Varför föds det så få barn?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av loop » 6 mars 2024, 18:41

1 Flyktingar behöver inte vara fattiga.
2 Man kan fly från ett krig utan att komma från det landet. Sen har vi detta med flera etniciteter inom ett land. Nästan alla afghaner jag träffat i Sverige är tadjiker eller hazarer.
3 Har nog aldrig träffat några som är så benägna att tro på konspirationsteorier som folk från mellanöstern. Skulle vara danskar och högerextremister då.
4 "massimportera" är det enbart företag som pysslar med, men då kallas det nåt annat för högern vill inte säga rakt ut att man importerar lågprisgästarbetare hellre än sysselsätter folksom bor här. Och nej, det handlar inte om kompetens. Vill man ha slut på massimporten, så bör behovsprövningen av utländsk arbetskraft återinföras. Togs bort av Reinfeldt. Då kom även de östeuropeiska tiggarna, då dom numera kan hävda att dom är här och söker jobb, vilket man fick göra från hemlandet tidigare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13696
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av Markus Holst » 6 mars 2024, 18:46

Tiggarna minskar i takt med minskningen av kontanter i samhället. Var länge sedan jag såg några nu.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av koroshiya » 6 mars 2024, 20:16

loop skrev:
6 mars 2024, 18:41
...
4 "massimportera" är det enbart företag som pysslar med, men då kallas det nåt annat för högern vill inte säga rakt ut att man importerar lågprisgästarbetare hellre än sysselsätter folksom bor här. Och nej, det handlar inte om kompetens. Vill man ha slut på massimporten, så bör behovsprövningen av utländsk arbetskraft återinföras. Togs bort av Reinfeldt. Då kom även de östeuropeiska tiggarna, då dom numera kan hävda att dom är här och söker jobb, vilket man fick göra från hemlandet tidigare.
De har alla tyckt samma sedan oljekrisen.

Invandringsreglerna handlade tidigt om att man kunde lura folk och sätta sig i god dager.

Och visst är det massimport, även om loop inte håller med.

Vi toppar USA från flera år under 1800-talet.

Företaget Sverige massimporterar människor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 6 mars 2024, 20:50

Skogaliten skrev:
4 mars 2024, 23:45
Men är det egentligen ett problem att det föds få barn?

Det är väl snarast bra. Det bor nog alldeles för många människor på jorden, som i synnerhet i "västvärlden" tär på jordens resurser, så en befolkningsminskning vore till fördel.

Om vi börjar tycka att det känns tomt omkring oss, så finns det gott om folk som nog gärna skulle vilja flytta hit.

Kan vi på ett bra sätt organisera invandring, och ordna integration, så finns det bara fördelar med en befolkningsminskning på jorden.
Problemet är att det är just i västvärlden (och ännu mer i Ostasien) som födelsetalen är väldigt låga. Samtidigt är det där (i synnerhet i kärn-, vind- och vattenkraftlandet Sverige) som man har lyckats ställa om till en mer hållbar livsstil. Sverige har t.ex. idag lika låga CO2-utsläpp per capita som för snart 100 år sedan. Vi och än mer våra föräldrar och far- och morföräldrar har skadat klimatet mycket mer än vad våra barn och barnbarn kommer att göra.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 6 mars 2024, 20:58

koroshiya skrev:
6 mars 2024, 14:53
Problemet med invandring är att inte alla vill ha den, och att den ofta sköts på ett värdelöst sätt.

Jag har en jordansk bekant. Hon uppskattar att 1/5-del av de som kom från Syrien kom från Syrien, resten kom från Gulfstater och andra länder.

Hon berättade om en familj som inte var flyktingar, även om de kanske var syrier, som låtsades vara flyktingar. Idag är de skrivna i Sverige, men bor inte här. Fem barn, frun vill ha fler; ingen fattig familj... som bara kostar oss pengar, och inte bidrar med något.

Sådan invandring tror jag få vill ha.

Korea har mycket större problem, men den största gruppen invandrare är etniska koreaner, och sedan kineser och vietnameser, som om vår invandring mest bestod av Finlandssvenskar och Nordbor.

För kulturell överlevnad tror jag det är mycket viktigt i tider med minskande befolkning att inte massimportera folk och ge dem medborgarskap.

Men kanske är det roligare att vara Sanfolk efter all annan invandring... vem vet.
Frågan är också hur många som är skrivna här men inte bor här. Jag tror att det delvis förklarar de låga födelsetalen i Sverige idag. 30-åriga tjejer från någonstans i Europa som pluggade här en termin typ 2013 "bor" fortfarande i Sverige, för att de inte förstod/visste att de skulle meddela Skatteverket att de flyttat hem igen. Kanske hög tid för folkräkning i Sverige...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av a81 » 6 mars 2024, 21:05

koroshiya skrev:
6 mars 2024, 20:16
loop skrev:
6 mars 2024, 18:41
...
4 "massimportera" är det enbart företag som pysslar med, men då kallas det nåt annat för högern vill inte säga rakt ut att man importerar lågprisgästarbetare hellre än sysselsätter folksom bor här. Och nej, det handlar inte om kompetens. Vill man ha slut på massimporten, så bör behovsprövningen av utländsk arbetskraft återinföras. Togs bort av Reinfeldt. Då kom även de östeuropeiska tiggarna, då dom numera kan hävda att dom är här och söker jobb, vilket man fick göra från hemlandet tidigare.
De har alla tyckt samma sedan oljekrisen.

Invandringsreglerna handlade tidigt om att man kunde lura folk och sätta sig i god dager.

Och visst är det massimport, även om loop inte håller med.

Vi toppar USA från flera år under 1800-talet.

Företaget Sverige massimporterar människor.
Är det inte så att stor invandring kräver ganska höga födelsetal hos den inhemska befolkningen för att accepteras? Och att i alla fall delar av den stora invandringen kommer från länder som är någorlunda kulturellt lika? Det blir liksom lite moment 22. Man behöver invandring om befolkningen minskar, men har svårt att få acceptans för den. Och personer från länder som liknar Sverige har inget direkt incitament att flytta hit och födelsetalen är låga även där.

Jag tror att invandringsmotståndet i Europa delvis har ökat för att den inhemska befolkningen har så låga födelsetal. Det är säkert därför länder som Japan och Sydkorea är än mer invandringskritiska.

Obs! Jag menar inte att det nödvändigtvis är bra med stora familjer, men att det skulle vara bra för Sverige och andra liknande länder att höja födelsetalen med några tiondelar, från sådär 1,6 till kanske 1,8-2,0 någonstans, ungefär som vi hade för ett par decennier sedan. På så sätt skulle befolkningen minska mycket långsammare och kanske inte minska så mycket alls med tanke på ökad medellivslängd.

Jag tror också att pressen att skaffa barn blir mindre om normalfamiljen är lite större. Om de allra flesta har minst två-tre syskonbarn, så tror jag att paniken att skaffa barn minskar för den som inte riktigt kan eller vill skaffa barn.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av loop » 7 mars 2024, 00:19

koroshiya skrev:
6 mars 2024, 20:16
loop skrev:
6 mars 2024, 18:41
...
4 "massimportera" är det enbart företag som pysslar med, men då kallas det nåt annat för högern vill inte säga rakt ut att man importerar lågprisgästarbetare hellre än sysselsätter folksom bor här. Och nej, det handlar inte om kompetens. Vill man ha slut på massimporten, så bör behovsprövningen av utländsk arbetskraft återinföras. Togs bort av Reinfeldt. Då kom även de östeuropeiska tiggarna, då dom numera kan hävda att dom är här och söker jobb, vilket man fick göra från hemlandet tidigare.
De har alla tyckt samma sedan oljekrisen.

Invandringsreglerna handlade tidigt om att man kunde lura folk och sätta sig i god dager.

Och visst är det massimport, även om loop inte håller med.

Vi toppar USA från flera år under 1800-talet.

Företaget Sverige massimporterar människor.
Vilka har tyckt lika?

Det är skillnad på import och mottagande. Detta är nåt som väldigt många verkar ha svårt att förstå. Och det är märkligt. Importerar dom även sina räkningar, regn, snö, fallande löv, osv?

Skogaliten
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 augusti 2023, 23:41
Ort: Regna

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av Skogaliten » 7 mars 2024, 00:24

a81 skrev:
6 mars 2024, 20:50
Skogaliten skrev:
4 mars 2024, 23:45
Men är det egentligen ett problem att det föds få barn?

Det är väl snarast bra. Det bor nog alldeles för många människor på jorden, som i synnerhet i "västvärlden" tär på jordens resurser, så en befolkningsminskning vore till fördel.

Om vi börjar tycka att det känns tomt omkring oss, så finns det gott om folk som nog gärna skulle vilja flytta hit.

Kan vi på ett bra sätt organisera invandring, och ordna integration, så finns det bara fördelar med en befolkningsminskning på jorden.
Problemet är att det är just i västvärlden (och ännu mer i Ostasien) som födelsetalen är väldigt låga. Samtidigt är det där (i synnerhet i kärn-, vind- och vattenkraftlandet Sverige) som man har lyckats ställa om till en mer hållbar livsstil. Sverige har t.ex. idag lika låga CO2-utsläpp per capita som för snart 100 år sedan. Vi och än mer våra föräldrar och far- och morföräldrar har skadat klimatet mycket mer än vad våra barn och barnbarn kommer att göra.
Hur mycket "miljöförstöring" vi i västvärlden egentligen åstadkommer, kan diskuteras. Import av (skräp-)varor från t.ex. Kina räknas inte fullt ut. Det är också så att stora delar av den "gröna omställningen", genererar andra, svåra miljöproblem än just CO2 utsläpp.

Det låter ju inte särdeles miljövänligt att t.ex. börja utvinna metaller på havsbotten.

Vindkraft, vare sig landbaserad eller eller i sjön, bär med sig ett flertal rätt obehagliga miljökonsekvenser de också. Observera bl.a. att Östersjön i en teknisk mening egentligen inte är ett "hav", på samma sätt som exempelvis Atlanten, det är en väldigt stor sjö, med periodvis ett inflöde av havsvatten.

Vattenkraften i Sverige, och på många andra håll har inneburit en ekologisk katastrof, inte bara runt de utbyggda vattendragen, utan också för Östersjön.

Kärnkraft kräver gruvor/brytning av råmaterial, som bara med svårighet (=hög kostnad) kan utvinnas utan att giftiga ämnen riskerar att läcka ut.

Egentligen är det en enkel matematisk operation: färre människor totalt, behöver mindre resurser av alla de slag.

Men massmord är väl det absolut sista vi ska ägna oss åt, och om vi nu råkar vara en intelligent art, så borde vi fundera en hel del över hur gör vi för att bli färre?

Jag vet inte riktigt, men tror att en del av lösningen handlar om att normen bör vara ett barn - inga fler religiösa föreställningar om hur viktigt det är att den egna gruppen ska "uppfylla jorden", och att demokratisering, gratis utbildning och inkomstmöjligheter för alla människor (kvinnor och män), samt pensioner som ger en dräglig tillvaro när man inte längre kan jobba har någon del i att åstadkomma en minskning av jordens befolkning.

Att enbart hävda att våra föregångare en generation bort var "dumma" löser inga problem.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av loop » 7 mars 2024, 00:27

a81 skrev:
6 mars 2024, 20:58
Frågan är också hur många som är skrivna här men inte bor här. Jag tror att det delvis förklarar de låga födelsetalen i Sverige idag. 30-åriga tjejer från någonstans i Europa som pluggade här en termin typ 2013 "bor" fortfarande i Sverige, för att de inte förstod/visste att de skulle meddela Skatteverket att de flyttat hem igen. Kanske hög tid för folkräkning i Sverige...
Fast funkar det så numera? På 90-talet så kunde man vara skriven någonstans(Jag blev skriven på en församling, då jag struntat i att skriva mig på studieorten. Det kom ett brev som sa att jag numera var skriven där, fast utan adress) utan adress, men sist jag prövade att vara skriven på en postbox eller inaktuell adress, så funkade det inte. Det var dock 20år sedan. Fick trixa lite dvs uppgav postboxföretagets gatuadress och sen eftersändning till postboxen(Bodde i andra hand på lite speciella villkor). Har förstått det som att det idag krävs lite aktivitet för att vara fortsatt skriven här.

Folk- och bostadsräkning är bra. Undrar om Calle Bildt tänker strunta i nästa också

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av loop » 7 mars 2024, 01:18

Markus Holst skrev:
6 mars 2024, 18:46
Tiggarna minskar i takt med minskningen av kontanter i samhället. Var länge sedan jag såg några nu.
Det är färre, men jag ser dagligen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av koroshiya » 7 mars 2024, 02:12

loop skrev:
7 mars 2024, 00:19



Vilka har tyckt lika?

Det är skillnad på import och mottagande. Detta är nåt som väldigt många verkar ha svårt att förstå. Och det är märkligt. Importerar dom även sina räkningar, regn, snö, fallande löv, osv?
Vem vet vad Maggan, Noshi, Kristersson och svenskt näringsliv hittar på? Du nämner fallande löv, är det en stor bransch? Kineserna har kanske den marknaden?

Men om vi alla kämpar på från Noshi till Annie Lööf kan vi kanske fixa det. Bara namnet Lööf gör ju att man förstår.

Det är ingen skillnad för de som kommer hit. De kan inte välja mellan import och mottagande. Politikerna har designat det så, och Noshi tycker detsamma som Kristersson.

Riktigt varför är svårt att förstå, men importerade fallande löv är kanske viktigt.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av cats » 7 mars 2024, 11:18

Angående varför man tycker att fler barn borde födas, är grundorsaken att man förväntar sig att de ska arbeta när de blir äldre och bekosta samhällets utgifter (som 2022 var 47% av BNP i Sverige).

Men att tro att det är det enda sättet att få statens utgifter betald är en aning förhastad slutsats. Man kan importera arbetskraft. Det är ett bra sätt att försäkra sig om att det finns tillräckligt med folk som arbetar. Det har Sverige gjort under flera olika perioder i historien med framgång. Det är ett mera direkt sätt att råda bot på ett akut läge. Sen verkar alla glömma fördelarna med det när landet hamnar i en lågkonjunktur.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13696
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av Markus Holst » 7 mars 2024, 11:26

Vilken är fördelen i lågkonjunktur?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av cats » 7 mars 2024, 11:45

Markus Holst skrev:
7 mars 2024, 11:26
Vilken är fördelen i lågkonjunktur?
Något otydligt uttryckt. Fördelarna man haft under högkonjunkturen glöms bort när det blir lågkonjunktur.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Varför föds det så få barn?

Inlägg av loop » 7 mars 2024, 19:53

koroshiya skrev:
7 mars 2024, 02:12
loop skrev:
7 mars 2024, 00:19



Vilka har tyckt lika?

Det är skillnad på import och mottagande. Detta är nåt som väldigt många verkar ha svårt att förstå. Och det är märkligt. Importerar dom även sina räkningar, regn, snö, fallande löv, osv?
Vem vet vad Maggan, Noshi, Kristersson och svenskt näringsliv hittar på? Du nämner fallande löv, är det en stor bransch? Kineserna har kanske den marknaden?

Men om vi alla kämpar på från Noshi till Annie Lööf kan vi kanske fixa det. Bara namnet Lööf gör ju att man förstår.

Det är ingen skillnad för de som kommer hit. De kan inte välja mellan import och mottagande. Politikerna har designat det så, och Noshi tycker detsamma som Kristersson.

Riktigt varför är svårt att förstå, men importerade fallande löv är kanske viktigt.
Så du tror att alla tycker lika om arbetskraftsimport? Nej. Läs detta, det är en sågning av hur det varit efter 2008(Och delvis innan). Dock presenterad på Vs vanliga tama sätt. Och jag röstar inte på dom.
https://www.vansterpartiet.se/var-polit ... nvandring/
Här är en annan åsikt. Varning för floskler!
https://www.centerpartiet.se/var-politi ... invandring

Jag har massa fallande löv, som jag tar emot, men jag importerar dom verkligen inte.

Jo, det är en extrem skillnad på att fly och att inte-fly. Det är även stor skillnad för de som kommer hit.

Är man inhyrd av nån suspekt utländsk bemanningsfirma, så vet man i alla fall att man kommer att jobba. Bli blåst på delar av lönen, eller hela, bo på arbetsplatsen, och annan skit, är man nog inte beredd på, trots att det ofta händer.
Om man flyr, så kanske man inte ens vet slutdestinationen, bara att man måste komma bort.

Skriv svar