Nationalism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Nationalism

Inlägg av Den stegrande kamelen » 3 april 2003, 19:35

LasseMaja skrev:Nationalismen är en av männsklighetens sorgligaste påfund och en av huvudorsakerna till att 1900-talet blev männsklighetens blodigaste århundrade.
Vad är egentligen nationalism? Kan någon förklara det lite kort? Jag tycker mig ha förstått av många kommentarer här på forumet att det är ett relativt nytt påfund som främst kännetecknat 1900-talet. Vari ligger det nya? Att folk delar upp mänskligheten i "vi" och "dem" kan väl knappast vara ett nytt påhitt. Har det kanske med att göra att man, med fördel medelst krig, försöker samla alla sina "vi" i samma stat? Är detta verkligen nytt i så fall? Det låter som något människor har sysslat med i alla år...

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 3 april 2003, 19:41

Grupptillhörighet och rädsla för det främmande har förstås alltid funnits. Kanske som en naturlig överlevnadsinstinkt?

Att 1900-talet blev extra blodigt beror väl helt enkelt på att vi hade farligare vapen som dödade fler åt gången. Vilket talar för att vi har än blodigare år framför oss...

/Gribing

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 april 2003, 20:32

Nationalismen är en av upplysningens idéer, visserligen kan man säga att den bygger på gammal "gruppkänsla" men den är också något helt nytt. Den första liberala nationalismen syftade till nationell frigörelse, folkstyre och enanade av "nationen" (gällde främst de i småstater splittrade Tyskland och Italien). Nationalismen tilltalar även upplysningens motståndare, de konservativa, som använder nationalismen som ett vapen att göra folk trofasta mot staten.

Nationalismen gör alla människor till delaktiga i "nationen", detta skiljer sig ifrån tidigare statsbildningar. Förr var statsmakten kung och adel, dessa bedrev sina krig och det angick inte vanliga människor så mycket. Förlorade en kung ett område så förändrades inte livet så mycket för bonden, samma slit, samma skatt och samma sorts överhet.

Nationalismen försöker skapa en enhet, ett folk som kan bilda en nation. Nackdelen med detta blir då givetvis när inte alla människor passar in i den tänkta nationaliteten eller när olika nationaliteter anser sig ha "historisk rätt" till samma områden.

Här är en bra sida om nationalism

http://www.sub.su.se/national/natindex.htm

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 3 april 2003, 20:52

att på gott och ont "älska" sitt land. no more, no less.
man försöker nog skapa en gruppkänsla inom landet så att säga.
återigen på gott och ont.

det finns dock främlingsfientligt pack så som sverigedemokraterna, nationaldemokraterna och blood an honor. dom är något annat...fan vet jag...x-trem nationalister kanske.

//palle

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 3 april 2003, 20:55

super_palle skrev:att på gott och ont "älska" sitt land. no more, no less.
man försöker nog skapa en gruppkänsla inom landet så att säga.
återigen på gott och ont.

det finns dock främlingsfientligt pack så som sverigedemokraterna, nationaldemokraterna och blood an honor. dom är något annat...fan vet jag...x-trem nationalister kanske.

//palle
Man kan säga att dom är i stort behov av att tillhöra en grupp och är extremt rädda för främlingar :)

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 3 april 2003, 22:16

Hej!

"Natio" är ett latinskt ord för folk som etymologiskt har att göra med "födelse", det vill säga ursprung. Det används i moderna västerländska språk i formen nation ibland för att beteckna en etnisk gemenskap och ibland för att beteckna en nation."

citat ur Kristian Gerners bok "Centraleuropas historia" (s. 86)

"Nationalism is a contentious subject, and the history of nationalism is controversial. Kedourie has observed that nationalism is a doctrine invented in Europe in 1789 and spread through the French Revolution (Kedourie, 1966). However, the history of nationalism has also been traced back to the great process of nation-building that went on in the early modern world when the European nations of France and England were being consolidated. What can perphaps be said most accurately is that nationalism emerges as a full-blown political ideology at the end of the eighteenth century but that the development of the nation-state in the preceding centruries had prepared the way for its emergence"

citat ur boken "Politics. An introduction" (1997, s. 249)

(måste tyvärr sluta, men jag återkommer med kommenterar kring detta)

mvh artur

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 april 2003, 22:29

Själv använder jag betydelsen nationalism i form av att man älskar sitt land, vilket inte betyder att man ogillar andra. På det sättet är jag nationalist. Men tyvärr är nationalist och patriot fula ord, på grund av högerpacket.

/Johan

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 3 april 2003, 23:37

min PERSONLIGA åsikt är att jag INTE är nationalist eftersom jag inte älskar mitt land. jag älskar mitt HEM. jag är inte heller villig att offra något för mitt land utan betalning (att göra detta är den exakta betydelsen av patriot enligt nationalencyklopedin).
aja. go natt!

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 4 april 2003, 00:09

LasseMaja skrev:Här är en bra sida om nationalism

http://www.sub.su.se/national/natindex.htm
Tack för länken! Hittade mycket matnyttigt där.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 april 2003, 17:03

super_palle skrev:/.../jag är inte heller villig att offra något för mitt land utan betalning (att göra detta är den exakta betydelsen av patriot enligt nationalencyklopedin).
aja. go natt!
8O Så du skulle inte ens offra ditt liv om du visste att det skulle rädda en hel svensk stad från undergång?

/Johan

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 4 april 2003, 17:10

kanske. men inte för att det är en SVENSK stad från MITT land utan för att det är en stad med människor i!

//Palle

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 april 2003, 01:23

super_palle skrev:kanske. men inte för att det är en SVENSK stad från MITT land utan för att det är en stad med människor i!
Jo, det var onekligen ett betydligt bättre argument!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 april 2003, 10:16

Eftersom jag är medlem i ett samhälle, så har jag inte bara rättighter utan även skyldigheter, annars kan jag sticka till något annat land, och detsamma kan alla andra som inte vill ställa upp för detta sammhälle. Jag håller med Johan och ni andra kan dra till något annat land! :P

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 april 2003, 12:31

Precis. Och sen undrar man varför utlänningarna refererar till "sitt land"...

Annars tycker man ju att sveriga ör "deras land" med tanke på att de bor här. :)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 7 april 2003, 16:30

Ja men om du tex flyttade härifrån till Japan(pågrund av förtryck eller nåt annat emigrationskäl) skulle inte du fortfarande tycka att Sverige var det riktiga land?

Skriv svar