Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
hilbert
Medlem

Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av hilbert » 26 mars 2019, 17:03

I tidskriften samtiden intervjuas Mattias Karlsson, avgående gruppledare för SD.
Han berättar där att han skall starta en konservativ tankesmedja, han säger bla:
Det har varit en vision och dröm hos mig att ta upp kampen och sticka in en pinne i det kulturmarxistiska getingboet i olika avseende, säger Karlsson med ett leende.
Uttrycket "kulturmarxism" gjordes känt av anders bering breivik i samband med hans terrordåd.
Enligt Åsne Seierstad är det helt otänkbart att använda uttrycket i Norge.
I Sverige används det flitigt av olika högerextremister, och även en del sverigedemokrater.
Tex har Kent Ekeroth använt uttrycket i riksdagen.
Vad tycker ni, är det ok att använda ett uttryck som har så nära koppling till ett terrordåd?

https://samtiden.nu/2019/03/mattias-kar ... maningar/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Är det ok att tala om "kulturmarxism"

Inlägg av Markus Holst » 26 mars 2019, 17:12

Uttrycket är mycket äldre än Breiviks illdåd.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturmarxism

Jag tror inte vi kan åstadkomma något genom att hindra "motståndare" att använda vissa ord. De markerar revir genom att använda ordet. Att förhindra dem det ger dem en offerkofta. Fast jag hade gärna hört en grundlig analys av vad som menas med ordet.

Vi är väl idag i ett omvänt läge mot sovjet-tiden. Sovjet-kommunisterna kallade allt som inte var sovjet-kommunism för fascism. Nu verkar "ultra-högern" ha hittat på ett liknande ord för alt som inte stämmer med deras världsbild.

Det kommer gå över.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 27 mars 2019, 22:11

kulturmarxism är bara ett hittepå-ord, ett värdeord i stil med skäggbarn eller batikhäxa. Det låter fint och flashigt och lite seriöst men det har inget praktiskt innehåll. Framförallt inte för marxismen. Det har funnits en teoretisk strömning inom marxismen som själva nån gång sa att de sysslade med kulturmarxism. Det är frankfurt-skolan och den hade sin höjdpunkt för snart 60-70 år sen. Den är annars en död marxistisk teori. (den har iofs ombildat sig en del så det finns drag kvar av den i allmän kulturfilosofi)

Det är ingen mening att prata om kulturmarxism eller bry sig om att folk använder det. Begreppet är ett signalord som inte används för att beskriva någonting utan för att visa utåt för folk var man står i vissa centrala frågor. I västvärlden brukar det oftast signalera att man är etnopluralist och emot globalism. typ.

Det är bra om folk använder det, då ser man vilka som tycker vad.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 mars 2019, 22:35

Davian skrev:
27 mars 2019, 22:11
Det är bra om folk använder det, då ser man vilka som tycker vad.
Ja. Ordet säger mer om den talande än det omtalade.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 28 mars 2019, 11:24

År detta inte normen inom politik? Politiska motståndare använder en term som ogillas av dem som utpekas? Det används väl av alla gruppe, oavsett var de har sina sympatier, det är bara beteckningarna som varerar.

Edit
Instämmer annars med Davian. Det är Frankfurstskolan jag tänker på när jag hör kulturmarxism och jag antager att användaren är kritiskt inställd till den.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 28 mars 2019, 11:55

pandersson2 skrev:
28 mars 2019, 11:24
Edit
Instämmer annars med Davian. Det är Frankfurstskolan jag tänker på när jag hör kulturmarxism och jag antager att användaren är kritiskt inställd till den.
Jag vågar påstå att ingen som använder ordet (eller ja, i alla fall inte de flesta) känner till Frankfurt-skolan.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 28 mars 2019, 12:49

Oh yes they do! I Finland åtminstone. "Frankfurtskolan" är en del av den stora sammansvärjningen som klimatlögnen, cykelkommunismen - "Sweden successfully brought in e-bike subsidy. We tried but couldn't do it in Finland, because it would have been "bicycle communism". For some reason though, e-car subsidy was totally fine and not car communism." tweetade en finsk cyklistförbunds talesperson - multikulturalism och kulturmarxism.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 28 mars 2019, 13:52

Jag vågar påstå att ingen som använder ordet (eller ja, i alla fall inte de flesta) känner till Frankfurt-skolan.
Instämmer och jag vågar också påstå att nästan alla som känner igen uttrycket förknippar det med Utöya.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 28 mars 2019, 15:13

Om jag tolkat wikipediaartikeln rätt så är den moderna användningen av kulturmarxism och kopplingen till Frankfurtskolan kopplat till nedan artikel från 1992 av Michael Minnicino.

https://archive.schillerinstitute.com/f ... kfurt.html

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 mars 2019, 23:28

Markus Holst skrev:
Vi är väl idag i ett omvänt läge mot sovjet-tiden. Sovjet-kommunisterna kallade allt som inte var sovjet-kommunism för fascism. Nu verkar "ultra-högern" ha hittat på ett liknande ord för alt som inte stämmer med deras världsbild.
Håller helt med Markus - ett skällsord. Även om ''ultra-högern'' knappast täcker alla användarna……
Vi har ju begåvats med en rad valörer av termer som används när ''vänster'' och ''höger'' - öser dynga på varandra.

Frãn högerkanten och i stegrande form - utpekas ju Globalister, Miljörörelsen, PK-maffian, Feminismen, Homosex Priderörselsen o.s.v.
till renodlad Vänster (som av uppenbara skäl INTE

[/Ber om ursäkt c- detta utkast postades av misstag - nu för sent radera :o

mvh, Varjag b]
Senast redigerad av 2 varjag, redigerad totalt 29 gång.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 mars 2019, 00:37

Markus Holst skrev:

''Vi är väl idag i ett omvänt läge mot sovjet-tiden. Sovjet-kommunisterna kallade allt som inte var sovjet-kommunism för fascism. Nu verkar "ultra-högern" ha hittat på ett liknande ord för alt som inte stämmer med deras världsbild.''

Håller helt med Markus - ett skällsord. Även om ''ultra-högern'' knappast täcker alla användarna……
Vi har ju begåvats med en rad valörer av termer som används när ''vänster'' och ''höger'' - öser dynga på varandra.

Frãn högerkanten och i stegrande form - utpekas ju Globalister, Miljörörelsen, PK-maffian, Feminismen, Multisex Priderörselsen o.s.v.
till renodlad Vänster (som av uppenbara skäl INTE kallar sig kommunister längre :) ) som alla någon form av Suspekta Kulturmarxister.

Men Vänstern (eller Kulturmarxisterna... :D ) vill inte vara sämre:

På en liknande skala utmålas högern som - Nationalister, Rasister, Fascister, Nazister - ja Hitlerister :roll:

Och ganska säkert - med lika liten verklighetsgrad !

''Sovjetkommunismen - kallade för fascism'' >>>>> det var faktiskt Stalins egen term
Død aat Fascister.png
Død aat Fascister.png (10.32 KiB) Visad 1540 gånger
Hur Iosif den Störste lyckats bibehålla Mussolinis fascister - till våra dagar vete tusan ????

Kanske då Hitlers Nationalsozialister - låg l I t e för nära Kalle Marx's egen variant :lol:

Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 29 mars 2019, 08:38

Davian skrev:skäggbarn eller batikhäxa
Skäggbarn och batikhäxa tycker jag inte är samma sort av uttryck som kulturmarxist. Skäggbarn är ju en satirbeskrivning av överåriga asylsökande barn och batikhäxa av medelålders aktivistkvinnor. Kulturmarxist har en mer mytisk betydelse ur högerextrem kultur medan de andra två mer är satir ur MEME tradition.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 29 mars 2019, 10:54

Markus Holst,
finns det någon skillnad på uttrycken ultrahögern och kulturmarxist? Båda används väl enbart av motståndare med syfte att nedvärdera den utpekade.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 29 mars 2019, 11:02

pandersson2 skrev:
29 mars 2019, 10:54
Markus Holst,
finns det någon skillnad på uttrycken ultrahögern och kulturmarxist? Båda används väl enbart av motståndare med syfte att nedvärdera den utpekade.
Troligen inte.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 29 mars 2019, 13:15

LasseMaja skrev:
29 mars 2019, 08:38
Davian skrev:skäggbarn eller batikhäxa
Skäggbarn och batikhäxa tycker jag inte är samma sort av uttryck som kulturmarxist. Skäggbarn är ju en satirbeskrivning av överåriga asylsökande barn och batikhäxa av medelålders aktivistkvinnor. Kulturmarxist har en mer mytisk betydelse ur högerextrem kultur medan de andra två mer är satir ur MEME tradition.
De är lika på det viset att de är signalord där betydelsen av ordet är irrelevant. det är bruket som är viktigt. Det signalerar och visar läsare (framförallt de införstådda med koderna) var de står politiskt.

Samma med memes nu för tiden.

Skriv svar