Guldmyntfoten

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Guldmyntfoten

Inlägg av Hexmaster » 14 juli 2013, 21:32

Två frågor:

1) Varför slutade man med guldmyntfoten? (Nu låter jag som någon som vill ha sin läxa gjord men jag lyckas helt enkelt inte hitta något rakt svar.)

2) Stämmer det att följande kunde läsas på sedlarna långt efter att påståendet upphört att gälla?
Sveriges riksbank inlöser vid anfordran denna sedel å X kronor med guldmynt enligt lagen om rikets mynt av den 30 maj 1873

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Guldmyntfoten

Inlägg av Dalmas » 14 juli 2013, 22:07

1. Om jag inte minns fel från mina nationalekonomistudier så övergav man guldmyntfoten för att kunna föra en mer expansiv ekonomisk politik. Återgången till guldmyntfot i Storbritannien efter 1vk hade t ex gett landet deflation och recession.

2. Nej.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Guldmyntfoten

Inlägg av Ornellaia » 14 juli 2013, 22:16

1. Vem är man och vilken guldmyntfot avser du? Om vi använder Sverige som exempel har vi varit med och gått ur 3 sådana (vad jag kan minnas) sedan ca 1900. De uppkommer för att förenkla världshandeln och dör ut oftast pga krig/elände (kraftigt förenklat).

2. Ja, det var så för någon sedel som togs ur cirkulation strax efter VKII men det hade ingen praktisk betydelse då texten upphört sedan länge genom en lagändring. (Fritt ur minnet)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Guldmyntfoten

Inlägg av Wooster » 15 juli 2013, 23:12

1) Den här artikeln ger ett förhållandevis sammanfattat svar: http://www2.ne.su.se/ed/pdf/28-1-lj.pdf

Det riktigt korta svaret är dock att "man" brukar överge guldmyntsfoten antingen därför att man som Dalmas säger vill föra en mer expansiv ekonomisk politik eller för att man av yttre skäl måste överge den (grovt förenklat, man vill eller måste trycka pengar utan att knyta värdet till något annat värdefullt i vilket man har motsvarande säkerhet, exempelvis ädelmetall eller annan valuta).

2) Ja, enligt den här länken stämmer det; http://silverklubben.se/myntfoten.html

"För Sveriges del övergavs guldmyntfoten att gälla den 27 september 1931 då man gick över till pappersmyntfot.

Ända fram till 1963 angavs det på vissa svenska sedlar ”Sveriges riksbank inlöser vid anfordran denna sedel å fem kronor med guldmynt enligt lagen om rikets mynt av den 30 maj 1873”. Detta trots att praktiskt inlösningsrätt upphört redan 1931."

Skriv svar