Den ekonomiska krisen.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7169
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Den ekonomiska krisen.

Inlägg av sonderling » 20 september 2012, 12:35

Den här ekonomiska krisen som pågår just nu.
Har inte den pågått väldigt länge? Sedan hösten 2009 eller har det varit nån topp emellan som jag missat?
Själv känns det som om det håller på och bli ett normal tillstånd att ständigt leva på marginalen.

Och jag börjar undra om inte det är så att västvärlden sett sina bästa dagar.

Sonderling


Ps. tänkte först lägga den här tråden i Loungen men ja vi kan ju pröva här först.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Göstring » 20 september 2012, 12:49

sonderling skrev:Och jag börjar undra om inte det är så att västvärlden sett sina bästa dagar..
Jo, västvärlden håller på att gå i pension samtidigt som stora kullar kommer ut på arbetsmarknaden i övriga världen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 20 september 2012, 23:04

Den här ekonomiska krisen som pågår just nu.
Har inte den pågått väldigt länge? Sedan hösten 2009 eller har det varit nån topp emellan som jag missat?
Själv känns det som om det håller på och bli ett normal tillstånd att ständigt leva på marginalen.
Kollapsen började nog redan 2006 då den amerikanska fastighets-bubblan visade tecken att implodera.

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Sta ... ing_bubble

Implosionen pågår fortfarande.....
Det första verkligt skarpa varningsskottet - tycker jag kom 2008 då Lehman Bros. Bank i USA kollapsade....

http://en.wikipedia.org/wiki/Bankruptcy ... n_Brothers

Efter den smällen tycks allting ha varit på glid, den ena krishärden efter den andra blir uppenbar.
Australien - har klarat sig bättre än de flesta andra - men enbart genom att kunna rida på den kinesiska ekonomins
expansion med export av kol & järnmalm. Vi har haft, vad man kallat - en två-farts ekonomi. Gruv-sektorn har kört med fullfart och expanderat våldsamt. Resten - industri, detaljhandel, turism, servicesektor - alltsammans - har sakta men säkert minskat sin omsättning. Vilket torde gälla också för de flesta europeiska länder.

Nu - har Kina oxå slagit till bromsarna, bara de sista sex månaderna har priserna på kol & järnmal fallit våldsamt.
Resultat - alla storslagna mångmilliardsprojekt för ytterligare expansion i gruvsektorn - har plötsligt hamnat i malpåsen.

Den exempellösa högkonjunktur som världen åtnjutit i fem decennier, byggd på astronomisk kreditgivning - är som jag ser det, slut. Den automatiska årliga ''tillväxt'' som vi tagit för given kan inte att fortsätta nu, när räkningarna skall betalas.


My tuppence, Varjag

RickardJ
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 september 2012, 18:33
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av RickardJ » 22 september 2012, 20:48

Jag tycker det är konstigt att Sverige framställs som immunt mot krisen, med tanke på att vår ekonomi är extremt exportberoende. Tyskland har gått och det är väl delvis tack vare dem Sverige går bra. Men de är också mycket exportberoende.

Läste i svenskan att amorteringstakten på bostadslån gör att det tar 125(!) år innann ett genomsnittligt bostadslån är betalt. 40 kvadratmeter i Stockholms innerstad kostar cirka 2,4 miljoner. Samtidigt säger vice riksbankschefen i dag att det inte finns tecken på bostadsbubbla.

Min fråga: kan svenskarna fortfarande strunta i att betala sina lån om den ekonomiska krisen når oss? Fråga 2: finns historiska exempel på liknande situattioner då en stor del av befolkningen har lån som de räknar med att aldrig behöva betala, (och vad hände?)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13711
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Markus Holst » 23 september 2012, 00:06

Nja. Folk räknar nog med att betala tillbaka lånen när de säljer bostaden. Men jag förstår vad du menar.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Donkeyman » 23 september 2012, 17:08

RickardJ skrev: Min fråga: kan svenskarna fortfarande strunta i att betala sina lån om den ekonomiska krisen når oss?
Vi behöver bara gå 20 år tillbaka i tiden för att se hur de Svenska bankerna behandlade motsvarande problem. Den gången såg bankerna strikt ekonomiskt på det hela. Jag skall ge två exempel på hur en bank (Nordea) i ett samhälle behandlade två företag i kris.

Det ena företaget var ett gammalt klassiskt företag på orten. Med ungefär 20 anställda. Företaget gick i grunden bra men fick likviditetsproblem. Men framtida orderingång visade att de i grunden bara behövde få något halvårs uppskov med betalning av sina amorteringar. Företagets olycka var att man sedan många år drev ifrån en centrumfastighet som man ägde själv. En fastighet som knappt var belånad men som var rejält värdefull. Banken slog till direkt. Konkurs, nedläggning och utmätning av fastigheten. Som de sedan gjorde stora pengar på vid försäljningen.

Det andra företaget var ett nytt företag som också hade en hel del anställda. Skillnaden var bara att detta företag inte ägde ett dugg. Man hyrde sina kontor, man leasade hela utrustningen. Det fanns inte fem flata öre att hämta. Däremot hade även detta företag god orderingång och prognosen framöver var god. Ungefär som det första företaget. Banken lät detta företag leva, eftersom det inte fanns något att hämta gick man in på uppskjutna betalningar. Och företaget lever än i dag. Vilket även företag nummer ett skulle ha gjort om de fått chansen.

Skillnaden mellan de här företagen var enbart att det ena hade tillgångar som banken kunde "lägga fingrarna på" och göra vinst på. Det företaget hade ganska säkert också levt i dag om banken hade haft en annan inställning. Men å andra sidan hade inte banken kommit åt vinsten de gjorde vid likvideringen av företaget. De anställda tog man inte något som helst ansvar för.

Antagligen kommer de Svenska bankerna att behandla sina kunder på samma sätt om det blev en ny skuldkris. Det blir nog inte någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Den som har något som banken tror att de kan mäta ut och göra vinst på kommer att "petas över kanten". Den som inte har något utmätningsbart får chansen att överleva.

Den som vill studera närmare hur Bankerna hanterade företag i krisen runt 1990 bör läsa en bok skriven av Hans-Göran Björk som heter "Den ena var vit". Boken beskriver hur Nordabanken bestämmer sig för att torpedera Rederi AB Slite som var en del av Vikingline. Detta till fördel för Silja Line. Man väljer alltså att sänka en god och trogen kund till förmån för en annan kund.

Konklusion - Bankerna kommer att agera fullkomligt utifrån det som man ser sitt eget intresse. De kommer att utnyttja situationen till sitt eget bästa genom att sänka en mängd med goda medborgare och företag som nog skulle ha kunnat överleva krisen. Men dessa sitter olyckligtvis med en "sits" som gör att banken kan tjäna pengar på deras olycka. Medan andra som sitter i en annan "sits" tillåts överleva därför att det inte gynnar banken att "sänka" dem.

Den som tror på att bankerna visar samhällsansvar kan lika gärna börja tro på Jultomten. Att man har varit en god kund i 40 år räknas inte alls som något plus.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av millgard » 23 september 2012, 20:56

Ja, det var tjugo år sedan. Hur gjorde bankerna 1970? 1950? 1930?

Kan man tala om en evig sanning eller finns det argument för att bankerna agerar utifrån tidsanda osv? Lagstiftning och samhälle har utvecklats även sedan 1990.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 23 september 2012, 23:52

millgard skrev:Ja, det var tjugo år sedan. Hur gjorde bankerna 1970? 1950? 1930?

Kan man tala om en evig sanning eller finns det argument för att bankerna agerar utifrån tidsanda osv? Lagstiftning och samhälle har utvecklats även sedan 1990.
Tja 1930 - lät man väl bankerna krascha, åtminstone i USA.Och - ta småspararna med i avgrunden.... :roll:

Men sen dess med dom erfarenheterna, har det blivit vilktigare att rädda bankerna i första hand. Och bevara - det så kallade förtroendet.
Ett undantag - var Lehmann Bros. - men det trodde inte dess Ordförande även kallad ''Gorillan''
Richard Fuld.jpg
Richard Fuld.jpg (5.41 KiB) Visad 6530 gånger
''"I am soft, I'm lovable but what I really want to do is reach in, rip out their heart and eat it before they die." 8O

En hemsk exponent för det bankirernas samhällsansvar som Donkeyman påpekade.

Fuld lämnade ''skeppsvraket'' med sisådär $300 000 000 på fickan :x

Varjag

RickardJ
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 september 2012, 18:33
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av RickardJ » 24 september 2012, 19:52

Donkeyman skrev: Antagligen kommer de Svenska bankerna att behandla sina kunder på samma sätt om det blev en ny skuldkris. Det blir nog inte någon skillnad mellan privat- och företagskunder. Den som har något som banken tror att de kan mäta ut och göra vinst på kommer att "petas över kanten". Den som inte har något utmätningsbart får chansen att överleva.
intressant, och tack för boktips.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 september 2012, 09:50

Marknaden är den nye guden. Böj era huvuden. Låt yxan falla.
Hmm... visst lite dramatisk ådra som kommer fram här. Får skylla på förkylningen. Isch en sån snuva...
Intressant varjag!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2084
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av Blixten » 25 september 2012, 19:14

sonderling skrev:Och jag börjar undra om inte det är så att västvärlden sett sina bästa dagar.
Detta har jag hört i 40+ år nu fråna gamla griniga gubbar men ändå har västvärlden snurrat på. Jag har fått uppfattning att du och jag är generationskamrater och jag tror att om du undrar det så säger det mer om vår generation än om världen :-)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 25 september 2012, 23:43

Blixten skrev:
sonderling skrev:Och jag börjar undra om inte det är så att västvärlden sett sina bästa dagar.
Detta har jag hört i 40+ år nu fråna gamla griniga gubbar men ändå har västvärlden snurrat på. Jag har fått uppfattning att du och jag är generationskamrater och jag tror att om du undrar det så säger det mer om vår generation än om världen :-)
Man behöver inte vara en grinig gammal gubbe, för att inse att världsekonomins tektoniska plåtar, obevekligen har rubbats under dom fyrtio åren.
Och att det är föga troligt att västvärlden kan fortsätta ''snurra på'' - på det sätt vi vänjt oss vid.Epicentrat, flyttar hela tiden och det är Kinas inträde på arenan som ekonomisk Stormakt - som äventyrar västs ställing i fortsättningen.

Att giriga spekulanter och bankirer har förvärrat saken i väst genom ohejdade ''svindlande affärer'' som framkallat den nuvarande finanskrisen hjälper inte till att återvinna balansen s.a.s.
Den skiftning vi sett och ser - med Asien framträdande som det verkliga lokomotivet i världens ekonomi - tror jag är permanent.

Med oönskad, men ohejdbar folkvandring av fattiga - från Afrika till det rikare Europa kommer den delen av världen i sinom tid tvingas '''dela med sig'' av välståndet. Den goda gärningen attraherar automatiskt allt flera....till en tsunami.

Och varje delning av det goda - gör givarna fattigare. Resurser att förbättra förhållandena på platsen s.a.s - i de fattiga länderna - finns inte.

Så jag siar att Sonderling - har alldeles rätt.

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av erep » 26 september 2012, 04:36

Det jamas ju en massa om eurokrisen och skuldsättningen i de europeiska nationella ekonomierna. Euro-Europa som en helhet har antingen lätt plus på bytebalans eller endast lite under strecket. USA har en katastrofalt negativ bytesbalans. Europeiska offentliga skuldsättningen är lägre än USA:s. USA kan inte göra politiska beslut, om inte ena partiet får president och majoritet både i senaten och huset. Få se om demokraterna nu lyckas.

Med buffeln Mitt kan det lyckas. Han ger ju polikliniker som ett alternativ för sjukförsäkring. Och han förundrar sig dessutom varför fönstren i flygplan inte kan öppnas.

Internt är USA:s samhällsystem nära kollaps. Var där i sommar och noterade att mera människor bodde på gatorna än vid tidigare besök. Man kan alltid undra hur socialsystemet sköts med använda kaffekoppar på gatan, framför en bostadslös.

Vem har problem?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av varjag » 26 september 2012, 13:16

Internt är USA:s samhällsystem nära kollaps
Nån vadhållning om vad som kollapsar först ?

USA samhällsystem - eller EURO'n?

Jag sätter pengarna på Euron. :D Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7169
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av sonderling » 26 september 2012, 15:04

Va? Oj, jag hade visst missat att det kommit flera inlägg på den här tråden.

Ja jag läser och begrundar ekonomiska frågor är inte min grej men som sagt jag har börjat oroa mig mer och mer. För min egen men också för framtidens ekonomi. Generations grej? jag är 60-talist och har trampat 40-talisterna i hälarna hela livet men upptäcker nu i min medelålders kris att framtiden inte ser lika ljus ut som när 40-talisterna var medelålders. Eller så börjar man bara bli en grinig gammal gubbe. :D

Sonderling

Ps Jag tror inte på USA:s samhällskollapps men de kommer nog inte ta täten mer, det är helt klart, eller när det smäller i sydkinesiska sjön så kommer de inte ha en ledande roll om jag säger så.

Skriv svar