Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 1 november 2022, 14:28

Vad gäller Hilbert är jag osäker, men tror att hans omnämnande om Meduza kommer från tråden på Frashbrack om honom.
Så jag har en tråd på flashback :thumbsup: .

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av millgard » 1 november 2022, 15:51

En kanon skall inte vara heltäckande och ge alla svar som jag ser det. Fastmer vara en introduktion och gemensam referensbas för vidare kulturella strövtåg på egen hand.

Det är väl bara Sverige som saknar en sådan i skolan - formell eller informell - och historien om de obildade svenska företagsledarna är såvitt jag vet sann. Och inskränker sig inte alls till företagsledare.

Bildning har av outgrundlig anledning ansetts som elitistiskt och hämmande istället för en gåva och skatt inte endast för den enskilde utan även för samhällsgemenskapen (och även grund för "klassresan").

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av Markus Holst » 1 november 2022, 16:04

[politik]Jag vet inte vad syftet är med en kulturkanon (varför heter det kanon?) Men det känns som om den är till för att skapa en svenskhetsnorm och alltså peka än mer finger åt utlandsfödda eller dem med dålig svenska.[/politik]

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av koroshiya » 1 november 2022, 16:53

hilbert skrev:
1 november 2022, 14:28
Vad gäller Hilbert är jag osäker, men tror att hans omnämnande om Meduza kommer från tråden på Frashbrack om honom.
Så jag har en tråd på flashback :thumbsup: .
:)

Jajjemen, du är ju en berömd musiker i en musikgenre som kanske är unikt svensk. Det ska bli Johnny Bode, Meduza, Onkel Kånkel och Pure-X på schemat.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av adlercreutz » 1 november 2022, 17:29

Jag röstar på fredagstacos, foppatofflor och melodifestivalen.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 1 november 2022, 18:04

Jajjemen, du är ju en berömd musiker i en musikgenre som kanske är unikt svensk. Det ska bli Johnny Bode, Meduza, Onkel Kånkel och Pure-X på schemat.
Jag tänkte nog mer på att din mening innehöll ett litet syftfel :wink: .

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av koroshiya » 1 november 2022, 18:57

hilbert skrev:
1 november 2022, 18:04
Jajjemen, du är ju en berömd musiker i en musikgenre som kanske är unikt svensk. Det ska bli Johnny Bode, Meduza, Onkel Kånkel och Pure-X på schemat.
Jag tänkte nog mer på att din mening innehöll ett litet syftfel :wink: .
:) Det förstod jag.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av loop » 5 november 2022, 03:29

millgard skrev:
1 november 2022, 15:51


Bildning har av outgrundlig anledning ansetts som elitistiskt och hämmande istället för en gåva och skatt inte endast för den enskilde utan även för samhällsgemenskapen (och även grund för "klassresan").
Vilket är intressant, då många folkrörelser, bla arbetarrörelsen har uppmuntrat det i alla tider.

Den förklaring jag har, är att vi bor glest och många bor i egna hus(Och välfärdssamhället). Det har gjort att intressen som är svårare att utveckla i mer tätbefolkade länder, tagit över. Jakt, fiske, hästar, frilufsliv, motorhobby, trädgård, byggande, sommarstuga osv. För när jag är utomlands, så tycker jag mängden händiga människor är mindre, och det är mycket mer "hantverkare" som gör saker, som de allra flesta fixar själva här.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av a81 » 5 november 2022, 22:50

loop skrev:
26 oktober 2022, 01:41
a81 skrev:
25 oktober 2022, 23:17
Lite komiskt är att det är samma sorts kulturpersonligheter både hånar kulturministern för att vara obildad OCH som tycker att det inte ska vara några krav på att läsa klassiker i skolan... Är man rädd för konkurrens och ifrågasättande om vanlig medelklass blir mer bildad igen?
Fast blir du bildad av att läsa klassiker i skolan? Churchill tyckte att man kulle vänta med mycket litteratur tills man var vuxen nog att nog att kunna tugga den :)
Skämt åsido, vilka klassiker? Det är rätt många tusen. Jag fick läsa Candide i högstadiet. Det var väl kul. De flesta klasskamrater avskydde det. Jag var skitsur på att vi fick läsa Sommaren med Monika, istället för nån av Fogelströms bra böcker.

"vanlig medelklass" vilken del är det? Iofs så är några av de mest obildade människor jag träffat företagare, men i regel så är medelklassen rätt bildad. Jag kommer från ett läsande arbetarklasshem, så jag ser mer problem med arbetarklassmännens brist på läsande.

Kulturministern är tydligen lärare och född i Iran, vilket är lite roligt. Det lär ju reta en del.
Håller med till stor del. Handlar väl inte om att plåga tonåringar med långa böcker av Strindberg, Selma Lagerlöf, etc., utan mer att känna till författarna, veta när de levde, veta vad det skrev för böcker (de viktigaste), läsa lite utdrag ur böckerna, etc. Jag fick för övrigt också läsa Candide, men jag tror att det var på gymnasiet.

Det där med klass och bildning är svårt. Jag tänker att bildningnivån ofta är lite bättre om liksom har en familjebakgrund där man pratar om vad som händer i världen, lite historia, har lite "nördiga" intressen, inte har det alltför minimalistiskt hemma, etc. Sedan kan man vara arbetarklass lika väl som medelklass. Många svenskar har ju en klassbakgrund liksom mellan arbetar- och medelklassen, typ egnahemsägande ganska välbeställd arbetarklass, bönder, andra typer av småföretagare, etc.

Det jag tänker med obildad medelklass är t.ex. när Annie Lööf i ett frågeprogram på TV trodde att Gustav II Adolf föddes 1807. Självklart behöver man inte veta att han föddes 1594, men man bör veta att han dog i slaget vid Lützen 1632 och man bör ju kunna gissa att han var kring 40 år då, eller säg mellan 30 och 50 år då.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av a81 » 5 november 2022, 23:05

loop skrev:
5 november 2022, 03:29
millgard skrev:
1 november 2022, 15:51


Bildning har av outgrundlig anledning ansetts som elitistiskt och hämmande istället för en gåva och skatt inte endast för den enskilde utan även för samhällsgemenskapen (och även grund för "klassresan").
Vilket är intressant, då många folkrörelser, bla arbetarrörelsen har uppmuntrat det i alla tider.

Den förklaring jag har, är att vi bor glest och många bor i egna hus(Och välfärdssamhället). Det har gjort att intressen som är svårare att utveckla i mer tätbefolkade länder, tagit över. Jakt, fiske, hästar, frilufsliv, motorhobby, trädgård, byggande, sommarstuga osv. För när jag är utomlands, så tycker jag mängden händiga människor är mindre, och det är mycket mer "hantverkare" som gör saker, som de allra flesta fixar själva här.
De flesta svenskar födda före 1950 ungefär är väl rätt bildade. Sedan finns det väl ett par generationer där i alla fall vissa är allmänbildade. Bland personer yngre än 30-40 år tror jag tyvärr det ser riktigt illa ut, även bland akademiker. Kanske börjar det vända lite nu, att botten är nådd. Jag får en liten känsla att det är lite bättre bland tonåringar än bland yngre vuxna.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av a81 » 5 november 2022, 23:12

adlercreutz skrev:
1 november 2022, 17:29
Jag röstar på fredagstacos, foppatofflor och melodifestivalen.
Tror att den danska kanon faktiskt innehåller folkligare saker också, är väl tänkt lite som en guide för att närma sig dansk kultur. Jag skulle inte bli förvånad om t.ex. Lasse Åbergs första Sällskapsresan-film dyker upp på den svenska listan, eller varför inte Killinggängets Torsk på Tallinn. :)

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av hilbert » 26 augusti 2023, 12:19

Tove Lifvendal ledarskribent på SVD föreslår en barnens litteraturkanon .
Från AB:
Hon listade där böcker att sätta i händerna på ett nyanlänt flyktingbarn, litteratur som kan hjälpa barnet att ”begripa Sverige bättre, genom de nycklar som språket och innehållet ger”.
Till exempel, skriver Lifvendahl, kan barn läsa Elsa Beskow – för att öva satsmelodi och på köpet få kunskap om hur man för sig i den svenska naturen.
Jag vet inte om hon tänker på "ogräsets sång":

Vi äro bara ogräs vi
och kunna aldrig annat bli,
men morska sjunga vi ändå;
hör nu bara på,
ja, hör nu bara på!
Med spett och spjut man hackar oss,
med stora spadar nackar oss;
man rycker, sliter, drar och slår
både höst och vår,
ja, både höst och vår.

Men hur de slå och mota oss,
på nytt vi likväl rota oss
och lyfta käckt mot solen opp
både blad och knopp,
ja, både blad och knopp.
Ni trädgårdsväxter hata oss
och säga, att vi lata oss,
men vi ä´ inte sura vi;
det ä´ ofta ni,
ja, det ä´ ofta ni.

Ej minsta köld fördraga ni;
och bränner solen, klaga ni;
vi ogräs lika morska stå
och må bra ändå,
ja, vi må bra ändå.
Åt all er jämmer skratta vi,
och från ert goda snatta vi;
vi kunna aldrig bättre bli -
vi ä´ ogräs vi,
ja, vi ä´ ogräs vi.
En helt underbar text förresten, skriven av en blid sexbarnsmamma.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad skall ingå i en svensk kulturkanon

Inlägg av a81 » 27 augusti 2023, 14:40

Tänker att problemet när det gäller barnlitteratur är att t.ex. Astrid Lindgrens figurer numera är något slags "superhjältar" för tre-/fyraåringar, som ändå inte förstår innehållet...

Skriv svar