Vad är politik?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Besuchov
Medlem

Vad är politik?

Inlägg av Besuchov » 11 augusti 2003, 09:10

Jag lägger denna tråd här och inte i 'kommentar' eftersom jag inte vill att det ska vara en tråd om forumets regler i första hand.

Vad är "politik"?

Man hör ofta folk säga "politik är tråkigt" och sedan direkt går in i en vild diskussion om islänningarnas rätt att fånga val. "Politik" har blivit något av ett skällsord som tas för att mena allt ifrån frågor folk blir upprörda över till att enbart mena frågor där politiska partier är inblandade.

Personligen tycker jag att en fråga blir politik där när två personer är oense och båda är övertygade om sin sak. En akademisk diskussion kan mycket väl kallas för politik.

Vad tycker folk? Finns det nån allmänt accepterad definition på "politik" som är användbar?

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 11 augusti 2003, 09:56

Vad ger detta praktiskt då?

En diskussion om det riktiga i Islands beslut att jaga val är politisk medans en diskussion om faror och fördelar med att jaga val i allmänhet inte är det?

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 14 augusti 2003, 16:14

Den traditionella definitionen av politik är enligt mig: hur ska makten utövas och vilken människosyn man har i spänningsfältet individ och kollektiv

För mig personligen har jag en vidare definition av politik, religion och livsfilosofi. Vad är ett gott liv, vilka värden ska vi prioritera och vilka praktiska konsekvenser får detta i vardagen. Ex att vägra att äta på MC dolnads är politik för mig liksom valet att vara vegetarian.

/greger

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 8 september 2003, 23:04

zjukov skrev:Den traditionella definitionen av politik är enligt mig: hur ska makten utövas och vilken människosyn man har i spänningsfältet individ och kollektiv

För mig personligen har jag en vidare definition av politik, religion och livsfilosofi. Vad är ett gott liv, vilka värden ska vi prioritera och vilka praktiska konsekvenser får detta i vardagen. Ex att vägra att äta på MC dolnads är politik för mig liksom valet att vara vegetarian.

/greger
Snarast handlar det om privatmoral. Om Du däremot sprider ryktet om Din vegetarianism i syfte att få röster från veganer och andra djurvänner är det politik. Sak samma om Du lovar att i riksdagen motionera om hårdbeskattning av animalieproduktionen ifall Du blir invald.
I politiken räknas endast resultatet, inte syftet och övertygelsen. Voltaire skrev:
-En filosof utan övertygelse är bara en politiker.

Med taktisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 9 september 2003, 17:28

då har vi delade åsikter i frågan. När göran person sade att han "övervägde att äta kött" eller något dylikt var det givetvis ett politiskt uttalande. Då man säger en sak men gör någonting annat tror jag vi är inne på ett villospår. En politisk åsikt måste kunna omsättas i handling. dock tycker jag etik och moral går hand i hand med politik. De sitter ihop och det går ej säga vad som är vad. Se bara på KD: morallära och koppling till olika religiösa samfund. Etiska frågor som ex abort, homosexuellas rättigheter, djurens rättigheter har ju en uppenbar politisk dimmension. Om jag deltar i pridefestivalen är det givetvis ett politiskt agerade liksom om jag frisläpper minkar i protest mot pälsindustrin.

/greger

hans lindquist
Medlem

politik och moral

Inlägg av hans lindquist » 10 september 2003, 11:44

I all politik tvingas man - sedan man nått en maktposition - att kompromissa med sitt samvete för att nå viktigare mål. Dels måste man kompromissa med partikamrater av annan uppfattning, på det att partiet inte må spricka. Dels måste man ibland kompromissa och tumma på sitt samvete därför att man eljest inte kan skrapa ihop den nödvändiga majoriteten i riksdag, landsting eller kommunfullmäktige.
Riksdagsledamöter, som egentligen var radikalpacifister, röstade således under andra världskriget för höjda svenska försvarsanslag, därför att man inte ville företa sig något, som framförallt skulle öka risken för främmande makts ockupation av Sverige.
Riksdagsmän, som var principfasta helnykterister voterade för systemmonopolets införande, därför att de ansåg detta vara ett ur nykterhetssynpunkt trots allt bättre förslag än den dittilsvarande fria alkoholförsäljningen.
Var detta fel? Jag tycker inte det.
Den som aldrig är villig att kompromissa med sina övertygelser brukar till sist hamna i någon ortodox politisk sekt helt utan politiskt inflytande.
Själv tror jag Sverige behöver mer - inte färre - kompromisser i politiken. För att citera August Strindberg:
-Vi behöver mer av kompromissens muntre lille sate.
Med kompromisslös hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 10 september 2003, 13:38

"Politik är att dela en kaka så att alla tror de fått den största biten."

/ Orm

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 10 september 2003, 16:53

Orm skrev:"Politik är att dela en kaka så att alla tror de fått den största biten."

/ Orm

Absolut! Men enligt fd amerikanska utrikesministern Henry Kissinger är en kompromiss bra och bestående, endast när samtliga berörda omedelbart blir djupt missnöjda med den.
Att politiken "inte är någon exakt vetenskap" påpekade redan Otto von Bismarck. "Järnkanslern" torde ha vetat varom han talade.
Kompromisslös hälsning

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 12 september 2003, 00:50

Politik i dess språkliga mening härstammar från det antika
Grekland och betyder statskonst. Detta stämmer nog beroende på vem som svarar frågan. För en ypperligt bra förklaring på begreppet politik samt hur man kan göra vetenskap av det, rekomenderar jag Lennart Lundquists "Det vetenskapliga studiet av politik". Denna bok torde finnar överallt, då den används på de flesta universitet. Boken är mycket lättfattlig.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 14 september 2003, 11:23

Givetvis måste politiker kompromissa med andra intressen/uppfattnignar annars blir de totalt akterseglade och utövar inget som helst politiskt inflytande överhuvudtaget. Detta har väl varit den utomparlamentariska vänsterns klassiska problem (och vpk). Denna kompromissbenägenhet har ju sina begränsningar. Det måste finnas ett samband mellan ord och handling. Jag menar tar man beslut som strider direkt mot partiprogrammet, så måste man antingen ändra partiprogrammet eller välja andra företrädare på toppositionerna för partiet. Visst måste politker anpassa sig till verkligheten men politik innebär även för mig att ha ideal, vissioner för att "förändra verkligheten".

med renlärig häls
/greger

Skriv svar