Fråga om investeringssparkonto?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Borebo
Medlem

Fråga om investeringssparkonto?

Inlägg av Borebo » 6 september 2018, 15:57

Hej!

Eftersom jag inte fått något svar från aktiespararna om detta så försöker jag fråga här i Skalman. I Finland planerar man nu att införa en ny kontoform för aktiesparare. Helt kort lyder min fråga: Då dessa konton togs i bruk i Sverige så kunde då tidigare aktiesparare överföra sina aktier till detta nya konto? Och fanns det någon övre gräns för värdet på aktierna?
Detta därför att så som jag tolkar regeringens förslag så kommer detta inte gå för sig i Finland. Aktiespararnas konton har ju här namnet värdeandelskonto och det ser ut som så att en aktiesparare blir tvungen att först sälja aktier på det gamla kontot, betala eventuell överlåtelsevinst för försäljningen och sedan sätta in pengarna på det nya kontot. Dessutom så blir övre gränsen för tillåten insättning 50.000 euro, vilken för vanliga aktiesparare är väl låg. De skulle, om de alls besvärar sig att öppna ett dylikt konto, sedan ha två konton för aktiesparande jämsides, vilket låter konstlat.

Min fråga lyder helt kort: Gick det att överföra sina gamla aktier och saknades det övre gräns för vad de fick vara värda?

Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Fråga om investeringssparkonto?

Inlägg av Amund » 6 september 2018, 19:55

Jag har aldrig hört om någon övre gräns, åtminstone inte för belopp som vanligt folk rör sig med. ISK i Sverige var tänkt att ersätta det avdragsgilla pensionssparandet när det försvann.
Din andra fråga är enkel att svara på - nej man kan inte överföra ett gammalt värdepappersinnehav med andra beskattningsregler. Om så vore möjligt skulle den som gjort en stor vinst flytta över medans den som gjort förlust skulle utnyttja förlustavdragsrätten som ISK saknar.

Vad många glömmer när det gäller ISK är att även om skatten är blygsam så blir det snabbt olönsamt om en stabil värdeökning uteblir.

Borebo
Medlem

Re: Fråga om investeringssparkonto?

Inlägg av Borebo » 7 september 2018, 18:28

Tack för svaret! Bäst vore ju om Finland tog modell av Norge där tidigare aktieinnehav kunde flyttas över utan övre gräns. Det där med blygsam skatt på ISK stämmer ju ty jag har erfarenhet av hur mycket det blev att betala fastigehtsskatt under tjugo år för en fastighet som inte kunde utnyttjas eller säljas.

Skriv svar