Hur tjänstefolk tilltalat arbetsgivarens familj

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Hur tjänstefolk tilltalat arbetsgivarens familj

Inlägg av ERland » 7 augusti 2021, 23:53

När min farmor var ung på 1920-talet tjänade hon som piga i flera familjer. Hon har berättat att i en nyrik familj måste hon kalla barnen i familjen "Herr Mikael" och "Fröken Valborg", vilket hon tyckte var löjligt. Däremot tyckte hon inte det var något konstigt med att tilltala herrskapet "Herr" och "Fru". Jag antar att om min farmor växt växt upp i England skulle hon inte tyckt det var konstigt att tilltala barnen med "Herr" och "Fröken", för det framgår ju av böcker, filmer och TV-serier att detta tilltal av barnen var normal i England. Men uppenbarligen inte i Sverige, att döma av min farmors reaktion, och att döma av t.ex. "Emil i Lönneberga" så kallade ju inte Alfred och Lina barnen för "Herr Emil" och "Fröken Ida". Fast bönder kallades knappast "Herr" av sina drängar och pigor utan snarare "Husbonn", och hur bondhustrun tilltalades vet jag inte. Det var väl främst i högreståndsfamiljer som tilltalen var "Herr" och "Fru", men det var tydligen ovanligt i Sverige att även högreståndsbarn kallades "Herr" och "Fröken" (det behövde inte min farmor göra i andra borgerliga familjer heller).

Vad vet ni om detta?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1332
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Hur tjänstefolk tilltalat arbetsgivarens familj

Inlägg av adlercreutz » 8 augusti 2021, 08:29

Bondhustrun: Beror kanske på region och tidpunkt, men en gissning är ”husmor” eller ”mor” + förnamn?

Skriv svar