Subkulturer

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Subkulturer

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2023, 18:34

Här är kanske ett ämne som kunde vara intressant. Vilken subkultur som helst går att diskutera; allt från raggare till Urban Exploration.

En arbetskamrat jag hade är dumpstrare - containerdykare. Han betalade inte mycket för sin mat. Här är en länk till en familj som sysslar med det. Mannen säger att de sparar 8000 varje månad.

Han har bland annat hittat 26 humrar och 30 burkar Kalixrom.

https://dumpstringslyx.com/2023/01/06/hummerbonanza/

Bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Subkulturer

Inlägg av a81 » 12 augusti 2023, 23:46

De senaste tio-tjugo åren är det väl dels "hipsters" och dels "wellnesspersoner" med lite överdriven/spänd relation till kost och motion som är de två stora subkulturer att i Sverige (och liknande länder).

Båda dessa subkulturerna är väl lite en motreaktion på en föräldrageneration (40-/50-talister) som slängde husmorsidealen i papperskorgen på 1970-talet och har strävat efter "guldkant" på tillvaron (typ äta och dricka gott och ha det mysigt). Jag tänker att det är därför deras barn är så intresserade av att safta, sylta, sticka, odla, etc. och/eller ha en stram hälsofokuserad livsstil.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Subkulturer

Inlägg av koroshiya » 14 augusti 2023, 18:53

Det ligger en hel del i det. Det sägs ju också att vurmen för kokböcker beror på att folk inte har tid att laga mat. Jag läste någon gång att Sverige producerar många gånger fler kokböcker per capita än andra länder.

Hela surbrödsgrejen och ölbryggandet är något ganska svenskt Det är som korta sockor, och där folk även folk klagar på att andra har normala strumpor på sig. Går man ut och snackar med 60+ skrattar de åt det, men för vissa yngre har det blivit en religion.

En svägerska tyckte man skulle äta kalk som resultat av MLM och knepiga idéer. Brollan prackade på mig en burk, men jag tror inte jag blev mindre sur. Hon är nu en exsvägerska. Knepigast var att hon försökte värva mig till MLM - Nature's own - men det gick dåligt.

Det finns så många olika subkulturer, allt från mycket skadliga, till oftast bara intressanta.

För mig tycks dumpstrarna vara helt ok. Själv har jag hittat helt oanvända kläder, och människors bokliv. Det sista var nog något av det mest tragiska, för där fanns en människas skolgång, med böcker givna av skolan för goda studieresultat, men några generationer senare är det inte värt något.

Ett av de intressantaste fynden är en bok om ungrarna från 1860-talet, där man undrar hur de tänkte som slängde.

Men jag har gjort samma sak vid flytt, dumpat både möbler, böcker, cds och spel.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Subkulturer

Inlägg av a81 » 15 augusti 2023, 22:40

Det är väl jättebra att några tar tillvara på saker som slängs!

Jag håller med om att det rensas för hårt i många fall. Jag tror att problemet delvis är att de som är gamla och dör idag (födda 1925-1940 ungefär) är första generationen där de allra flesta har få barn. Dessutom fick de barnen tidigt, så barnen är nu i 60-/70-årsåldern. De har i sin tur fått barn avsevärt senare, så barnbarnen är i 30-årsåldern och bor kanske fortfarande rätt litet. Det finns ofta ingen bra mottagare av exempelvis böcker om barnen är 60+ med redan belamrade hem och barnbarnen bor i en liten glest möblerad lägenhet i storstan.

Dock är min känsla att den värsta historielösheten och minimalismen håller på att släppa, det var värre för 10-15 år sedan.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Subkulturer

Inlägg av loop » 16 augusti 2023, 21:32

a81 skrev:
12 augusti 2023, 23:46
De senaste tio-tjugo åren är det väl dels "hipsters" och dels "wellnesspersoner" med lite överdriven/spänd relation till kost och motion som är de två stora subkulturer att i Sverige (och liknande länder).

Båda dessa subkulturerna är väl lite en motreaktion på en föräldrageneration (40-/50-talister) som slängde husmorsidealen i papperskorgen på 1970-talet och har strävat efter "guldkant" på tillvaron (typ äta och dricka gott och ha det mysigt). Jag tänker att det är därför deras barn är så intresserade av att safta, sylta, sticka, odla, etc. och/eller ha en stram hälsofokuserad livsstil.
Minns en sådana del saker från 70-80-talen. Det var väl ändå en rätt stor trend i att sylta, saft osv, som sammanföll med växtfärgning, gammeldans osv. Sen var väl Korpen som störst under 70-talet?
Tänker mer att 30,40,50-talisternas "guldkant" kom mer i samband med att dom blev äldre och barnen var utflugna/pensionen.
Sen kan jag inte fatta varför man vill äta torrt(Gärna hembakat) bröd som man skär upp tandköttet på och fäster tungan i gommen, men den konflikten har jag haft med min 40-talistmor sen åtminstone tidigt 80-tal, troligen sen 70-talet. Jag avstår hellre än äter torrt bröd.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Subkulturer

Inlägg av a81 » 18 augusti 2023, 00:03

Jo, det var väl en lite hipsteraktig våg på 1970-talet också, men jag tänker samtidigt på Lasse Åbergs Sällskapsresan-filmer, som är ganska bra tidsdokument. Jag menar inte Stig-Helmer själv, men Ole och kvinnorna i filmerna är ju ganska typiska för 40-talister i 30-/40-årsåldern för ungefär 40 år sedan. Man kanske färgade garn, men man drog sig inte för resor, alkohol, etc. och man var inga större träningsentusiaster, även om 40-talisterna nog motionerade mer än sina föräldrar. Jag gissar att den här lite levnadsglada stilen delvis kom just av att det var billigt att festa kring Medelhavet då (Sverige var relativt sett mycket rikare).

Den här lite strama, präktiga, hurtiga livsstilen som är inne idag är väl ganska ny. Den sammanfaller väl till stor del med det som kallas millenials eller generation Y, alltså personer födda ca 1982-1995.

Davian
Medlem
Inlägg: 3619
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Subkulturer

Inlägg av Davian » 19 augusti 2023, 11:55

Präktig/hurtig livsstil kan ju också bero på att ”millennials” dvs 80 och tidiga 90 talister är första generationen som fått det sämre än sina föräldrar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Subkulturer

Inlägg av a81 » 20 augusti 2023, 00:51

Tror att det också beror mycket på att millenials är första generationen där många växt upp med varannan veckas-liv (särskilt yngre millenials). Föräldrarna (oftare 50-/60-talister än 40-talister) har levt "präktigt" när de haft barnen (millenials), t.ex. inte druckit en droppe alkohol, gått och lagt sig tidigt, ätit nyttigt, haft det fint städat, etc. Sedan tycker dagens 30-åringar att det är så det ska vara, alla veckor.

Om millenials har det sämre än sina föräldrar låter jag vara osagt. Det beror nog lite på hur gamla eller unga millenials man talar om. De som är födda 1982/1983 har ofta lyckats bli någorlunda "rika" på uppblåsta bostadspriser, medan de som är födda i mitten av 1990-talet inte har det och troligen inte heller kommer att bli det. En 40-åring idag har det ofta väsentligt bättre än hens föräldrar hade när de var i 40-årsåldern under 90-talskrisen.

Men självklart är svenskar fattigare idag jämfört med mycket av omvärlden. Vanliga svenskar skulle känna sig betydligt fattigare i Alperna än vad Stig-Helmer och hans vänner gjorde i Sällskapsresan II. Kronan är svag och andra länder har kommit ikapp på många sätt, samtidigt som exempelvis låga pensioner gör att svenskar i 40-årsåldern inte kan leva lika sorglöst som på 1980-talet.

Skriv svar