Kröningar

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Kröningar

Inlägg av medundersåte » 27 december 2023, 19:27

Märkligt att kröningen som är den främsta av alla kulturarrangemang behandlas så lättvindigt. Men detsamma kan ju sägas om Olympiska spelen. Kostnaden ifrågasätts, men det argumentet gäller ju alla festligheter och firanden. Jag och mina vänner satt klistrade framför TV:n under Karl III:s kröning, något liknande lär vi max se någon enstaka gång till under våra liv.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Kröningar

Inlägg av medundersåte » 27 december 2023, 19:29

hilbert skrev:
8 maj 2023, 07:34
Alex Schulman beskriver rätt väl min upplevelse av spektaklet:
https://www.dn.se/sverige/alex-schulman ... les-huvud/
Jag antar att det räknas som politik att beskriva riksdagsvalet och diverse presidentval på samma vis?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Kröningar

Inlägg av hilbert » 27 december 2023, 20:15

Jag antar att det räknas som politik att beskriva riksdagsvalet och diverse presidentval på samma vis?
Vad är det för underliga ceremonier som sker i samband med riksdagsvalet?

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Kröningar

Inlägg av medundersåte » 28 december 2023, 10:15

hilbert skrev:
27 december 2023, 20:15
Vad är det för underliga ceremonier som sker i samband med riksdagsvalet?
Utvalda grupper förkunnar sig ha makt att betvinga framtiden globala förändringar och processer i naturen. Särskilt utvalda människor får hem ett bevis på sin speciella ställning i samhället.

Jag kan inte göra det lika bra som exempelvis Horace Mitchell Miner:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nacirema


Men poängen är att det inte är underligt om man bara har kunskap om kontexten. Kröningar har till skillnad från riksdagsval funnits i tusentals år och vi lever i en tusenårig monarki så det borde inte framstå som särskilt underligt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kröningar

Inlägg av a81 » 2 januari 2024, 00:54

Problemet är väl inte att själva kröningsceremonien i Storbritannien är så extravagant, utan att säkerhetsarrangemangen runtomkring är så omfattande.

Sedan kan jag tycka att det är lite tråkigt att vi övriga monarkier liksom inte behållit något slags "light-version" av kröningar. Eller Norge har väl det:

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27561

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Kröningar

Inlägg av medundersåte » 17 januari 2024, 00:36

a81 skrev:
2 januari 2024, 00:54
Problemet är väl inte att själva kröningsceremonien i Storbritannien är så extravagant, utan att säkerhetsarrangemangen runtomkring är så omfattande.
Intressant att säkerhetsarrangemangen är ett större problem idag än under medeltid och tidigmodern tid. Ett annat modernt problem är den ekonomiska kostnaden som brukar dyka upp vid tal om såväl kröningar som olympiska spel.
Men slår man ut kostnaden på antalet år som går mellan varje kröning och OS som hålls i ett land så finns det antagligen flera årliga event som är dyrare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kröningar

Inlägg av a81 » 18 januari 2024, 23:45

Ja, Charles III:s kröning 2023 var betydligt mer nedtonad än Elizabeth II:s 1953, ändå har jag för mig att den blev dyrare (inflation givetvis beaktat) p.g.a. av väldigt dyra säkerhetsarrangemang.

Skillnaden är väl att terrorismen inte var så utbredd 1953 och att svårt psykiskt sjuka var "inlåsta" i mycket högre grad.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Kröningar

Inlägg av tyskaorden » 28 januari 2024, 19:52

I Norge har de kvar en signingsceremoni där kungen (och 1991 även drottningen) välsignas i Nidarosdomen.

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27589

Skriv svar