Typiskt svenskt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 6 juni 2023, 22:48

Enligt Magdalena Andersson är noggrannhet, pliktkänsla och sunt förnuft typiskt svenskt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1 ... ar-patriot

Jag vet inte om jag tycker att det stämmer. Min bild är t.ex. att tyskar ibland tycker att svenskar är lite slarviga och slappa. Sunt förnuft vet jag inte heller, Sverige framstår ibland som landet som går "all in" och har svårt att vara lagom, med tvära kast beroende på vad som ligger i tiden.

Jag tänker snarare att det som är typiskt svenskt är att vi har rätt liten skillnad i bildningsnivå mellan olika samhällsgrupper (ganska obildad medelklass och ganska bildad arbetarklass relativt sett), att svenskar generellt sett är trendkänsliga, att Sverige är ett barnvänligt land (vilket är bra på de flesta sätt, men kan bli lite "platt" och tråkigt för vuxna), att Sverige är ganska sportigt, att svenskar är nyfikna på omvärlden (reser mycket), att det är hög grad av jämställdhet mellan könen, etc.

Alltså kortfattat kanske man kan säga att Sverige är: trendkänsligt, barnvänligt, sportigt, nyfiket (om än inte så bildat) och jämställt.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av loop » 16 juni 2023, 17:07

"Sund förnuft" är ett begrepp jag hatar. Det är helt odefinerat, och kan betyda vad som helst beroende på sammanhang, tid mm. Och det är verkligen inte samma sak som Common sense, även om wikipedia och en del andra vill få oss att tro det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_sense

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 19 juni 2023, 15:41

Ja och sunt förnuft är knappast specikt svenskt. Jag tänker att sunt förnuft möjligen är något slags mellanposition mellan å ena sidan trashigt, högerpopulistiskt, obildat, egoistiskt beteende och å andra siden fin i kanten, prestige, PK, woke beteende.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Markus Holst » 19 juni 2023, 16:37

Att något är typiskt svenskt behöver inte betyda att det är enbart svenskt. Svenskar kan ju vara noggranna, ha pliktkänsla och sunt förnuft även om andra råkar ha samma egenskaper.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av sonderling » 19 juni 2023, 17:42

Jag som brukar säga att jag saknar "sunt förnuft" nuförtiden. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av von Adler » 19 juni 2023, 17:56

"Sunt förnuft" brukar väl vara summan av de fördomar man samlat på sig kring 25-årsåldern och sedan håller vid livet ut?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av sonderling » 20 juni 2023, 07:39

von Adler skrev:
19 juni 2023, 17:56
"Sunt förnuft" brukar väl vara summan av de fördomar man samlat på sig kring 25-årsåldern och sedan håller vid livet ut?
Alltså i min värld är sunt förnuft att inte elda en brasa när det är torka eller låta sin hund springa löst på en badstrand full med folk. För att ta några exempel när jag använt uttrycket nyligen.

Sonderling

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1167
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Gerrgul » 20 juni 2023, 17:35

a81 skrev:
6 juni 2023, 22:48
Enligt Magdalena Andersson är noggrannhet, pliktkänsla och sunt förnuft typiskt svenskt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1 ... ar-patriot

Jag vet inte om jag tycker att det stämmer. Min bild är t.ex. att tyskar ibland tycker att svenskar är lite slarviga och slappa. Sunt förnuft vet jag inte heller, Sverige framstår ibland som landet som går "all in" och har svårt att vara lagom, med tvära kast beroende på vad som ligger i tiden.

Jag tänker snarare att det som är typiskt svenskt är att vi har rätt liten skillnad i bildningsnivå mellan olika samhällsgrupper (ganska obildad medelklass och ganska bildad arbetarklass relativt sett), att svenskar generellt sett är trendkänsliga, att Sverige är ett barnvänligt land (vilket är bra på de flesta sätt, men kan bli lite "platt" och tråkigt för vuxna), att Sverige är ganska sportigt, att svenskar är nyfikna på omvärlden (reser mycket), att det är hög grad av jämställdhet mellan könen, etc.

Alltså kortfattat kanske man kan säga att Sverige är: trendkänsligt, barnvänligt, sportigt, nyfiket (om än inte så bildat) och jämställt.
Du kan vara något på spåren där. Läste nyss "Saknad" av Katarina Barrling och Cecilia Garme.
Om det Sverige så många saknar. Att många "inte känner igen sig".
Hur har det blivit så här? Jag tror nyckeln ligger i trendkänsligheten som du nämner, dvs moderniteten. Varför kalla Sverige världens modernaste land? Det hänger samman med det oreflekterade bejakandet av det nya. Finns inget som beslutsfattarna hos myndigheter, organisationer och företag fruktar mer än att kunna misstänkas för att hålla fast vid något gammalt och beprövat. Centralisering, urbanisering, digitalisering, etc. ser vi världen över men vi i Sverige helt enkelt måste vara först.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Amund » 20 juni 2023, 19:58

Gerrgul skrev:
20 juni 2023, 17:35
Hur har det blivit så här? Jag tror nyckeln ligger i trendkänsligheten som du nämner, dvs moderniteten. Varför kalla Sverige världens modernaste land? Det hänger samman med det oreflekterade bejakandet av det nya. Finns inget som beslutsfattarna hos myndigheter, organisationer och företag fruktar mer än att kunna misstänkas för att hålla fast vid något gammalt och beprövat. Centralisering, urbanisering, digitalisering, etc. ser vi världen över men vi i Sverige helt enkelt måste vara först.
Fasen vad jag håller med i din analys!
Gerrgul skrev:
20 juni 2023, 17:35
Centralisering
Läste någonstans att den där svenska centraliseringsivern där man nationellt kavlar upp ärmarna kan vara en stor nackdel eftersom det storskaliga slår ut nödvändiga lokala anpassningar och innovationer. Ett exempel var sjukvårdens upphandlingar som är så detaljstyrda att det endast finns 1-2 stora företag som kan klara kraven och på köpet får man ett system som är rigid och driver användarna till vansinne. I ett mer anarkistiskt system som gynnar småskalighet och innovation får man system bättre anpassade till verkligheten.

Något jag läst och inte vet något om - men tyckte lät intressant. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 20 juni 2023, 21:54

Markus Holst skrev:
19 juni 2023, 16:37
Att något är typiskt svenskt behöver inte betyda att det är enbart svenskt. Svenskar kan ju vara noggranna, ha pliktkänsla och sunt förnuft även om andra råkar ha samma egenskaper.
Jag undrar om inte Magdalena Andersson beskriver sig själv litegrann... :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 20 juni 2023, 21:57

Amund skrev:
20 juni 2023, 19:58
Gerrgul skrev:
20 juni 2023, 17:35
Hur har det blivit så här? Jag tror nyckeln ligger i trendkänsligheten som du nämner, dvs moderniteten. Varför kalla Sverige världens modernaste land? Det hänger samman med det oreflekterade bejakandet av det nya. Finns inget som beslutsfattarna hos myndigheter, organisationer och företag fruktar mer än att kunna misstänkas för att hålla fast vid något gammalt och beprövat. Centralisering, urbanisering, digitalisering, etc. ser vi världen över men vi i Sverige helt enkelt måste vara först.
Fasen vad jag håller med i din analys!
Gerrgul skrev:
20 juni 2023, 17:35
Centralisering
Läste någonstans att den där svenska centraliseringsivern där man nationellt kavlar upp ärmarna kan vara en stor nackdel eftersom det storskaliga slår ut nödvändiga lokala anpassningar och innovationer. Ett exempel var sjukvårdens upphandlingar som är så detaljstyrda att det endast finns 1-2 stora företag som kan klara kraven och på köpet får man ett system som är rigid och driver användarna till vansinne. I ett mer anarkistiskt system som gynnar småskalighet och innovation får man system bättre anpassade till verkligheten.

Något jag läst och inte vet något om - men tyckte lät intressant. :)
Håller med, men jag känner att bilden är lite mer komplex. Sverige är modernt i många avseenden, men Sverige är ganska traditionellt i andra avseenden.

Jag tänker att ett problem i Sverige är att det finns ett socialt tryck att modernisera om det finns något slags rationell motivering, men där moderniseringen samtidigt skadar många andra värden. Folk gör t.ex. jättefula, jättedyra husrenoveringar för att spara ett par tusen kronor per år i uppvärmningskostnad. Jag tror i och för sig att TV-program som "Det sitter i väggarna" m.m. har gjort folk lite mer försiktiga på senare år, men tänk om att alla gamla villor kunde se ut såhär:

https://www.barometern.se/kalmar/20-tal ... t-i-lanet/

Istället för såhär:

https://www.styleroom.se/album/26651-ut ... e-och-hall

För 80-100 år sedan var de lika fina...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av sonderling » 21 juni 2023, 07:17

Att Svenskar gör som de blir tillsagda måste vara typiskt svenskt. Jag kan fortfarande inte fatta att det inte protesteras mer i det här landet.

Folk gör t.ex. jättefula, jättedyra husrenoveringar
Ingår i min spaning att vi haft lite för bra för att göra nått vettigt. Jättestora fula trädäck och årliga köksrenoveringar ingår i detta.

Gerrgul skrev:
Du kan vara något på spåren där. Läste nyss "Saknad" av Katarina Barrling och Cecilia Garme.
Om det Sverige så många saknar. Att många "inte känner igen sig".
Låter som en intressant bok och jag tror att detta att man saknar något är nått som de flesta kan känna igen sig i.

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av hilbert » 21 juni 2023, 09:08

Du kan vara något på spåren där. Läste nyss "Saknad" av Katarina Barrling och Cecilia Garme.
Om det Sverige så många saknar. Att många "inte känner igen sig".
Hur har det blivit så här? Jag tror nyckeln ligger i trendkänsligheten som du nämner, dvs moderniteten. Varför kalla Sverige världens modernaste land? Det hänger samman med det oreflekterade bejakandet av det nya. Finns inget som beslutsfattarna hos myndigheter, organisationer och företag fruktar mer än att kunna misstänkas för att hålla fast vid något gammalt och beprövat. Centralisering, urbanisering, digitalisering, etc. ser vi världen över men vi i Sverige helt enkelt måste vara först.
Relaterat: Ledarkrönika i DN av Lisa Magnusson:
Varför är allt så fult? Var det inte bättre förr? När livet var klassiskt tidlöst! Det är lätt hänt att tänka sådana tankar. Lätt att få för sig att man är konservativ.
---
Även jag skulle önska att världen såg ut som typ Lärkstaden! Att folk klädde sig i linnetyger och tänkte och läste böcker i stället för att flippra med mobilen. Att vi kom bort från konsumism och chicken nuggets! Jag håller med om att det nya är slit-och-släng-hafsigt och allmänt ovärdigt, i jämförelse med...? Ja, det är det som är kruxet, och så viktigt att komma ihåg innan man förlorar sig helt i smetig sentimentalitet:

Den moderna världen är vulgär; ful. Men den tidlösa skönhet man därför så lätt börjar famla efter är tidlös just eftersom den inte existerar i någon tid. Den är en fantasi, bara, barmhärtigt luddig i kanterna. Det är därför den framstår som så perfekt.

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... tatt-allt/

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 21 juni 2023, 10:15

Lisa Magnusson har väl en viss poäng i det hon skriver, men problemet är väl att andelen svenskar som bor i ett vackert hus eller läser böcker eller är propert klädda eller är allmänbildade har sjunkit så mycket.

Självklart var inte Sverige i början/mitten av 1900-talet något slags drömvärld, framförallt inte för dem som var lite utanför i samhället. Problemet är inte att det var bättre förr, utan att det är sämre nu och att försämringen har gått ganska snabbt (decennier/halvsekel).

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 19 oktober 2023, 23:17

Finns nog inget mera svenskt än att köpa droger med Swish. :lol: Rädslan att framstå som omodern med kontanter, den totala likgiltigheten inför att göra olagligheter signerade med bank-id och sedan att man tycker att det är så orättvist att hängas ut:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... wishlistan

Jag har svårt att tänka mig detta scenario utanför Sverige, kanske i ett nordiskt grannland men knappast det heller...

Skriv svar