Ändrade matvanor 1980-2021

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av koroshiya » 16 december 2022, 21:52

Barndomens måltider som jag minns det...

Köttbullar, ärtsoppa o pankisar, bruna bönor med potatis och fläsk, stekt panerad vitfisk, fläskkotletter med ris eller potatis, skinka i ugn, fiskgratäng, fiskfärs med skirat smör, spaghetti med morot, lasagne, pizza, blodpudding. Jo, korv och pärstampa också.

Någon oxe fanns inte på vårt bord, och hummer tror jag vi åt en gång.

Som jag minns det bestod vardagslyxen av färdiggrillad kyckling, räkor, eller kinakäk som hämtmat. Jag har satt i mig en och annan strimlad biff med purjo. Kom på att färdiga revbensspjäll också var vanligt som fredagslyx.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av Amund » 16 december 2022, 23:04

Skolmaten som jag minns det:
Kassler i någon form
Leverfärsbiff med riven kål och lingon
Potatisburgare
Ugnsbakad torsk täckt med hackad mandel
Oxjärpar med gräddsås

Mat var som jag minns det i stor utsträckning styrd av veckodagar förr. Tisdagar var det fisk i skolan, ofta med kall dillbaserad sås och apelsinjuice. Torsdagar ärtsoppa.

På 80-talet fanns det inte heller så många variationer av potatis som idag, potatis var på den tiden i huvudsak kokt.

Tror även att kräm (hallon, plommon etc.) har försvunnit till stor del. Det serverades ofta som efterrätt förr.

Och julskinkan hade ett stort ben, åtminstone i mitt barndomshem.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av Hans » 17 december 2022, 08:05

Där ringer det många klockor fast från 70-talet. Jag bodde i Västergrottan 2, vi hade faktiskt Hendenhösarna som grannar men de flyttade till en finare grotta när de väl slog igenom.

Är inte ärtsoppa (naturligtvis med pannkakor efter) väl spritt. Något religiöst på fredagar så man fick äta ordentligt på torsdagen är väl bakom. Sedan har väl några generationer lärt sig att så är det via lumpen. Ingen ärtsoppa på torsdagar skulle ha orsakat myteri bland soldaterna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av koroshiya » 17 december 2022, 16:49

Vi äter fortfarande ärtsoppa här någorlunda ofta, liksom bruna bönor med fläsk. Med färdiga korvar är det superenkla måltider, eftersom man bara behöver värma smeten, och kanske koka en köttkorv eller steka fläsk.

Jag kom på att vi inte åt så mycket stekt sill i familjen. Den mest populära feta fisken var stekt makrill.

Amund nämnde bambatorsken. Vår var likadan. Den kalla såsen var riktigt god. Nuförtiden gör jag kall sås till pilaffris och rökt fisk, och det blir ganska gott. Det är bara att röra ihop crème fraiche med en sked majonnäs, och sedan köra den kryddning man vill ha. Ofta blir det pressad vitlök och chilifrukter. Sådan sås kan man ha till mycket, hamburgare exempelvis.

Vad jag fikar efter är att min vardagsmat är ganska enkel, vad gäller tillagning. Fiskgryta är ett annat exempel på det. Jag brukar köpa ett block torsk, fänkål, potatis, lök och annat man vill ha. Lite kryddor och fett till det, och det blir en helt ok måltid.

Vad har förändrats då? Jo, pilaffris gör jag mycket oftare. Man kan kombinera det med kyckling och räkor och få en form av husmans-nasi goreng. Inte sällan händer det att jag köper en färdiggrillad kyckling till det.

Nytt på hämtmatsfronten sedan 1980 är sushin och thaimaten. Det närmsta hämtstället beskrivs bland annat så här,
Quality hole in the wall Thai food
Sådant är väl kanske en enkel helglyx nu. Räkor och grillad kyckling finns också kvar.

Med det undrar jag när man började att äta räkor oftare. I repmånad bjuder ju tjejen Åberg på räkor och vitvin, så det måste ha varit en grej då.

En sak som ha förändrats för mig är att jag numera mycket sällan äter hamburgare på ställen som McD eller Sibylla. Senast jag åt på McD var kanske år 2002, och på BirgerKung kanske 2016. Däremot äter jag hamburgare någorlunda ofta på puben, och det är även en maträtt jag lagar till hemma.

Nog om mig. En sak en av mina bröder och hans familj gör är att de köper färdig deg av pizzerian. Sedan fixar de den smak de vill ha och gräddar hemma. Jag kör en fattigare variant av det och köper färdig deg med form av en bakplåt i affären. Dock är det inte lika gott som hemmagjord deg, som jag brukade göra fram till 2018.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 17 gånger.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av currahee » 17 december 2022, 16:50

Kebab är ingen maträtt som kom till Sverige på senare tid.
Redan 1941 fanns det med i boken "Leva gott på kupong - 246 kristidsrecept samlade under medverkan av matexperter av facket och skickliga husmödrar". Boken var utgiven av Albert Bonniers Förlag 1941.

/ currahee
Bilagor
2_recept_sid_41.jpg
1_leva_gott_pa_kupong.jpg
1_leva_gott_pa_kupong.jpg (167.38 KiB) Visad 571 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av Amund » 17 december 2022, 17:46

Tack koroshiya för att du delar med dig.
koroshiya skrev:
17 december 2022, 16:49
när man började att äta räkor oftare. I repmånad bjuder ju tjejen Åberg på räkor och vitvin, så det måste ha varit en grej då.
Kan nämna att jag som född i Norrlands inland aldrig vare sig sett, smakat eller knappt känt till räkor, kräftor eller musslor innan jag gick till sjöss som 17-åring och fick pröva på.

En annan matförändring som jag kommer tänka på är att stuvning (tack och lov) försvunnit. Förr skulle det mesta vara stuvat, spenat, morötter etc. Idag tänker man att det blir äckligt att stuva fin bladspenat med mjöl, mjölk och salt när det finns så många andra goda sätt att tillaga den på. Men jag menar att 70-80 talets husmödrar var mästare på att förstöra grönsaker, främst genom att koka sönder dem. Tror fan att de blev godare stuvade.

Varför äter inte italienare stuvade makaroner? :)
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 17 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av Amund » 17 december 2022, 17:52

currahee skrev:
17 december 2022, 16:50
Om saltimbocca
Tack för det inlägget currahee! "Kalvfilé med rökt skinka". Det är lite kul att sådana trendrätter var kända i Sverige redan under 1940-talet. :D

Om jag förstår rätt är även den tidens "Hackebiff" kanske inte så olikt det vi idag känner som lyxiga hamburgare?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av Markus Holst » 17 december 2022, 17:59

Amund skrev:
17 december 2022, 17:46
Stuvning
Jag älskar stavningar!
Varför äter inte italienare stuvade makaroner? :)
Dom har la inte kommit så långt än.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av koroshiya » 17 december 2022, 19:14

Amund skrev:
17 december 2022, 17:46
Tack koroshiya för att du delar med dig.
koroshiya skrev:
17 december 2022, 16:49
när man började att äta räkor oftare. I repmånad bjuder ju tjejen Åberg på räkor och vitvin, så det måste ha varit en grej då.
Kan nämna att jag som född i Norrlands inland aldrig vare sig sett, smakat eller knappt känt till räkor, kräftor eller musslor innan jag gick till sjöss som 17-åring och fick pröva på.

En annan matförändring som jag kommer tänka på är att stuvning (tack och lov) försvunnit. Förr skulle det mesta vara stuvat, spenat, morötter etc. Idag tänker man att det blir äckligt att stuva fin bladspenat med mjöl, mjölk och salt när det finns så många andra goda sätt att tillaga den på. Men jag menar att 70-80 talets husmödrar var mästare på att förstöra grönsaker, främst genom att koka sönder dem. Tror fan att de blev godare stuvade.

Varför äter inte italienare stuvade makaroner? :)
Tack.

Morsan gör dessa stuvade grejer. Stuvad mangold eller spenat till fisken och stuvad potatis till annat. Jag tycker det är helt ok, men det blir inte så ofta jag äter det.

Jag tror inte ens jag kan laga till det själv, men det är väl en sorts vete och mjölksås.... Hm, jag kan göra sådana såser när jag tänker efter.

Sönderkokad mat hade jag en spelkompis som talade om.

Han sade att de brittiska ongarne visade sig vara undernärda jämfört med de franska, när de skulle kriga i första världskriget. Han sade vidare att undersökningar sade att britterna åt mer, men att slutsatsen var att de inte kunde laga mat, åtminstone inte på ett sätt som gav dem näring.

Utan att ha tittat mycket närmare på det känns det uppenbart att tillverkningssättet kan påverka en persons hälsa.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av koroshiya » 17 december 2022, 19:33

Amund skrev:
17 december 2022, 17:46
Tack koroshiya för att du delar med dig.
...
Kan nämna att jag som född i Norrlands inland aldrig vare sig sett, smakat eller knappt känt till räkor, kräftor eller musslor innan jag gick till sjöss som 17-åring och fick pröva på.
...
Jag tror dig.

Jo, det måste bli en stor skillnad mellan Göteborg och Norrland.

Jag minns en gång jag köpte räksoppa - eller vad man skall kalla det - i Dalarna, och räkorna var som masonit.

Det var en goturnering så det är kanske därför vi hamnade där, men det hade varit bättre om vi hade gått till en restaurang med lokal mat.

Om du gick till sjöss som 17 tror jag att du vet mycket mer om mat än jag.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av a81 » 17 december 2022, 23:14

koroshiya skrev:
16 december 2022, 21:52
Barndomens måltider som jag minns det...

Köttbullar, ärtsoppa o pankisar, bruna bönor med potatis och fläsk, stekt panerad vitfisk, fläskkotletter med ris eller potatis, skinka i ugn, fiskgratäng, fiskfärs med skirat smör, spaghetti med morot, lasagne, pizza, blodpudding. Jo, korv och pärstampa också.

Någon oxe fanns inte på vårt bord, och hummer tror jag vi åt en gång.

Som jag minns det bestod vardagslyxen av färdiggrillad kyckling, räkor, eller kinakäk som hämtmat. Jag har satt i mig en och annan strimlad biff med purjo. Kom på att färdiga revbensspjäll också var vanligt som fredagslyx.
Ja, det är ungefär min bild också. Visst fanns det lite guldkant på tillvaron även för "vanligt folk" på 1970-/1980-talet, men något slags "fredagsmys", kvarterskrog, pizzeria, snabbmat var liksom taket för "lyxen".

Det var liksom ingen lyxmat eller matsnobbism, utan man bjöd t.ex. middagsgäster på fläskfilé (eller billigare fläskkött typ fläskkotletter), fryst pommes frites i ugn, påssås och rödvin ur Systembolagets billigaste sortiment.

Man får väl också tänka på att överarbetad mat "från grunden" var något man litegrann såg ner på på 1970-/1980-talet, lite av en kvinnofälla. Unga familjer där mamman och pappan (40-/50-talister) hjälptes åt med matlagningen åt mycket halvfabrikat på 1970-/1980-talet: Mamma Scans köttbullar, pulvermos, pulversåser, frysta grönsaker, fryst pommes frites, fiskpinnar, blodpudding, fiskbullar, etc. Sedan lyxade man till det med fläskfilé eller hämtpizza på helgen.

Håller med om att kräm med mjölk var vardags"mat" för barn på den här tiden, men det äts väl inte i någon större utsträckning idag. Jag tänker också att billigare helt kött som fläskkotletter eller kassler har minskat.

Sedan upplever jag att alkoholvanorna har ändrats. Jag tänker att typiska 40-talistföräldrar (då kring 40 år) på den här tiden ofta drack ett par glas vin på helgen och pappan i familjen ofta även drack folk- eller lättöl på vardagskvällar. Starksprit var ganska ute. Idag är det lite tvärtom. Öl och vin som måltidsdryck anses lite slarvigt och ohälsosamt, även en fredagskväll, samtidigt som många pappor i 40-/50-årsåldern har nördiga intressen för t.ex. gin eller whisky och många mammor i samma ålder uppskattar "bubbel" och rosévin på semestern.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av loop » 18 december 2022, 01:20

Kommer från norrländsk glesbygd, inlandet. Älg är det jag minns att vi åt mest i köttväg på 70-80-talen. Men även gris. Kokt potatis till förbannelse. Flyttade hemifrån som 17åring, och det dröjde flera år innan jag kokade potatis hemma. Numera uppskattar jag det. Men kommer aldrig äta det i samma mängd som i barndomen.
Roligt att kräm och fläskkotletter tagits upp i tråden. Har tänkt på dom de senaste dagarna. Kräm åts ju även som mellanmål och lättare sommarlunch. Fläskkotletter är verkligen nåt som blivit mycket ovanligare. Märkligt nog.
Har inte tänkt på detta med stuvningarna, förmodligen för att jag alltid avskytt dom. Stuvade makaroner har jag inte ens sett på lunchresturang de senaste 10åren.

Prisutvecklingen har nog varit förödande för tex torsk som vardagsmat. Att mjölkkonsumtionen gått ner är väl helt logiskt. Det är ju inte den vanliga måltidsdrycken längre. Precis som att lättölen minskat väldigt mycket.
Päron- och äpplekonsumtionens minskning är märklig, men det har ju i många år varit trendigt att hugga ner alla träd i sina villaträdgårdar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av a81 » 18 december 2022, 14:24

Mjölken minskade väl mycket som måltidsdryck redan på 1980-/1990-talet i takt med ökad oro för hjärt-/kärlsjukdomar, men även att maten blev kryddigare. Vitlök och mjölk är ingen trevlig kombination...

Varför fläskkotletter och kassler, som var jättevanlig mat på 1980-talet, har minskat vet jag inte. Jag tänker att kassler kanske minskat p.g.a. av en allmän oro för nitriter i charkprodukter, men fläskkotletter är mera oväntat. Har eventuellt något att göra med prissättningen. Dessutom gör man väl mörad fläskytterfilé av mycket att fläskkotlettraderna idag.

En annan sak som måste ha minskat är lättmargarin. Idag har väl de flesta gått tillbaka till Bregott och liknande produkter.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av Amund » 18 december 2022, 16:23

a81 skrev:
18 december 2022, 14:24
Varför fläskkotletter och kassler, som var jättevanlig mat på 1980-talet, har minskat vet jag inte. J
En inte obetydlig orsak är nog benet i kotletten. Av någon anledning verkar nyare genrationer inte betrakta ett ben i maten som något naturligt... Undrar hur många tonåringar som vet om hur många ben det egentligen finns i en kyckling? :D

Rent generellt har det nog uppkommit en sorts antipati mot identifierbart kött. Dvs. att man vet exakt vilket djur det är etc.
Då är det enklare med processat kött i någon mald form där fler ingredienser kan blandas in.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ändrade matvanor 1980-2021

Inlägg av adlercreutz » 18 december 2022, 18:39

Amund skrev:
18 december 2022, 16:23
a81 skrev:
18 december 2022, 14:24
Varför fläskkotletter och kassler, som var jättevanlig mat på 1980-talet, har minskat vet jag inte. J
En inte obetydlig orsak är nog benet i kotletten. Av någon anledning verkar nyare genrationer inte betrakta ett ben i maten som något naturligt... Undrar hur många tonåringar som vet om hur många ben det egentligen finns i en kyckling? :D

Rent generellt har det nog uppkommit en sorts antipati mot identifierbart kött. Dvs. att man vet exakt vilket djur det är etc.
Då är det enklare med processat kött i någon mald form där fler ingredienser kan blandas in.
Det är väl så det bl.a. diskuterats att införa mer insekter i maten. Utgår jag från mig själv vore det klart görbart att äta köttfärs med lite insektspulver, men inte hela insekter.

Stickspår, men det kanske också blir en ändrad matvana så småningom.

Skriv svar