Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 oktober 2022, 08:26

Här kan ni se ett seriöst förslag till svensk kanon:

https://kulturminnet.wordpress.com/2022 ... lturkanon/

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av sveahk » 27 oktober 2022, 09:45

Tack för den bloggen, Patrick!
Läkaren på västgötabygden har en hel del trevliga förslag, med funderade motiveringar.

...men som det nu är med "bästa listar", tycker man alltid att det saknas en hel del. Den goa doktorn går/gick tydligen inte på bio - var är Ingmar Bergman och Viktor Sjöström? Var är Ingrid Bergman och Max von Sydow?

Ah ja, musiken - jag hade gärna satt in Lundells Öppna Landskap...och var är Jan Johansson?

Några snabbtankar på morgonkvisten...

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 oktober 2022, 13:17

sveahk skrev:
27 oktober 2022, 09:45
Tack för den bloggen, Patrick!
Läkaren på västgötabygden har en hel del trevliga förslag, med funderade motiveringar.

...men som det nu är med "bästa listar", tycker man alltid att det saknas en hel del. Den goa doktorn går/gick tydligen inte på bio - var är Ingmar Bergman och Viktor Sjöström? Var är Ingrid Bergman och Max von Sydow?

Ah ja, musiken - jag hade gärna satt in Lundells Öppna Landskap...och var är Jan Johansson?

Några snabbtankar på morgonkvisten...

Hans K
Ja, det är klart att andra tycker att en del val är felaktiga, att en del saknas osv. Jag har också en del synpunkter på listorna. Saknar t.ex. Heidenstam och Lars Gustafsson. Vad gäller musik tycker jag nog att "Brusa högre lilla å" (J:son Lindh) ska vara med. Alla har vi vara favoriter, specialområden, blinda fläckar osv.

Jag avundas verkligen inte de som kommer att sitta i kommittén som tar fram listorna. Det kommer nog att bli hårda och långa diskussioner.

Det finns en förklaring till att film saknas. Hon skriver "När det gäller film och scenkonst vågar jag inte försöka — min okunskap är för stor, så dessa listor överlåter jag åt andra."

hilbert
Medlem
Inlägg: 2231
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 27 oktober 2022, 13:52

Om man bortser från designdelen, så verkar det som om det kulturella livet i stora stycken upphörde efter andra världskriget.
Hon lyckas iofs få med 3 av 4 författare från tiden före 1940 som fortfarande går att läsa utan att man är historiker, Fröding är den fjärde enligt min åsikt.

Det visar också hur omöjligt hela projektet är.
Hur mycket man än tar med så finns det goda argument för andra verk och företeelser.

Vad som är betydligt viktigare än en subjektiv lista över saker som de flesta invånare inte ens hört talas om, är att ha välutbildade och engagerade lärare i våra skolor.

Ja jag vet att jag startade tråden :? .

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Gavrilo Princip » 29 oktober 2022, 11:40

Markus Holst skrev:
25 oktober 2022, 09:09
Emil i Lönneberga? Abba?
Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf ej att förglömma, liksom ej heller Carl Larsson och Oscar II:s son prins Eugen, även känd som "målarprinsen".
Oscar II (samt Carl XV) hade även en bror, Gustaf, vilken också ibland benämns "sångarprinsen", men detta sistnämnda har jag inga mer detaljerade kunskaper om.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2231
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 29 oktober 2022, 12:34

Om man nu skall ha med medlemmar ur kungafamiljen, borde man för balansens skull även ha med Peter Dahl:s "Liberalismens genombrott i societeten".
Jag tror att det är det enda konstverk som i modern tid blivit beslagtaget av polisen .
Bara det är ju ett skäl att det skall finnas med.
http://emp-web-34.zetcom.ch/eMuseumPlus ... detailView
Senast redigerad av 2 hilbert, redigerad totalt 30 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Hans » 29 oktober 2022, 12:45

Vart inte 'Kärlek' stoppad ett tag också?

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rlek_(antologi)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av loop » 30 oktober 2022, 23:04

hilbert skrev:
27 oktober 2022, 13:52
Om man bortser från designdelen, så verkar det som om det kulturella livet i stora stycken upphörde efter andra världskriget.
Hon lyckas iofs få med 3 av 4 författare från tiden före 1940 som fortfarande går att läsa utan att man är historiker, Fröding är den fjärde enligt min åsikt.

Det visar också hur omöjligt hela projektet är.
Hur mycket man än tar med så finns det goda argument för andra verk och företeelser.

Vad som är betydligt viktigare än en subjektiv lista över saker som de flesta invånare inte ens hört talas om, är att ha välutbildade och engagerade lärare i våra skolor.

Ja jag vet att jag startade tråden :? .
Alltså Eyvind Johnsson och Moa Martinsson, och fler är från innan 1940. Fortfarande mycket läsvärda.

Det är ett tramsprojekt. Vilket den här högerpolitikern visar med sin lista.

Ja. Hennes lista var ju rätt förutsägbar, och i mångt och mycket ointressant.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Gavrilo Princip » 31 oktober 2022, 10:51

Personligen skulle jag vilja se ett gigantiskt torg (och då menar jag verkligen gigantiskt, kanske uppemot c:a 250x1000 m.) någonstans i Kungl. Hufvudstaden/Nordens Venedig, och som kantas av stora statyer över de främsta svenska kulturpersonligheterna, av vilka flera redan är uppräknade i inläggen ovan.

Själva torget kan kanske lämpligen anläggas ute på Ladugårdsgärdet, emedan det ju så sakteliga håller på att bebyggas, och då kan man ju redan från början ta med detta i ritningarna vid en fortsatt exploatering. Ev. kan torget ligga mellan Kaknästornet och Valhallavägens slut.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7169
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av sonderling » 31 oktober 2022, 12:28

Davian skrev:
25 oktober 2022, 20:15
hela idén med kanon är så stort trams. Jag tror att det blir nationalromantiska verk som hamnar i kanon. Jag räknar med en renässans för Stenbocks Kurir.
Jag håller med. Jag minns de böcker* man skulle tvingas att läsa i skolan man fick ju avsmak för all framtid.

*tror det var mellan eller högstadiet, det var tidigt 80-tal och typ arbetar litteratur (Såssarnas flumskola?) . En jag minns var "Tåbb med manifestet" just var att namnet var så roligt. Först nu funderar jag på om jag inte skulle läsa den med nån reda.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13710
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Markus Holst » 31 oktober 2022, 12:41

Jag minns bokläsandet från gymnasiet. Jag undrar om jag läste en enda av dem, tyckte bara det var långtråkigt *. Konst, oberoende av form, är inte min grej. Möjligtvis att musik är undantaget, det kan jag uppmana visst intresse för.

* Å andra sidan gjorde jag aldrig några läxor efter femman.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Hans » 31 oktober 2022, 12:45

Jag gillade inte klassiker när jag var ung. Vi skulle ha läst Markurells i gymnasiet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Markurell ... %C3%B6ping
Vilket jag naturligtvis inte gjort, provet var en diskussion i klassen och jag fick hyfsat betyg då jag lyssnade på andra och kommenterade med lämpliga påhittade uttalande baserat på vad övriga sagt.

Vid äldre år uppskattar jag dem. Även om inte svensk har jag läst 'Speciella militära operationer och fred', nej 'Krig och fred' var det visst. https://sv.wikipedia.org/wiki/Krig_och_fred Från pärm till pärm med stor behållning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7169
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av sonderling » 31 oktober 2022, 12:46

* Å andra sidan gjorde jag aldrig några läxor efter femman.
Samma här! :D Kunde inte förstå varför barnen hade så mycket läxor?! Tills jag insåg att jag nog sket i dem. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Hans » 31 oktober 2022, 12:50

Vad är läxor?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5064
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av koroshiya » 31 oktober 2022, 23:32

Jag håller i mycket med Davian här. Vem skall bestämma vad man skall läsa eller lyssna på?

Vi har skolor i Göteborg där en elev av hundra är svensk. De kommer att skapa sin egen framtid som inte är vår.

Så den kanon vi skapar riskerar att bli ett foto av Sverige, som kanske är helt ointressant en generation senare.

Med det sagt är, psalmen, Den Blomstertid nu kommer, något som skall ingå. Som många andra har sagt är det så att man tåras när man hör den.

Vad gäller Hilbert är jag osäker, men tror att hans omnämnande om Meduza kommer från tråden på Frashbrack om honom.

Vissa förslag är för mig totalt värdelösa. Jag har läst böcker av svenska nobelpristagare, som idag verkar vara författare för sin generation, enligt mig, och inget att hänga i julgranen.

Så de kan ha skrivit böcker som en författare som Björn Holm lätt överträffar, utan att ha några idéer om att han är så bra.

Skriv svar