Första maj

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Första maj

Inlägg av koroshiya » 3 maj 2023, 15:11

Vet inte om vi har en tråd om denna dag, men jag tänkte skapa en efter att ha läst en artikel i GP.

Där fanns nämligen siffror på hur många som demonstrerade i Göteborg, och här är de.

V: 3200
SAC Syndikalisterna: 1010
S: 930
Kommunistiska partiet: 425

Det är nästan lite underligt, för tåget som Davian eventuellt gick i är alltså nästan hälften så många som sossarnas, trots att de partierna inte får så många röster i valen.

Man kan väl gissa att partitillhörigheten och att vara aktiv blir något som är viktigare i de mindre partierna. En som heter Lars Henriksson (V) menar nog också något sådant och säger att tillbakagången hänger ihop med minskat intresse för facket och för få kamper. Han har gått i tåg sedan 72 och varit med i strejk på Volvo 1980. Han tycks gissa att lite mer strejker skulle få upp intresset igen, utan att för den sakens skull säga att han vill se mer sådant.

Shekarabi är ändå nöjd med deltagandet och påpekar att det här var det 133 tåget i Göteborg. Jag undrar vad som fick dem att starta, om det var ett resultat av en allmän utveckling, eller en specifik händelse?

Har ni demonstrerat själva? Jag har gått i tåg mot krig i Irak, men aldrig i första maj-tåg, även om jag har stått vid sidan av och tittat flera gånger, eftersom jag har bott på en gata där de går.

Här är artikeln.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.98462776

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Första maj

Inlägg av Markus Holst » 3 maj 2023, 15:17

Har röstat på S en eller två gånger men aldrig gått i ett tåg.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Första maj

Inlägg av hilbert » 3 maj 2023, 16:35

r fanns nämligen siffror på hur många som demonstrerade i Göteborg, och här är de.

V: 3200
SAC Syndikalisterna: 1010
S: 930
Kommunistiska partiet: 425
Det som är mest anmärkningsvärt är siffran för syndikalisterna, jag såg det tåget och reagerade på att de var så många.
SAC är ju i närmast total medieskugga, så det är rätt starkt att få med sig så många demonstranter.
De hade dessutom den bästa parollen: ALLT ÅT ALLA!.
De hade en ännu stunsigare paroll på 70-80 talet: ALLT GENAST!

V däremot hade en riktigt mesig paroll " Rättvis väg genom krisen".
Vem invänder mot det ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Första maj

Inlägg av Markus Holst » 3 maj 2023, 17:34

hilbert skrev:
3 maj 2023, 16:35
V däremot hade en riktigt mesig paroll " Rättvis väg genom krisen".
Vem invänder mot det ?
<ironi>Borgarbrackorna. Så klart.</ironi>

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Första maj

Inlägg av loop » 4 maj 2023, 09:39

hilbert skrev:
3 maj 2023, 16:35
r fanns nämligen siffror på hur många som demonstrerade i Göteborg, och här är de.

V: 3200
SAC Syndikalisterna: 1010
S: 930
Kommunistiska partiet: 425
Det som är mest anmärkningsvärt är siffran för syndikalisterna, jag såg det tåget och reagerade på att de var så många.
SAC är ju i närmast total medieskugga, så det är rätt starkt att få med sig så många demonstranter.
De hade dessutom den bästa parollen: ALLT ÅT ALLA!.
De hade en ännu stunsigare paroll på 70-80 talet: ALLT GENAST!

V däremot hade en riktigt mesig paroll " Rättvis väg genom krisen".
Vem invänder mot det ?
Att inte vara ett parti är en styrka. Sen är Allt åt alla! en organisation som valt att tåga med SAC i Göteborg. För det stod knappast det på frontbanderollen?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Första maj

Inlägg av hilbert » 4 maj 2023, 12:45

Att inte vara ett parti är en styrka. Sen är Allt åt alla! en organisation som valt att tåga med SAC i Göteborg. För det stod knappast det på frontbanderollen?
Jo det gjorde det fast med ganska små bokstäver, och direkt efter frontbanderollen gick det ett glatt gäng med en betydligt större "Allt åt alla" banderoll.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Första maj

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2023, 13:44

Läste om skapandet av denna demonstrationsdag, och då verkar det som att arbetarorganisationer i den andra internationalen gemensamt kom överens om att demonstrera 1 maj 1890.

En viktig orsak tycks ha varit kampen för en åttatimmarsdag.

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Första maj

Inlägg av Davian » 4 maj 2023, 20:46

koroshiya skrev:
3 maj 2023, 15:11


Man kan väl gissa att partitillhörigheten och att vara aktiv blir något som är viktigare i de mindre partierna.
Jag kan inte uttala mig om andra partier än K men för oss med en marxist-leninistisk organisationsmodell så vill man att medlemmarna ska vara aktiva. Det finns ytterst få stödmedlemmar eller passiva medlemmar i K (och misstänker jag SKP) till skillnad från tex Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet.

Nu betyder inte det att alla 425 (hur man nu får fram en så exakt summa?) är medlemmar i K, men proportionellt till medlemsantal så går K:s deltagande förbi socialdemokraternas.

Jag håller med loop om att partilöshet är en styrka när man har manifestationer etc, men prcis tvärtom när det gäller konkret maktinflytande.

Hur som helst, första maj är alltid intressant att se parollerna. En del partier byter ofta, en del har samma år ut och år in.

min favoritparoll hade K Växjö för massa år sen "Alla onda ting är tre, Reinfeldt, Bild och Anders B".

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Första maj

Inlägg av koroshiya » 4 maj 2023, 23:58

Ja, det är ju någon Bjereld som har räknat. Det måste ha funnits ett system, typ x antal pers per rad.

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Första maj

Inlägg av Davian » 5 maj 2023, 00:37

ja på det viset är ju enkelt att räkna. demonstrationståg brukar av tradition vara 4 personer breda. för då är de tillräckligt smala för att kunna navigera utan att de ser ut som en orm. men jag har sett tåg som varit både 7 och 2 personer breda samtidigt på olika ställen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Första maj

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2023, 01:03

Jag måste erkänna att jag bara sett demonstrationståg på TV :oops:

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Första maj

Inlägg av loop » 5 maj 2023, 10:22

Davian skrev:
4 maj 2023, 20:46
Jag håller med loop om att partilöshet är en styrka när man har manifestationer etc, men prcis tvärtom när det gäller konkret maktinflytande.
Hm. Jag har jobbat där ni hade en cell(Spårvägen) och bott där det fanns andra celler(Majorna). Inflytandet var minimalt. Syndikalister hade betydligt mer. Proletären FF har väl iofs ordentligt inflytande på sina håll.

Vad hade ni för nationsflaggor med i tåget i år? Vietnam, Nordkorea, Syrien och Laos?
Såg att BOAKsympatisörer eller medlemmar(Svårt att veta då enbart en är avslöjad, och han är död) fanns med vid frihetliga manifestationer i år. https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_Or ... Communists

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Första maj

Inlägg av Blixten » 5 maj 2023, 10:44

Davian skrev:
4 maj 2023, 20:46
min favoritparoll hade K Växjö för massa år sen "Alla onda ting är tre, Reinfeldt, Bild och Anders B".
:-)
Min favorit är från sent sjutti-tidigt åtti. För forumets allra yngsta läsare så kan jag berätta att på den tiden hette Svenska Arbetsgivareföreningens chef Curt Nicolin. Uttalas Nikoläng. När VPKs tåg passererade SAFs högkvarter på Blasieholmen (längesedan man hörde om SAFs högkvarter på Blasieholmen!?) så klämde man i extra i ramsan:
Nicolin och hans gäng ska ha jävligt med däng!
Dock uttalade de högljudda kommunisterna namnet som Nikoliiin. Då rimmar det ju inte!

Antingen visste inte demonstranterna bättre eller också var det en plakatlyrisk finess: man vill liksom visa hur mycket man skiter i hur Voldemort vill ha sitt namn uttalat! :-)
Markus Holst skrev:
5 maj 2023, 01:03
Jag måste erkänna att jag bara sett demonstrationståg på TV :oops:
En första maj befann jag mig i Gävle. Där fanns det ett demonstrationståg för varje nyans av rött. Och svart. Lite olika stil på varje tåg. Det roligaste att se var anarkisterna, bara gubbar i fyrtiårsåldern (jag var ung då) och gymnasietjejer som såg ut att ha fått skjuts till demonstrationen i pappas tjänste-volvo.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Första maj

Inlägg av Hans » 5 maj 2023, 15:42

Jag har gått med i två demonstrationer, ingen den 1 maj.

Först när de skulle dela den europeiska skolan där barnen gick. De skulle dela efter nationalitet vilket jag tycker är mot tanken med en europaskola, de kunde ha delat efter ålder istället. Jag misslyckades så mina barns grekiska och danska (bl.a.) polare hamnade i en annan skola.

Sedan gick jag nyligen för att demonstrera mot morden i Iran.

Räknas civilmotstånd? I högstadiet skulle vi ha operation dagsverke där skolbarnen skulle jobba utanför skolan och lönen skulle gå till något behövande land. Jag tror det var Nicaragua, som råkade vara en kommunistisk diktatur. Jag tror jag var den enda eleven på skolan som blankt vägrade. Skapade nog en del huvudbry för lärarna men till sist blev jag beordrad som hjälplärare till lågstadiet istället.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Första maj

Inlägg av koroshiya » 5 maj 2023, 17:36

Fy!

I vår klass gjorde vi tvärtom och stödde Nicaraguas ädla kamp, vilket vi gjorde genom att skänka pengar till barnhem där. Vissa av oss skrev brev till barnhemmet och fick svar. Föreståndaren var inte van vid skandinaviska namn och gissade lite om vad vi hette. En kompis fick heta Janos Lante.

Här är en motdemonstrant förresten.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.98466025

Skriv svar