra - de förra hämtar de exempelvis ur Bibeln (Uppenbarelseboken) och Nostradamus profetior.dot skrev:Visst går det utmärkt att döda oskyldiga även i Buddismens namn.
Tänker genast på Aum Shinrikyo, som kanske är mest kända för giftgas atentatet i Tokyos tunnelbana 1995.
I Japan finns en hel uppsjö med "nya religioner" som inte är att hänföra som sekter till de gamla klassiska religionerna, även om de hämtat inspiration från dessa (och blandat fritt och fantasifullt). Aum Shinri Kyo, eller Aleph som de numera heter, är en av dessa.
I viss konkurrens med jainismen - de vars munkar har munskydd för att inte andas in något levande och ständigt sopar marken framför sig för att inte råka trampa ihjäl något småkryp ...Patrik skrev:Buddismen brukar väl annars räknas som den "mest" fredliga av alla religioner.
Buddhisterna har visserligen samma ideal, men är litet mer pragmatiskt lagda: den gyllene medelvägen mellan slapphet och fanatism.
Likt de flesta "nya religioner", definitionen brukar vara; religösa rörelser som uppstått efter år 1800, har Aum hämtat inspiration från många håll. Men främst från Hinduism och kanske i än högre grad Buddhismen.Lindir skrev:Jag skulle i och för sig inte kalla dem buddhister, och jag tror inte de gör det själva heller. Det finns visserligen vissa "buddhistiska" inslag, men minst lika mycket "kristna" och dessutom en del inspiration från hinduismen. Plus en massa vansinniga idéer som inte har med någon etablerad religion alls att göra. Framför allt deras domedagsläror och våldsläror har absolut inget med buddhismen att göra - de förra hämtar de exempelvis ur Bibeln (Uppenbarelseboken) och Nostradamus profetior.dot skrev:Visst går det utmärkt att döda oskyldiga även i Buddismens namn.
Tänker genast på Aum Shinrikyo, som kanske är mest kända för giftgas atentatet i Tokyos tunnelbana 1995.
I Japan finns en hel uppsjö med "nya religioner" som inte är att hänföra som sekter till de gamla klassiska religionerna, även om de hämtat inspiration från dessa (och blandat fritt och fantasifullt). Aum Shinri Kyo, eller Aleph som de numera heter, är en av dessa.
- Djinghis Khan
- Medlem
Vad betyder islam
Islam som är ett verbalsubstantiv betyder faktiskt 'fredsstiftande' hur ironiskt det än kan låta i dessa tider. Men det är ett ord som har flera betydelser liksom många arabiska ord, och betydelserna: underkastelse (eller engelskan submisson som ligger närmare i betydelse än det lite hårda svenska ordet), hängivenhet, lydnad, överlämnande och fred/frid.
Alla religioner (eller de flesta) kan legitimera krig, våld men även dess motsatser.
Islam är från en religionshistoriskt synvinkel varken heltigenom fredlig eller krigisk, utan vad än dess anhängare tolkar det till att vara. Den kan tolkas in i det oändliga. Sedan kan man säkert säga att trots att de flesta muslimer idag och genom århundradena nog mest ser islam som deras tro och rituella praxis så har denna religion helt klart legitimerat våldsamheter genom historien och gör det även idag (kristendom, judendom, hinduism, buddhism och andra).
Det är kulturessentialistiskt att hävda att islam bara är si och så (antingen bara våldsamt och aggresivt eller bara fredsälskande och myspys), men det är lika dumt att helt ignorera de olika religionernas karaktär och bara bli en naiv relativist. Det gäller nog att balansera mellan dessa ytterligheter i beskrivandet av religionerna.
Frid och äring,
Sigismund
Alla religioner (eller de flesta) kan legitimera krig, våld men även dess motsatser.
Islam är från en religionshistoriskt synvinkel varken heltigenom fredlig eller krigisk, utan vad än dess anhängare tolkar det till att vara. Den kan tolkas in i det oändliga. Sedan kan man säkert säga att trots att de flesta muslimer idag och genom århundradena nog mest ser islam som deras tro och rituella praxis så har denna religion helt klart legitimerat våldsamheter genom historien och gör det även idag (kristendom, judendom, hinduism, buddhism och andra).
Det är kulturessentialistiskt att hävda att islam bara är si och så (antingen bara våldsamt och aggresivt eller bara fredsälskande och myspys), men det är lika dumt att helt ignorera de olika religionernas karaktär och bara bli en naiv relativist. Det gäller nog att balansera mellan dessa ytterligheter i beskrivandet av religionerna.
Frid och äring,
Sigismund
Alltså jag tror att det är skillnad på religionen islam och den islam som utövas av alla muslimska länder.Djinghis Khan skrev:Att Islam är den fredligaste religionen är knappast förankrat i verkligheten. Iofs tror inte jag att religion dödar, men utövarna har ju alltid en fri vilja att uttöva tron på sitt sätt. Det finns citat i koranen som påbjuder att man ska bekämpa "otrogna" osv.
/DK M
Islam enlig koranen är nästan som kristendomen. Det är gudarna och högtiderna plus lite annat som skiljer sig.
Men dagen islamiska länder är ju som bekant oftast diktaturer.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Gudarna? Jag känner bara till en gud i Islam och Kristendomen.PanzerClaw skrev:Alltså jag tror att det är skillnad på religionen islam och den islam som utövas av alla muslimska länder.Djinghis Khan skrev:Att Islam är den fredligaste religionen är knappast förankrat i verkligheten. Iofs tror inte jag att religion dödar, men utövarna har ju alltid en fri vilja att uttöva tron på sitt sätt. Det finns citat i koranen som påbjuder att man ska bekämpa "otrogna" osv.
/DK M
Islam enlig koranen är nästan som kristendomen. Det är gudarna och högtiderna plus lite annat som skiljer sig.
Men dagen islamiska länder är ju som bekant oftast diktaturer.
/Jonathan
Islam: AllahKynes skrev:Upplys mig gärna om dessa guda namn känner bara till Jehova.PanzerClaw skrev:Gudanamnen om jag ska vara petnoga.
Jag hade MVG i religion så ni ska inte komma och kaxa.
Judendomen: Jahve
Kristendomen: Har inget officielt namn. Kallas Herren.
I Nya testamentet nämns också Jesus, då som Messias, som Gud.
Alla gudanamnen bygger på samma Gud, men speciellt islam, erkänner inte det. De menar att islam är den äldsta och rätta religionen. Men i verkligheten är det den yngsta. Många idéer i islam kommer från kristen- och judendomen, bl.a. den om monoteism.
Jag har för mig att islam innan dess hade flera gudar. Kommer dock inte ihåg namnen på dessa.