Soros om hotet mot det öppna samhället

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Soros om hotet mot det öppna samhället

Inlägg av hilbert » 3 februari 2022, 15:20

Hittade den här artikeln av ingen mindre än George Soros i dagens arena.
Jag är inte bara en vänsterlutande forumpolitruk, jag har även en viss dragning mot globalism :).

Skämt åsido är det ett allvarligt ämne det handlar om , nämligen hotet mot det öppna samhället.
Det han framförallt tar upp är utvecklingen I Kina, och hur den nuvarande ledaren Xi håller på att rasera sin föregångare Dengs verk.

Men också att det kan bli hans fall.
Det på grund av en kollapsande fastighetsmarknad , och en felaktig hantering av korona pandemin.

Man kan tycka vad man vill om Soros men det är en tankeväckande artikel.

https://www.dagensarena.se/essa/odesstu ... mokratier/

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Soros om hotet mot det öppna samhället

Inlägg av Davian » 3 februari 2022, 20:27

Mja, det är ju en skarpt vinklad politisk artikel som mer handlar om amerikansk inrikespolitik än kina. Den innehåller en del sakfel i karaktäriseringen av både Deng och Xi. Analysen av kinesisk ekonomi vågar jag inte uttala mig om men slutsatserna som Soros drar är lika mycket önsketänkande om verklighetens beskaffenhet som han anklagar Xi för att syssla med.

exempelvis tror/tycker Soros att det är ledaren i KKP som styr den nationella inriktningen. Så tar man bort Xi kommer KKP ändra på sig och sen Kina med. Det är ett ganska infantilt sätt att se på politik. Det är ju bara att titta på USA som generellt motexempel; där har man bytt ledare och hela ledarskikt massor av gånger. Trots det har både inrikes och utrikespolitik varit ganska likartad de senaste 50 åren. Att tänka sig att Kina skulle fungera radikalt annorlunda är mest naivt, men det illustrerar amerikansk politisk tradition ganska mycket.

Pilar
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 maj 2022, 16:57
Ort: Bergen

Re: Soros om hotet mot det öppna samhället

Inlägg av Pilar » 19 maj 2022, 09:19

Jag gillar hans bok om finanskrisen i Europa och USA (2012).
Jag skulle också vilja läsa hans åsikt om kryptovalutor och hur de utvecklas.
Jag försöker för närvarande handla med hjälp av handelsrobotar.För nybörjare rekommenderar jag att börja med att studera recensionerna på CryptoDaily. På så sätt får du en fullständig bild av hur kryptorobotar fungerar.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Soros om hotet mot det öppna samhället

Inlägg av hilbert » 8 juni 2023, 08:07

En ny artikel av Soros om de 3 största hoten mot det öppna samhället polykrisen som han kallar det.
De är 1. AI utvecklingen 2. klimatkrisen och 3. Rysslands krig i Ukraina.
Världen är skör. Rysslands invasion av Ukraina har chockat omvärlden, och klimatkrisens mörka moln tornar upp sig. Men det största hotet är alldeles färskt: artificiell intelligens. Vart AI leder oss är osäkert, men ett är klart: Den utgör ett dödligt hot mot öppna samhällen, skriver den internationella finansmannen George Soros.
-----------------
Ett ryskt nederlag i Ukraina och en minskning av de kinesisk-amerikanska spänningarna kan ge världens ledare utrymme att koncentrera sig på klimatförändringarna som hotar att förstöra vår civilisation. Men bara en smal och vindlande väg leder dit. Alltså är det passande att använda ett frågetecken när man ställt frågan om demokratin kan överleva polykrisen.
https://www.dn.se/debatt/oklart-om-demo ... olykrisen/

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Soros om hotet mot det öppna samhället

Inlägg av a81 » 9 juni 2023, 21:23

Trodde inte att Soros fortfarande var så aktiv, han fyller snart 93 år! Rangordningen AI, klimatkris och Ryssland verkar rimlig.

Sedan kan jag känna att det finns en kris som är svårare att ta på, nämligen att vi tappar i bildningsnivå trots allt längre studietid, att vi skaffar allt färre barn trots massiva stödinsatser från samhället, att allt fler mår allt sämre psykiskt, etc. Vi har liksom tappat i nyfikenhet, initiativförmåga, självständighet, livsglädje, etc. Vänder vi inte på det här inom någon generation så tror jag att det ser mörkt ut för ganska stora delar av den "utvecklade" världen.

Skriv svar