Gårdsförsäljning

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av loop » 26 maj 2023, 19:15

Konkurrenslagstiftningen kan användas väldigt kreativt. Så jag gissar att det är där man riktar in sig. Missgynnande av varumärken osv.
Företagare som inte ser blänket i bilans egg, brukar inte sköta sig. Och stora företag har många att offra

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2023, 21:29

Om jag minns rätt tror jag att effekten av vissa antitrustlagar i USA blev att stora bolag kapade åt sig än mer av marknaden.

Hur som helst tycker jag det vore en bra idé om många små bryggare kan ta ut löner och klara sig på verksamheten, ja, lite som i Franken i Tyskland. Centraliseringstendenserna finns förstås också där.

Ser man på Sverige då tror jag att ett bryggeri som Qvänum har bättre chanser att klara sig kvar, än ett av kanske mer än hundra i Göteborg. Det blir enklare för ett ställe som Qvänum att sälja middag och helgsemester och öl som någon form av upplevelse.

På samma sätt skulle jag tänka i Stockholm och Malmö. Ett bryggeri i staden kan inte ge riktigt samma känsla.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av von Adler » 28 maj 2023, 05:59

hilbert skrev:
25 maj 2023, 17:15
Skulle gårdsförsäljningen inte innefatta vin?
Som jag har uppfattat det handlar det om vin i första hand.
Nej, det produceras inte särskilt mycket vin i Sverige. Det är ölbryggerier som ska få sälja sin egen produkt som är huvudsaken i frågan.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av a81 » 28 maj 2023, 20:58

Jag ser väl egentligen bara två möjliga problem med gårdsförsäljning:

1. Det blir av något slags juridiska skäl omöjligt att förena gårdsförsäljning med detaljhandelsmonopol (Systembolaget) och vi får vinboxar "ta tre och betala för två" på Ica.

2. Det blir ökat rattfylleri i anslutning till gårdsförsäljning på landet. Någon måste ju köra för att komma dit, tror att risken är stor att vissa bilförare tänjer på gränser...

Gårdsförsäljningen i sig kommer inte att påverka alkoholkonsumtionen nämnvärt i Sverige. Det är ju knappast så att den som har alkoholproblem köper en hantverksmässigt tillverkad 33 cl mellanöl för 40 kr...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av loop » 29 maj 2023, 11:29

koroshiya skrev:
26 maj 2023, 21:29
Om jag minns rätt tror jag att effekten av vissa antitrustlagar i USA blev att stora bolag kapade åt sig än mer av marknaden.
Så har jag uppfattat det också. På samma sätt som det mest idiotiska med vård- och skolföretagande i Sverige, fri etablering.
Har man ekonomiska muskler, så håller man så låga priser att konkurrenterna inte överlever. Skolföretagen gör lite annorlunda, dom kör med höga betyg och gratis dator. Vilket det offentliga(Eller små ideburna skolor) inte kan eller vill. Men det handlar om att lägga sig under konkurrenten i vilket fall som helst.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av masase » 29 maj 2023, 12:43

Det är klurigt att skapa regleringar som inte ger oönskade konsekvenser och du har dessutom ofta inbyggda konflikter mellan olika mål (t.ex. allas rätt till en likvärdig utbildning, föräldrars frihet att välja utbildning för sina barn, etc). När man går från en hårt reglerad marknad till en väldigt löst reglerad marknad så finns det också risken att utförare med rejäla ekonomiska muskler skapar något helt annat än vad som avsågs.

Man skulle t.ex. kunna tänka sig att vad man ser framför sig är hantverksmässiga bryggerier, musterier och en och annan vingård som säljer småskalig och lokal produktion. Vad man får istället är att något av de stora bryggerierna köper upp några hundra paddelhallar runt om i Sverige och börjar sälja lågprisprodukter direkt från pall.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av Hans » 29 maj 2023, 12:52


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13697
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av Markus Holst » 29 maj 2023, 12:55

Försäljning vet vi vad det är men nyckeln är väl hur man definierar gård. Enkelt vore ju att säga att drycken skall säljas från samma fastighet som den produceras på. Då slipper man storbryggeriernas ölhallar.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av loop » 29 maj 2023, 21:20

Markus Holst skrev:
29 maj 2023, 12:55
Försäljning vet vi vad det är men nyckeln är väl hur man definierar gård. Enkelt vore ju att säga att drycken skall säljas från samma fastighet som den produceras på. Då slipper man storbryggeriernas ölhallar.
Sen bjuder bryggerinäringen de två största borgerliga partierna på öl, och det blir inte så. Lex vinst i välfärdsföretag

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av loop » 29 maj 2023, 21:24

masase skrev:
29 maj 2023, 12:43
Det är klurigt att skapa regleringar som inte ger oönskade konsekvenser och du har dessutom ofta inbyggda konflikter mellan olika mål (t.ex. allas rätt till en likvärdig utbildning, föräldrars frihet att välja utbildning för sina barn, etc). När man går från en hårt reglerad marknad till en väldigt löst reglerad marknad så finns det också risken att utförare med rejäla ekonomiska muskler skapar något helt annat än vad som avsågs.

När det gällde skola, vård och omsorg, så var det inte en hårt reglerad marknad, det var mer eller mindre fritt fram. Men det fanns inga pengar att tjäna. Men sen erbjöds skattepengar...
Bidragsföretagare finns det gott om. Dom borde tvingas stå på egna ben utan skattepengar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av a81 » 29 maj 2023, 23:43

Felet med "skolmarknaden" är väl att privata alternativ är vanligast i högre årskurser (= betygsinflation -> svenska studenter kan mindre än studenter i andra länder). Jag tänker att det hade varit bättre om de privata alternativen hade haft sin tyngdpunkt på lågstadiet snarare än på högstadiet och gymnasiet.

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av Davian » 30 maj 2023, 22:45

felet med skolmarknaden, utöver att den existerar, är att privata skolor får skolpeng. Tar man bort skolpengen skulle problemet sortera bort sig självt egentligen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av a81 » 31 maj 2023, 07:23

Felet är väl också ett slags svensk allt eller inget-mentalitet. Hade vi fått släppa Systembolaget vid EU-inträdet, så hade kanske alkoholmarknaden varit lika ultraliberal som skolmarknaden med möjlighet att köpa litervis med starksprit på en bensinmack kl. 3 på natten...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 31 maj 2023, 18:48

Några svenska politiker skulle nog mycket väl kunna tänka sig ett sådant system.

Då hade vi också fått öllador med billigare pris per burk ifall man köper ett helt lock, och mindre affärer hade lockat med g6 (grillbricka + 6 öl) för en hundring eller så. Det hade varit blågula t-shirts vid fotbolls-vm också.

Skriv svar