Jag anser mig vara mycket bra på både siffror och även en del historia och jag har inga problem att försöka göra historiska jämförelser, men naturligtvis med största möjliga hänsyn till de anakronistiska förutsättningarna. Därför stör jag mig på denna vanliga slentrianmässiga omräkning som nästan alltid presenteras helt utan analys eller sammanhang. Ärligt talat, om en ko kostade exempelvis 40 Riksdaler år 1815, finns det något historiskt intresse av att veta att det ”motsvaras av säg; 2500 kronor i dagens penningvärde? Ökar den historiska förståelsen hos någon om denne får veta att det tusen år före Kristus kostade Farao 110 miljoner US Dollar att bygga en pyramid eller är det bara överflödsinformation utan sammanhang? Jag hävdar det senare!
Jag kanske är dum och missar något väsentligt men det är ju därför jag ställer frågan. För det första så skiljer sig de historiska ekonomierna åt i mycket stor utsträckning.
För det andra så redovisas ALDRIG vad uträkningen bygger på, något sorts konsumentprisindex kanske (som om det skulle vara relevant)?
För det tredje så har vi ofattbara valutaskillnader över tid. Om vi som exempel tar USA:s köp av Alaska 1867 för 7,2 miljoner US Dollar så hur redovisar vi detta i en svensk kontext? Markpriset Alaska 1867 kontra år 2020? Eller kanske beloppet som andel av USA:s BNP då och nu? Gör vi om summan till svenska Riksdaler och kronor lär det bli enorma felmarginaler.
För det fjärde: Kanske en säck med Muskotnötter var värd 2 % av Nederländernas BNP år 1650? ÄVEN om man idag får samma säck för en tusenlapp. Vem är jag att raljera över det? Jag vet en del som betalar en bruttomånadslön för den största och senaste TV-apparaten (fastän de nästan aldrig ser på TV).
Slutligen för det femte, och då återgår jag till den ryska ockupationen av Västerbotten. Den tidens stat hade inte tillgång till dagens finansmarknad och institutionella möjligheter att hantera en kris. Å andra sidan var de olika landsdelarna och människorna betydligt mera självständiga än idag.
Slutligen vill jag betona att jag skriver med glimten i ögat. Det spelar egentligen ingen roll men åtminstone jag förstår inte alls nyttan med dessa meningslösa siffror, särskilt inte eftersom det aldrig redovisas vad som avses. Men det är möjligt att jag helt enkelt inte förstår någon ekonomisk storhet som används i dessa jämförelser?