Typiskt svenskt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av hilbert » 22 oktober 2023, 18:25

En annan fråga i trådämnet! Domusrestaurangerna som fanns i varje samhälle, var det typiskt svenskt att kooperationen i stort sett drev de enda restaurangerna? I lite större städer fanns det en konkurrerande Åhlensrestaurang vill jag minnas.
Nåja det fanns ju stadshotell i de flesta städer och gästgiverier lite varstans.
I det samhälle där jag växte upp, Tanumshede fanns det ett matställe, gästis och det hade dessutom funnits där sedan 1600 talet.
Idag finns där förutom gästis 2 pizzerior och en ICA restaurang.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Amund » 22 oktober 2023, 18:31

hilbert skrev:
22 oktober 2023, 18:13
Nä något ska väl politikerna få syssla med :wink:
Vad besviken jag blir, jag som trodde du var en riktig anarkolibertarian :wink: .
Du är förlåten! :) Det är väldigt typiskt svenskt att tänka så om någon som ifrågasätter att politikerna ska bestämma vem som ska ha licens att skjutsa dig till vårdcentralen eller hur mycket mjölken ska kosta i affären. :wink: :D

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Amund » 22 oktober 2023, 18:33

loop skrev:
22 oktober 2023, 17:41
Markus Holst skrev:
22 oktober 2023, 16:53
Så är detta politiska replikskifte avslutat och vi ger ordet till den skalmanit som vill avge ett anförande i trådens ämne.
Jaja. Jag ska börja med lite omskrivningar, frågetecken och peka ut vad jag tror är typiskt svenskt. Ursäkta.
För övrigt så anslöt jag mig tanken att det är typiskt svenskt att dela upp en branch så att både staten, folkrörelserna och marknaden blir nöjd.
Tror aldrig jag hört nåt annat än "pursvenskar" med olika politisk inriktning prata om att det borde vara obligatoriskt med fackmedlemskap tex. Tror Postverket, tobaksmonopolet och alkoholmonopolet satte en ribba som de flesta tagit till sig. Observera även att Presam alltså inte var statligt monopol, men typiskt svenskt.
Håller med dig helt och hållet loop.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Amund » 22 oktober 2023, 18:34

hilbert skrev:
22 oktober 2023, 18:25
En annan fråga i trådämnet! Domusrestaurangerna som fanns i varje samhälle, var det typiskt svenskt att kooperationen i stort sett drev de enda restaurangerna? I lite större städer fanns det en konkurrerande Åhlensrestaurang vill jag minnas.
Nåja det fanns ju stadshotell i de flesta städer och gästgiverier lite varstans.
I det samhälle där jag växte upp, Tanumshede fanns det ett matställe, gästis och det hade dessutom funnits där sedan 1600 talet.
Idag finns där förutom gästis 2 pizzerior och en ICA restaurang.
Icke järnvägsrestaurangerna att förglömma. Men min erfarenhet och spaning gäller de mest inavlade småorterna i Norrlands inland. Stadshotell fanns bara i riktigt STORA städer. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13690
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Markus Holst » 22 oktober 2023, 18:40

För 40 år sedan bodde jag i Orsa. Där fanns två restauranger: Järnvägshotellet och Frelins fik. Konsum fanns men utan restaurang.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av hilbert » 22 oktober 2023, 18:48

Men min erfarenhet och spaning gäller de mest inavlade småorterna i Norrlands inland.
Där är du inne på något intressant.
Under 20 års tid körde jag varje sommar E 45:an från Göteborg till Arjeplog.
Då passerade jag igenom dessa "inavlade småorter", och i varenda en av dem finns det en pizzeria/kebab restaurang, som drivs av en man eller ett par med rötter i balkan eller mellanöstern.
Arma människor förresten, komma från värmen och hamna i polartrakterna :) .

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Hans » 22 oktober 2023, 18:50

För att ha ett stadshotell måste man väl ha eller ha haft stadsprivilegier, eller?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Amund » 22 oktober 2023, 19:00

Hans skrev:
22 oktober 2023, 18:50
För att ha ett stadshotell måste man väl ha eller ha haft stadsprivilegier, eller?
Jo så borde det nog ha varit. Det formella var viktigt förr. :)
hilbert skrev:
22 oktober 2023, 18:48
Men min erfarenhet och spaning gäller de mest inavlade småorterna i Norrlands inland.
Där är du inne på något intressant.
Under 20 års tid körde jag varje sommar E 45:an från Göteborg till Arjeplog.
Då passerade jag igenom dessa "inavlade småorter", och i varenda en av dem finns det en pizzeria/kebab restaurang, som drivs av en man eller ett par med rötter i balkan eller mellanöstern.
Arma människor förresten, komma från värmen och hamna i polartrakterna :) .
Håller med, men på min tid (åtminstone före 1985) fanns knappt några pizzerior eller liknande. Jo i Strömsund kanske. Vill minnas att även någon Domusrestaurang faktiskt hängde med sin tid och serverade pizza som komplement till den panerade fisken eller köttbullarna.

Edit: För den som vill veta mer om hur ett klassiskt svenskt stadshotell fungerade rekommenderar jag varmt Lars Molins Saxofonhallicken.

Inte från den Lars Molin-filmen men ändå ett smakprov:
https://www.youtube.com/watch?v=PgscaYY8Lgw

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av loop » 22 oktober 2023, 19:08

Markus Holst skrev:
22 oktober 2023, 18:40
För 40 år sedan bodde jag i Orsa. Där fanns två restauranger: Järnvägshotellet och Frelins fik. Konsum fanns men utan restaurang.
Har Hellzephyrs singeln någonstans

Hans skrev:
22 oktober 2023, 18:50
För att ha ett stadshotell måste man väl ha eller ha haft stadsprivilegier, eller?

MVH

Hans
Humhum. Vad centralmakten vill och vad hälsingar gör, det är inte alltid samma sak
http://www.stadshotelletljusdal.se/

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av hilbert » 22 oktober 2023, 19:18

Min bild av ett stadshotell är en stor sal med bord med vita dukar.
En ensam handelsresande äter middag serverad av en medelålders dam i servitrisuniform.
Och i ett hörn sitter de som Sven Delblanc benämnde "avskummet" och dricker öl.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 22 oktober 2023, 19:31

loop skrev:
22 oktober 2023, 00:02
a81 skrev:
21 oktober 2023, 23:45
Jo, men det är väl också lite tvärtom, man kritiserar monopolet Systembolaget, jämför Moderaternas senaste utspel:

https://sverigesradio.se/artikel/modera ... ld-alkohol

Men jag undrar om inte kritiken egentligen handlar om det moralism som finns kring alkohol i Sverige, men sådant går inte att lagstifta bort.
Det handlar om att det är ett statligt monopol. Privata företag med monopolställning säger dom inte ett knyst om.
Jo, visst är det så. Sedan tror jag att många moderater har svårt för folkhemssverige i allmänhet och vi har liksom gått tillbaka till folkhemssveriges skuld och skam-tyngda syn på alkohol. Jag upplever att det var ett betydligt mer "kontinentalt" förhållningssätt till alkohol i Sverige för så där 20 år sedan.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 22 oktober 2023, 19:37

Hans skrev:
22 oktober 2023, 17:26
Såsom varandes (dryg) utlandssvensk sedan ett kvarts sekel. Jag har haft förmånen att umgås med folk från alla möjliga konstiga länder. Av mina lätträknade vänner är huvuddelen utlänningar. Jag ser jag tydligt en sak.

Alla länder har en mer eller mindre missriktad nationalism och tror att deras land är det bästa. Blott svenskarna vet att Sverige är bäst.

MVH

Hans
Haha! Sverige har väl framför allt varit bra på så sätt att inget har varit riktigt dåligt. Jag menar inte att det riktigt stämmer idag, men jag gissar att det fanns få missförhållanden i exempelvis 1980-talets Sverige. Många andra länder hade tydligare eftersatta områden/system/företeelser.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 24 oktober 2023, 16:56

En sak som är typiskt svensk är att lunchrestaurangerna serverar en buffé som kostar lika mycket oavsett vad och hur mycket man äter. Det räcker att åka till Finland för att mötas av ett myller av prisskyltar och svårigheter att veta vad maten kommer att kosta. Nere på kontinenten är det alltid(?) så.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av hilbert » 24 oktober 2023, 17:15

En sak som är typiskt svensk är att lunchrestaurangerna serverar en buffé som kostar lika mycket oavsett vad och hur mycket man äter.
Det är framförallt kina och thairestauranger som gör så.
Men det är inte lika vanligt som före pandemin.
I alla fall inte här i Göteborg.
Men en annan sak som jag undrar över är de salladsbuffeer som de flesta restauranger serverar till dagens rätt.
På en del ställen är de väldigt omfattande.
Finns det någon annanstans än i Sverige?
Senast redigerad av 1 hilbert, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 24 oktober 2023, 23:29

Jag tänkte på typ personalmatsal. Där brukar det vara "fri" buffé i Sverige och en "skog" av prisskyltar utomlands. Kanske ett arv av vår tradition med smörgåsbord?

Skriv svar