http://www.aftonbladet.se/kultur/aagard ... 8609513.abI måndags häktades han av Malmö tingsrätt misstänkt för hets mot folkgrupp. Förra onsdagen stod han åtalad för samma brott. Ett brott han tidigare fällts för. Men nu hålls han alltså även i förvar eftersom återfallsrisken anses vara stor.
Där skrev man att det kunde vara första gången en svensk konstnär hölls fängslad pga sin konst, vilket jag har svårt att tro är korrekt. Samtidigt så konstaterade jag att det är ett område jag inte kan mycket om. I dagsläget tror jag att det är ovanligt, även om konsten idag ofta strävar efter att provocera. När jag googlar hittar jag inget. Är det någon som vet exempel på svenska konstnärer som blivit häktade eller dömda till fängelse för deras konst?
Strindberg emigrerade ju i samband med åtalet då han skrev Giftas, men det är faktiskt det enda konkreta exempel jag kommer på där vi i Sverige haft en större diskussion om vad som är tillåtet att uttrycka. Åtalet grundades främst i hädelse mot religionen. Vi bör väl haft några bättre exempel efter det.