Filmers uppföljares dominans

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Filmers uppföljares dominans

Inlägg av pandersson2 » 3 juli 2018, 11:55

tyskaorden,

det finns ju en tydlig trötthet från för uppföljare när man inte uppskattat utvecklingen. Det ser vi dels med Star Wars, men vi har tidigare sett detsamma inom Aliens ochTerminatorfilmerna som jag tycker är de tydligaste exemplena. De framgångssagor som finns har ju varit Marvel, Fast and Furious, Jurassic och Transformers. Att använda ett känt namn och byta till kvinnliga skådespelare har inte fungerat ekonomiskt, se Ghostbusters och Oceans. Flera storfilmer, som Ben Hur, har även de blivit ekonomiska katastrofer. Så man får minnas att även om många reboots gått bra så är det inget säkert recept. Vilket ju även gör att det blir ännu mindre utrymme för nya projekt.

Ser vi på fördelningen av filmer i år så har Buena Vista en originalfilm av fem, Fox tre av fem, Warner 8 av 13, Universal 3 av 7 och Sony samtliga sju.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Filmers uppföljares dominans

Inlägg av tyskaorden » 3 juli 2018, 20:38

X-men filmerna har väl också gått skapligt. Men det kommer som sagt en gräns när intresset helt enkelt inte finns kvar. Det verkar t.ex. som den planerade Indiana Jones filmen vacklar, i alla fall har den skjutits på framtiden.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Filmers uppföljares dominans

Inlägg av frodeh » 8 augusti 2018, 12:56

tyskaorden skrev:
2 juli 2018, 22:28
pandersson2 skrev:
25 juni 2018, 15:10
tyskaorden,

samtidigt tror jag att de summor som man lägger ner på att producera och marknadsföra filmer idag är en huvudorsak till att man inte vågar släppa fram nya oprövade projekt. Priset för filmerna är ju betydligt högre idag än vad det var tidigare. Kan man få ner priset så blir det lättare att godkänna nya projekt.
Ligger säkert mycket i detta lägger man ner en massa pengar så är det ju säkrare att köra beprövade koncept. Men det ligger ju också en fara i detta om folk till slut tröttnar och vill se något annat.
Enig i at det må ha med økonomisk risiko å gjøre. Denne artikkelforfatteren referer til dette som oppfølgerparadokset, og beskriver det slik i 2016:
How important is originality in filmmaking? Instead of heading to the theater for Batman vs. Superman or My Big Fat Greek Wedding 2 last week, I took a painstaking look at the data on 600 recent movie sequels to find out. This is apparently how nerds spend their spare time.1

Though Hollywood’s first movie sequel, The Fall of a Nation, came out 100 years ago, studios have pumped out sequels in earnest ever since The Godfather Part II won Best Picture in 1974 and The Empire Strikes Back smashed box office records in 1980. In 2016, we’ve already had follow-ups like Zoolander 2, Ride Along 2, Crouching Tiger Hidden Dragon 2, SLC Punk 2, IP Man 3, and Kung Fu Panda 3. By the time Bad Santa 2 premieres in November, theaters will have shown 35 major sequels this year alone.

Interestingly, a quarter of 2016’s big sequels are coming out over a decade after the first installments premiered. The number of these “late sequels” grows each year, hinting that movie studios are either struggling to find original ideas or increasingly see sequels as good investments.
..fra artikkelen:
Bild

Skriv svar