Luciafirande

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Luciafirande

Inlägg av koroshiya » 13 december 2022, 16:56

Hur har den här traditionen förändrats?

När jag var ung på 80-talet i Göteborg var lussevakan ganska vanlig.

Lussevaka betydde att man skulle dricka alkohol och lyssna på dålig hårdrock, om jag förstod rätt.

Finns det ens lussevakande idag? Någon typ av luciarock finns ju inte.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Luciafirande

Inlägg av a81 » 22 december 2022, 14:09

Är det inte lite så att det sena 1900-talets ungdomskultur har försvunnit i största allmänhet. Ungdomar verkar tycka bättre om dataspel och umgås med mamma och pappa numera...

Jag tänker att samhällsutvecklingen var så snabb under 1900-talet att ungdomar hade mindre gemensamt med sina föräldrar jämfört med vad ungdomar har idag. Litegrann har vi nog gått tillbaka till ett normalläge nu, där barnen är lite mer "bundna" till sina föräldrar, även t.ex. ekonomiskt (bor hemma längre, behöver få hjälp av föräldrar för att köpa lägenhet, etc.).

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Luciafirande

Inlägg av hilbert » 22 december 2022, 16:32

Framförallt dricker dagens ungdom mindre alkohol , och luciafirandet i min ungdom var ju helt enkelt en förevändning för att supa sig dyngrak.
Vad är det annars för vits med lucia :P .

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Luciafirande

Inlägg av von Adler » 23 december 2022, 12:00

Ja, lucia var ett tillfälle för fjårtisar att supa sig askadäng på sprit för första gången när jag var i den åldern minns jag. Brukade väl vara någon varannat år som glömdes i en snödriva i en buske av sina "kamrater" och frös ihjäl eller kvävdes av sina egna spyor?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Luciafirande

Inlägg av Markus Holst » 23 december 2022, 12:11

Det var väl spriten som en gång i tiden startade firandet, när nejdens glada gossar gick från gård till gård medsläpandes en söt flicka som kunde sjunga i hopp om att få sig en sup med tilltugg.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Luciafirande

Inlägg av koroshiya » 23 december 2022, 13:18

von Adler skrev:
23 december 2022, 12:00
Ja, lucia var ett tillfälle för fjårtisar att supa sig askadäng på sprit för första gången när jag var i den åldern minns jag. Brukade väl vara någon varannat år som glömdes i en snödriva i en buske av sina "kamrater" och frös ihjäl eller kvävdes av sina egna spyor?
Kul att det spred sig från Göteborg och Västergötland...

Konstigt egentligen, för Lucia är ju inte direkt som midsommar.

Ett minne jag har är rock pop från 83 i Dortmund. I vuxen ålder har jag lärt mig att det inte var luciarock, och att jag mindes fel.



Som jag minns det kunde vi se denna konsert samma år på svensk tv.

Ja, det var ju många band, och det kan vara intresssant att titta på de andra. Faktum är att jag inte alls minns Iron Maiden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Luciafirande

Inlägg av a81 » 4 januari 2023, 14:27

hilbert skrev:
22 december 2022, 16:32
Framförallt dricker dagens ungdom mindre alkohol , och luciafirandet i min ungdom var ju helt enkelt en förevändning för att supa sig dyngrak.
Vad är det annars för vits med lucia :P .
Ja, inte för att vara för liberal när det gäller alkohol, men jag känner en viss oro för dagens trend att avstå det ena efter det andra (alkohol, kött, resor, etc.). Något glas vin på fredagskvällarna har nog skjutit upp många hjärtinfarkter och minskat behoven av antidepressiv medicin. Det finns många problem med alkohol, men just nu tror jag att trenden är lite för mycket åt det svartmålande hållet.

Där tror jag förresten också att vi har en orsak till att många yngre pensionärer dricker lite för mycket idag. Deras rökande nykteristpappor dog i hjärtinfarkt kring 70 års ålder...

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Luciafirande

Inlägg av hilbert » 4 januari 2023, 15:56

Något glas vin på fredagskvällarna har nog skjutit upp många hjärtinfarkter
Det där är på gränsen till en myt:
Studierna som antyder att alkohol kan ha en förebyggande effekt, är alla så kallade observationsstudier. Det vill säga man har följt en befolkning (population) under många år och sett hur det gått för den. Man delar in befolkningen i grupper, till exempel i förhållande till deras alkoholvanor: De som inte dricker, de som dricker lite, de som dricker måttligt och de som dricker mycket. Då ser man om det finns någon skillnad mellan grupperna när det gäller att få hjärt-kärlsjukdom. Här har forskare funnit ett mönster som tyder på att de som har ett måttligt regelbundet intag av alkohol (det vill säga en till tre alkoholenheter per dag – en liten flaska öl, ett glas vin eller en drink), har lägre förekomst av hjärt-kärlsjukdom.

Detta är inget bevis för att det är alkoholen som ger minskat antal sjukdomsfall. Kanske är det så att de som använder alkohol regelbundet, redan från början är friskare än dem som dricker lite eller ingenting. Kanske förekommer det en ökad förekomst av andra riskfaktorer hos dem som inte dricker. Kanske finns det andra faktorer kopplade till livsstilen hos dem som dricker regelbundet.
Man kan också notera detta från samma artikel:
Vad händer om man börjar rekommendera personer som inte dricker att ta ett glas vin om dagen? Erfarenhet från andra länder visar att antalet storförbrukare i en befolkning ökar med 10 % om genomsnittskonsumtionen ökar med 15 gram per vecka (motsvarande en drink). Det kommer att orsaka fler dödsfall på grund av hög alkoholkonsumtion än vad det minskar i form av färre fall av hjärt-kärlsjukdom.


https://www.netdoktor.se/vikt-kost/sjuk ... rlsjukdom/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Luciafirande

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2023, 07:34

På 1980-talet ville många tjejer bli lucia och har för mig att t o m det hände att två tjejer ryckte ihop p g a avundsjuka. Minns att t o m småorter hade oftast 10-15 sökande medan Uppsala hade 1-2 sidor med luciakandidater och nu är det inte ens en bråkdel.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Luciafirande

Inlägg av a81 » 26 januari 2023, 16:08

hilbert skrev:
4 januari 2023, 15:56
Något glas vin på fredagskvällarna har nog skjutit upp många hjärtinfarkter
Det där är på gränsen till en myt:
Studierna som antyder att alkohol kan ha en förebyggande effekt, är alla så kallade observationsstudier. Det vill säga man har följt en befolkning (population) under många år och sett hur det gått för den. Man delar in befolkningen i grupper, till exempel i förhållande till deras alkoholvanor: De som inte dricker, de som dricker lite, de som dricker måttligt och de som dricker mycket. Då ser man om det finns någon skillnad mellan grupperna när det gäller att få hjärt-kärlsjukdom. Här har forskare funnit ett mönster som tyder på att de som har ett måttligt regelbundet intag av alkohol (det vill säga en till tre alkoholenheter per dag – en liten flaska öl, ett glas vin eller en drink), har lägre förekomst av hjärt-kärlsjukdom.

Detta är inget bevis för att det är alkoholen som ger minskat antal sjukdomsfall. Kanske är det så att de som använder alkohol regelbundet, redan från början är friskare än dem som dricker lite eller ingenting. Kanske förekommer det en ökad förekomst av andra riskfaktorer hos dem som inte dricker. Kanske finns det andra faktorer kopplade till livsstilen hos dem som dricker regelbundet.
Man kan också notera detta från samma artikel:
Vad händer om man börjar rekommendera personer som inte dricker att ta ett glas vin om dagen? Erfarenhet från andra länder visar att antalet storförbrukare i en befolkning ökar med 10 % om genomsnittskonsumtionen ökar med 15 gram per vecka (motsvarande en drink). Det kommer att orsaka fler dödsfall på grund av hög alkoholkonsumtion än vad det minskar i form av färre fall av hjärt-kärlsjukdom.
https://www.netdoktor.se/vikt-kost/sjuk ... rlsjukdom/
Myt tycker jag är att ta i, men jag håller med om att alkoholvanor inte har någon större effekt på hälsan. Det är helnykterism och storkonsumtion som kan ha negativa effekter.

Jag tror att detta citat ovan har stor betydelse: "Kanske förekommer det en ökad förekomst av andra riskfaktorer hos dem som inte dricker." Jag tror helt klart att en stor del av vinsten med "icke-nykterism" ligger i att paletten av njutningsmedel ökar och det är lättare att avstå från livsfarlig rökning, minska sitt intag av sötsaker, etc. Snus har lite samma funktion, men är i sig sämre för hälsan än måttlig alkoholkonsumtion.

Det gick en intressant dokumentär om vinets hälsopåverkan på Kunskapskanalen för något år sedan med den brittiska läkarna och bröderna van Tulleken. Den kanske fortfarande finns tillgänglig. Deras slutsats var ungefär (minns inte ordagrant) att alkohol och rödvin i synnerhet är positivt för hälsan för den som i utgångsläget lever lite osunt, då det har lite samma effekter som motion (ökad cirkulation) och frukt och grönt (antioxidanter, m.m.). Alkohol "boostar" inte hälsan för en renlevnadsmänniska, men alkohol (särskilt rödvin) täcker litegrann upp för osunda vanor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Luciafirande

Inlägg av a81 » 26 januari 2023, 16:28

Stefan Lundgren skrev:
11 januari 2023, 07:34
På 1980-talet ville många tjejer bli lucia och har för mig att t o m det hände att två tjejer ryckte ihop p g a avundsjuka. Minns att t o m småorter hade oftast 10-15 sökande medan Uppsala hade 1-2 sidor med luciakandidater och nu är det inte ens en bråkdel.

Stefan
Det ses väl idag lite mossigt och antifeministiskt att tävla i skönhet. Jag undrar också vilka grupper i samhället alla dessa luciakandidater kom ifrån på 1980-talet. Jag tänker att demografin ändrats sedan 1980-talet. Det är mer medelklass och mer utländsk bakgrund idag.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Luciafirande

Inlägg av koroshiya » 26 januari 2023, 21:36

Stefan Lundgren skrev:
11 januari 2023, 07:34
På 1980-talet ville många tjejer bli lucia och har för mig att t o m det hände att två tjejer ryckte ihop p g a avundsjuka. Minns att t o m småorter hade oftast 10-15 sökande medan Uppsala hade 1-2 sidor med luciakandidater och nu är det inte ens en bråkdel.

Stefan
Det var samma i Göteborg, en oherrans massa tjejer att välja mellan. En tjej i en parallell-klass blev vald. Hon hade också ett typiskt nordiskt jungfru-utseende. Hon var väldigt vacker och på ett oskuldsfullt sätt.

Något år efter tror jag de valde ett adoptivbarn från subkontinenten. Hon var lika snygg hon, men mer chokladfärgad och med svart hår.

Nu är det nog över 30 år sedan jag ens brydde mig om lucia, och vet inte alls vilka som väljs.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Luciafirande

Inlägg av loop » 27 januari 2023, 01:34

Det är väl över 20år sedan som det var nåt supande på Lucia? Det hände mycket sent 90-tal. Skolorna bytte ju även attityd till slagsmål mm. Så numera slåss inte folk i skolan. Och att vara bakis i skolan accepteras nog inte heller längre. Utvecklingen går framåt får man väl lov att säga. När jag var tonåring sent 80-tals så var det massa evenemang för att vi inte skulle supa.

Sen är ju ointresset för Lucia bland tonåringar stort.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Luciafirande

Inlägg av a81 » 27 januari 2023, 22:50

Är det inte också en generationsfråga? Jag tänker att generation X (födda ca 1965 till tidigt 1980-tal) och generation Y / millenials (födda tidigt 1980-tal till mitten av 1990-talet) är rätt olika. De förstnämnda är ofta uppväxta i kärnfamiljer, där man ändå hållit lite på traditionerna, medan de senare mycket oftare växt upp i bonusfamiljer, där man tonat ner traditionerna i högre grad, mycket för att det kan bli jobbigt att ha mamma och pappa i samma rum vid familjehögtider som dop, konfirmation och bröllop.

Jag menar inte att detta direkt berör supande på lucia, men min bild är att generation Y / millenials liksom värnar om andra traditioner. Man lever lite "mormorsaktigt" med bakning, noggrann städning, etc., men är samtidigt mer historielös och skeptisk till traditioner. Exempel: Jag tror att de flesta medelålders svenskar är lite halvdåliga "husmödrar", men har å andra sidan gett sina barn traditionella namn, är försiktiga med att t.ex. tatuera sig, etc. För många 30-åringar är det precis tvärtom.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Luciafirande

Inlägg av loop » 28 januari 2023, 18:32

Luciafirandet med val av lucia osv är väl nåt som spreds över landet på typ 50-talet? Förekom det under kriget?
Antar att det var mycket handeln och typ hembygdsföreningar som spred det. Om det då var populärt i ca 50år, så är det väl ändå rätt imponerande?
Där jag växte upp så var gökotta på kristihimmelsfärd en annan populär högtid att supa mm på. Det antar jag att är helt utdött.

Skriv svar