Artister och band från Australien omkr 1970

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Artister och band från Australien omkr 1970

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 mars 2015, 21:28

Artister från Australien, hur kända var dom i Sverige???

Via låten Six Ribbons av Jon English (från serien Mot alla vindar) dök det upp en del förslag av artister och band som jag inte har hört talats om, efter kontroll på engelskspråkliga Wikipedia så har en del information också hittats. Ganska många artister från Australien kom senare över till USA och Europa. Har för mig att bandet Beegees gjorde tvärtom, de blev pupulära när de hade flyttat till Australien.
En fundering som jag fick är hur populära var dessa band i Sverige och Europa som började komma fram runt decennietskiftet 1960/70???
Antar att jag kommit över en skatt som har varit obetydligt i Sverige. :o De sjöng ungefär i samma genre som exempelvis de engelska/amerikanska/svenska banden gjorde under samma tidsperiod. Många finns inte ens med i boken "Tio i topp" som har information om varje band som var aktuellt i Sverige under denna tidsperiod också.

Stefan

Blackfeather är nedanför sjöng in en version av en känd artist och låtskrivare.



Övriga (bara förslag från mig)





Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Artister och band från Australien omkr 1970

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 april 2015, 09:01

The Dingoes är också från Australien;

Med en liten intervju före låten;







Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Artister och band från Australien omkr 1970

Inlägg av Donkeyman » 2 april 2015, 11:12

Den som verkligen "plöjde vägen" för Australiska populärstjärnor var aktiv ungefär 10 år tidigare. Det var Rockaren Johnny O' Keefe som kallades "The Wild One". Han fyllde de största arenorna "Down Under" och visade att "Aussies" kunde. Det finns ungefär hur mycket som helst av klipp på YouTube, bara att klicka in.

Själv har jag några LP av honom som inhandlades den gången för 50 år sedan. Sedan han hade hörts i "Radio Lux" och "Radio Nord" som var ungdomens musikkanaler den gången. Efter hans död någon gång på -80-talet kom också en rulle som handlade om hans liv. Tror den hette "Shout" men minns inte säkert. Går säkert att streama någonstans om man är intresserad.

Svaret på Stefans fråga- hur kända var dom hos oss, är i vart fall när det gäller Johnny O 'Keefe: Inte särdeles utanför gruppen av särskilt intresserade. Men hans musik spelades trots allt, jag hörde ju den. Å andra sidan gjorde han ett försök att slå igenom i USA som inte lyckades.


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Artister och band från Australien omkr 1970

Inlägg av sveahk » 2 april 2015, 17:10

Hängde ofta med öronen djupt inne i transistorradion i början av 60-talet - halva nätter under kudden med Radio Luxemburg - härliga tider! Men var aldrig medveten om att det fanns rockmusik från "down under" på den tiden - ej heller senare när jag började DJ:a, med det lilla undantaget The Easybeats som slog igenom också i Europa med sin "Friday on my mind"...


...och naturligtvis BeeGees i slutet av sextio-talet - men med den musiken fick man inte upp ungarna på dansgolvet, förutom en och annan tryckare...framåt midnatt.

Men från 70/80-talet, och inte bara AC/DC, blev det andra australiska toner... :P

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Artister och band från Australien omkr 1970

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 april 2015, 20:13

Jag misstänkte att austrauliska band inte var så kända eller populära i Sverige omkring 1970. Det var som sagt vad brittiska och amerikanska band som gick hos den befolkning som var ungdomar på den tiden. Det var bra att det var iallafall två Skalman-medlemmar som kände till hur det var på den tiden. För de som inte känner till det, på P4 efter nyheterna så börjar ett program som heter "Hits som du aldrig glömmer" med Ulf Elfving som programledare. Skrev dit för ett par veckor men har inte fått svar ännu, det kanske kommer någon av de söndagar som kommer nu. Jag har också frågat ett par äldre personer, men det var inte dessa band som gällde för dem och tyvärr hade jag en arbetskamrat som var ung omkring 1970, som jag har alltid pratat musik med (i synnerhet 60- och början på 70-talet). Dock har han blivit annorlunda och helt motsatsen till det han var förut.......Så det går inte att fråga honom längre.

Stefan

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2814
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Artister och band från Australien omkr 1970

Inlägg av ola » 11 april 2015, 14:50

Men hur var det med Midnight Oil , var de kända i europa och Sverige på den tiden som 70-talet ??.
Frågar en som föddes 76 :)

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Artister och band från Australien omkr 1970

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 april 2015, 20:44

Ett tips, gör som jag............Skriv till sverigesradio och fråga, välj antingen #Morgonen med Lisa" (lördagsmornar kl 6) eller "Hits som du aldrig glömmer" med Ulf Elfving. Jag skulle nog tippa på att Elfving har mera koll på det eftersom han har haft sådana musikprogram tidigare.

Det gjorde iallafall jag, skrev till programmet "Hits som du aldrig glömmer".

Stefan

Skriv svar