Tankesmedjan limbo

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2234
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Tankesmedjan limbo

Inlägg av hilbert » 19 augusti 2020, 12:11

Tidskriften dagens arena har under sommaren publicerat en rad artiklar från den påhittade tankesmedjan limbo.
Det har varit en som jag tycker ganska tydlig satir på en del av de tankesmedjor som existerar idag.

Men till chefredaktörens förvåning var det en del som tog det på allvar och var arga över att dagens arena fungerade som plattform för så extrema åsikter.
Här har vi ett smakprov på hur det såg ut:

https://www.dagensarena.se/opinion/skatt-ar-stold/

Det finns fler exempel i högermarginalen.
Hur kan någon ta det på allvar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13722
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Markus Holst » 19 augusti 2020, 12:23

Jag tycker inte det är så underligt. Man upplever väl oftast att politiska tankar och förslag från "moståndarna" är ologiska och upplever dem ungefär som texten du länkar till.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2234
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av hilbert » 19 augusti 2020, 12:40

Fast någon måtta får det ändå vara.
Hur man kan ta det här på allvar har jag svårt att se.
Den grundläggande inställningen, att skatt är stöld, måste innebära en värdemässig uppgradering av de ansträngningar till så kallad skatteflykt som görs av enskilda och företag. De personer som undanhåller samhället resurser till exempelvis förskolor, äldreomsorg, polis och rättsväsende, försvar med mera bör hyllas och vördas som de hjältar de är.
Iofs finns det ett fenomen som tas upp i en podd kring det här ämnet, nämligen att folk bara läser rubriken och sedan kommenterar i kommentarspalter eller sociala medier utan att ha läst texten.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5066
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av koroshiya » 19 augusti 2020, 13:34

:) Bara att de heter Limbo borde få folk att fundera.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2234
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av hilbert » 17 september 2020, 00:26

Nu är det dags för höstens kurser i limbos regi.
Ett smakprov:
Nya regler för PPM-systemet
Partierna som står bakom pensionssystemet har kommit överens om att reformera premiepensionssystemet för att ge bättre trygghet och högre framtida pensioner. Det kommer att göra det svårare för våra skickliga fondförvaltare att sko sig på lättlurade pensionssparare. Men inte omöjligt! Tankesmedjan Limbo inbjuder fondförvaltare och andra intresserade till ett spännande och lukrativt symposium.

Föreläsare: Alex Dinkelberger, fondbolaget Dallras f d VD. Han berättar bland annat om hur han lyckades lura svenska pensionärer på hundratals miljoner kronor och ändå bli friad i rätten. Medverkar gör också Thomas Bodström, f d justitieminister och Ebba Lindsö, f d VD för Svenskt Näringsliv, som berättar hur man blir härligt girig och sätter sig i vilken styrelse som helst bara man får tjäna pengar utan att göra ett jota.


https://www.dagensarena.se/opinion/hostens-kurser/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13722
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Markus Holst » 18 september 2020, 15:29

Ett inlägg som var ett politiskt ställningstagande och som riskerar att trigga igång en politisk diskussion togs bort.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av pandersson2 » 19 september 2020, 18:50

Fascinerande att det som den ene ser som opolitiskt av en annan ses som politiskt. Tråden handlar om politisk satir, hur skall man kunna kommentera det utan att det kan uppfattas politiskt? Instämmer man eller är man emot är det lika mycket ett politiskt ställningstagande.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Lasse O » 19 september 2020, 20:17

Dagens arena är väl i högsta grad partipolitisk och socialdemokratisk? Men inte stort fel i det så länge det redovisas öppet. Mothugg från DA kan stimulera till en trevlig diskussion alternativt låsa fast i våldsamma och fruktlösa skottsalvor typ Twitter.
Därmed förstår jag Markus. I diskussioner om Strv 103 krigsduglighet blir det sällan personangrepp till skillnad mot politik, som ju bara handlar om känslor och där vad som helst kan kastas fram.
Men kanske skall vi trots allt lämna partipolitiken och Rör inte min kompis, BLM, Metoo och klimat katastrofen som snart förgör oss. Den diskussionen leder ingen stans på ett sådant här forum. Det kommer snart något nytt som förmås engagera massorna på gator och torg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13722
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Markus Holst » 20 september 2020, 00:03

Jag har inget emot att ni diskuterar politik, så länge ni gör det ur ett neutralt och objektivt perspektiv, som om det vore en filosofisk diskussion. Snart kommer emellertid alltid "skatt är stöld", "kapitalism är stöld", "kommunism är förtryck", "kapitalism är förtryck" och liknande argument, för att greppa några ut högen, och den typen av ställningstagande vill jag inte ha här. De leder till politiska diskussioner som det finns dussintals med ställen för er att diskutera. Skalman är inte ett av dem.

Däremot kan vi gärna diskutera om marxismens framväxt, orsaker till det, BLM-demonstrationerna orsaker och historiska betydelse med mera, men, som sagt, gör det analyserat och neutralt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9765
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Amund » 20 september 2020, 08:47

Som jag ser det brukar det vara ett problem när någon startar en tråd med en "neutral" frågeställning, men där frågeställningens förutsättningar kan vara omtvistade. Till exempel en tråd med rubriken: Varför blev partiet X skattereform ett totalmisslyckande? Det kanske inte finns någon som hävdar att den där skattereformen var särskilt bra, men rubriken är provocerande eftersom den antyder en sorts konsensus att det där partiet kan man ju inte rösta på. :)

Jag har velat skapa en tråd om Sveriges förhållande till Sovjetunionen från 1945-1989 men det blir svårt trots att det gått så lång tid. Visserligen måste man vara född åtminstone före 1975 för att minnas den perioden med två tydliga supermaktsblock och två tydliga politiska block inom svensk politik, men jag tror ändå att det skulle bli svårt för en del att mentalt frikoppla dåtidens politiker från dagens politiska nerv.
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 20 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9765
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Amund » 20 september 2020, 08:50

Lasse O skrev:
19 september 2020, 20:17
I diskussioner om Strv 103 krigsduglighet blir det sällan personangrepp till skillnad mot politik, som ju bara handlar om känslor och där vad som helst kan kastas fram.
Javisst Lasse! Ja det där är ju helt okontroversiellt. Jag tror hela världen kan skriva under på att Strv 103 förmodligen är den bästa stridsvagnen någonsin, det har ju tester visat. :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Lasse O » 20 september 2020, 13:45

Amund skrev:
20 september 2020, 08:47
Jag har velat skapa en tråd om Sveriges förhållande till Sovjetunionen från 1945-1989 men det blir svårt trots att det gått så lång tid. Visserligen måste man vara född åtminstone före 1975 för att minnas den perioden med två tydliga supermaktsblock och två tydliga politiska block inom svensk politik, men jag tror ändå att det skulle bli svårt för en del att mentalt frikoppla dåtidens politiker från dagens politiska nerv.
Trevligt inititiativ. Lite off topic så här i början men har ändå lite Sovjetanknytning. Familjen brukade nästan varje år åka till BRD och den snabbaste och billigaste båten var Rügen till Sassnitz och sedan på Transitvägarna vidare västerut. År 1988 var den första överraskningen att Sassnitz Grenzpolizei log (utan ståltänder) och hälsade välkomna."Kör försiktigt!"
Nästa, höll på att säga chock, fick vi då vi i Selmfsdorf möttes av leende gränsvakter som med djupt beklagande tvingades titta i vår bil. Som vanligt togs den isär i sin beståndsdelar men denna gång kom ett kommando och monterade ihop den igen nästan bättre än vid fabriken. Många ursäkter och mycket leende :) och några visslande t o m en ABBA-låt. Tidigare hade vi fått göra detta själva.
Allt var klart inom trettio minuter och tro det eller ej. De vinkade av oss!

Någon av oss sade: - Något märkligt är på gång. Har Sovjet gått på charmoffensiv eller tänker man reducera sina styrkor i DDR? Vi spekulerade ända till Holland och våra vänner där men de hade inte hört något.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Lasse O » 20 september 2020, 21:57

Amund skrev:
20 september 2020, 08:47
Som jag ser det brukar det vara ett problem när någon startar en tråd med en "neutral" frågeställning, men där frågeställningens förutsättningar kan vara omtvistade. Till exempel en tråd med rubriken: Varför blev partiet X skattereform ett totalmisslyckande? Det kanske inte finns någon som hävdar att den där skattereformen var särskilt bra, men rubriken är provocerande eftersom den antyder en sorts konsensus att det där partiet kan man ju inte rösta på. :)

Jag har velat skapa en tråd om Sveriges förhållande till Sovjetunionen från 1945-1989 men det blir svårt trots att det gått så lång tid. Visserligen måste man vara född åtminstone före 1975 för att minnas den perioden med två tydliga supermaktsblock och två tydliga politiska block inom svensk politik, men jag tror ändå att det skulle bli svårt för en del att mentalt frikoppla dåtidens politiker från dagens politiska nerv.

Det vore trevligt med en sådan tråd. Mycket finns att berätta. Själv blev jag mycket begeistrad i Bo Peterssons bok "Med Moskvas ögon"
Nu kanske även Catalinan och ubåtskränkningarna vill komma in i diskussionen men det är de mer in- och officiella kontakterna och intrigerna som jag, och kanske även Amund, skulle vilja veta mer om.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2084
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Blixten » 21 september 2020, 12:02

Tankesmedjan Limbo bjuder på en slags ofrivillig komik. Så extrema är inte smedjans synpunkter (det jag läste iallafall) om man ser på vilken spännvidd av ideer som finns, dels bland etablerade riksdagspartier men framförallt bland ideer utanför vår direkta kutltursfär.

Det känns som att om man skall tycka att det är en rolig satir så måste man själv vara (s), morsan och farsan etc. är (s), polarna är (s), alla man känner är (s). Men man har hört talas om att det, faktiskt, finns lustiga människor därute som sover med fötterna på huvudkudden och, tokigast av allt, inte är (s)! :-)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13722
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tankesmedjan limbo

Inlägg av Markus Holst » 21 september 2020, 12:53

Det är väl alltid så med satir, att det är svårt att få den tydlig nog.

Därför kan man också, som en onämnbar president, skylla på satir när man sagt något korkat.

Skriv svar