Rädda Tjärfabriken!

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av Torin » 28 mars 2010, 19:47

Jag har tidigare skrivit i detta ämne viewtopic.php?f=44&t=34783
men nu är det verklig kris. Därför behöver vår förening hjälp av alla goda krafter.
Vi har själva mycket idéer och jobbar på olika sätt, men vi behöver hjälp med att komma ut i riksmedia, TV och större dagstidningar/kvällstidningar.


Här är historien i korthet, mer kan man läsa http://på www.tjarfabriken.se
En kvinna avlider och efterlämnar bl.a. en tjärfabrik i Skattungbyn, där jag bor.
Hon har inga arvingar och Kammarkollegiets arvsfondsdelegation (Ka) har i uppdrag att avveckla och leverera överskott till Allmänna Arvsfonden. Enligt vad juristerna på "Ka" uppger så får inga dödsbo gå med underskott. Därför har de nu beslutat att sälja hela anläggningen, tjärfabrik inkl bostadshus på öppna marknaden.

Vår förening har fått nej, när vi begärt att få ärva anläggningen. Vi vill använda hela området, rusta upp fabriken och där driva kurser och visningar. I bostadshuset som är vinterisolerat skall vi utöver ett litet fik, visa hur de människor levde som bodde och verkade där, detta efter en idé av länsantikvarien. Skattungbyn är i stort behov av något bra turistobjekt och vi gillar att detta handlar om gammal teknik som är djupt förankrad i bygdens trähantering. Vi avser att samarbeta med Mässbackens slipstensgruvor och med Orsa Jernvägsförening (nedlagda järnvägen Orsa Bollnäs går på andra sidan älven).

Inom området finns utöver denna intakta tjärfabrik även en del i ett fångstgrops system samt en stenåldersboplats (ej utgrävd).

Miljömyndigheten har inspekterat fabriken och hela området. Deras beslut går i stort sett ut på att hela området skall saneras, men om vår förening där skall bedriva museum så behöver detta inte göras. Däremot skall föreningen rådgöra med Miljö&Hälsa innan olika saker görs. Handlar bland annat om att man vill ha öppna tjärbrunnar inne i fabriken skyddade med typ glaslock. Vidare att inte träd vid bäcken tas ner så att marken eroderar och det blir utsläpp till vattnet.

Vi har haft visningar för flera kulturvårdande myndigheter och de har skrivit till "Ka" och berättat att de anser att vår förening är lämpad att ta hand om detta unika kulturprojekt. Länsantikvarien i Dalarna har även skriftligt lovat att bidra med 250 000 till upprustningen om vi får ärva fabriken. Riksantikvarien har avgett ett positivt yttrande liksom Nordiska museet och Dalarnas Museum. Även Orsa kommun anser oss lämpliga (bara de slipper att betala!) .

Här i Skattungbyn är folk vana vid att samarbeta om olika projekt som gynnar samfälligheten. Vår by äger flera hus som vi hyr ut till bostäder, här drivs en friskola (sedan kommunen lade ner den andra). Vi har en lanthandel som nästan alla bybor är delägare i o.s.v

Vi har skrivit till Generaldirektören för Kammarkollegiet, men det var i stort sett meningslöst arbete.

Men inget biter på byråkraterna på "Ka". Hela fabriksområdet, är nu ute för försäljning.

Jag som skriver detta är ordförande i föreningen Berglunds tjärfabrik och jag vädjar än en gång om att ni som läser detta utnyttjar era kontakter för att skapa opinion för att bevara tjärfabriken och så att vi får ärva den.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av varjag » 30 mars 2010, 12:43

Tack Torin - och läste både länken och föregående tråd. Och känner en del för ''saken'' då jag själv växte upp i en liten stadsdel som kallades ''Tjärhofvet'' - efter de tiotusentals tunnor trätjära som utvunnits där.

När jag sen googlar upp Skattungbyn - hittar jag c:a 300 själar - eller ELDSJÄLAR vore kanske bättre - för detta vågade projekt. Skattungbyn kan väl knappast vara en inflyttningsort....så hur mycket kan ''Juristerna på Ka'' förvänta sig få vid den exekutivauktion som jag antar väntar. Och hur mycket är underskottet i dödsboet? I klartext - hur mycket pengar fattas?
Men - även en 'reality check' här - kan ett besökarunderlag till en bevarad anläggning verkligen återvinna kostnaderna för era planer?
Hur många svenskar idag - har ngnsin varit i kontakt med trätjära? Eller ens vet vad det är - undantagandes (som Donkeyman skrev) ett antal inbitna träbåtsägare idag?

Mina tankar, Varjag

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av Torin » 29 juli 2010, 21:10

Det går inte att få fram hur mycket Arvsfonden har tänkt sig att få.
Och det bli nu bara dyrare eftersom advokatarvodet tickar på.
Var förresten vid fabriken här om dagen.
Förfallet fortsätter och nu har folk börjat att stjäla fönster.
http://www.tjarfabriken.se/news.php?item.44.3

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av varjag » 30 juli 2010, 00:42

En kvinna avlider och efterlämnar bl.a. en tjärfabrik i Skattungbyn, där jag bor
Och det bli nu bara dyrare eftersom advokatarvodet tickar på


I forna tider var likplundrarnas verktyg hacka och spade....Idag har dessa bytts mot advokater :roll:

Man erinrar sig Evert Taubes Himlajord om John Löfgren vid Crimson Creek;

Hans rikedom var ringa
det har man insett nu.
Hans egendom tog banken -
en kviga fick hans fru...


Varjag

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av Axial » 30 juli 2010, 19:12

varjag skrev: (---)
Hur många svenskar idag - har ngnsin varit i kontakt med trätjära? Eller ens vet vad det är - undantagandes (som Donkeyman skrev) ett antal inbitna träbåtsägare idag?

Mina tankar, Varjag
Vallade man inte skidorna i lumpen med trätjära?

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Re: Rädda Tjärfabriken! Byggnadsminne!

Inlägg av Torin » 30 september 2010, 18:03

Inget har hänt ännu.
Fabriken står och faller med naturkrafterna.
Vid mitt senaste besök såg jag att någon stulit två fina fönster.

Kammarkollegiet har ju beslutat att sälja anläggningen och Orsa Sockensamfällighet har meddelat Kammarkollegites advokat att man vill diskutera pris, men de har inte fått någon reakation.

Möjligen beror detta på att en privatperson ansökte hos Länsstyrelsen i Dalarnas län om byggnadsminnesförklaring.
I dagarna har Länsstyrelsen svarat på detta och avslagit. Ett mycket märkligt beslut, särskilt när man läser och ser hur lyriskt länsstyrelsen uttrycker sig om fabriken. Dessutom har de ju lovat föreningen Berglunds tjärfabrik ett anslag om 250.000 för takreparation + 50.000 för inventering, förutsatt att föreningen får överta fabriken.
Beslutet kan bara överklagas av riksantikvarien.

Jag vet faktiskt inte om jag skall skratta eller gråta. Vad håller de egentligen på med? Den ena myndigheten bollar till den andra. Kammarkollegiet får ju hela tiden ökade kostnader för att de har en man som skall se till fabriken (han är ju inte gratis) Vidare skall ju advokaten ha stålar.

Det märkliga är att man inte kan få reda på hur mycket pengar Kammarkollegiet vill ha.Högsta anbud gäller! (Men fri prövniungsrätt)
Om det var möjligt så kunde vi ju försöka med en insamling.

Gå gärna in på www.tjarfabriken.se
Och har Du som läser detta kontakter med media, kulturvårdande myndigheter osv, så är jag tacksam om Du kan påverka.

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av Torin » 20 april 2012, 10:46

Vi fick ju inte överta tjärfabriken. Den såldes till en antikhandlare i Rättvik.för 50.000:-
Därför har vi beslutat upphöra med föreningen och nu stängs hemsidan.

Själv är jag mycket besviken på såväl Dalarnas läns kulturansvariga som på Allmänna Arvsfondens mygel med advokater.
Riksantikvarieämbetet som jag också varit i kontakt med, gjorde ju ingenting. Hänvisade bara till länet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av varjag » 20 april 2012, 11:53

Tack Torin för ''dödsattesten''
Enligt vad juristerna på "Ka" uppger så får inga dödsbo gå med underskott
Den såldes till en antikhandlare i Rättvik.för 50.000:-
Gissar att Antikhandlaren ''med bostadshus'' - gjorde en ganska bra affär.... :) (Enda anbudet?)

Jag beklagar din förenings hopplösa kamp mot Byråkrati, Ignorans och Lagmaffia
Men efter en livstid på ''de förlorade idealens barrikader'' - kan jag bara säga ''Glöm det - och vandra vidare''!

mvh, Varjag

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av Torin » 20 april 2012, 15:18

Nu var det så att det inte var enda anbudet.
Bysamfälligheten hade kontakt med advokaten och bad att få diskutera pris. Men advokaten hörde aldrig av sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av Hans » 20 april 2012, 15:22

Kan du inte rädda den virtuellt när det nu inte går på riktigt?

Lägg ut texten från hemsidan här, försök hitta bilder och berättelser från de som var med och lägg ut dem. Ritningar, beskrivningar om processen m.m. - jag tror att många skulle läsa med glädje.

MVH

Hans

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av Torin » 21 maj 2012, 18:56

Sorry, men jag har helt tappat gnistan för detta projekt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rädda Tjärfabriken!

Inlägg av varjag » 25 maj 2012, 23:15

Torin skrev:Sorry, men jag har helt tappat gnistan för detta projekt.
Förståeligt. ''Nednötningsprincipen'' - har vunnit en seger till. Men.....

skönare lyssna till den sträng som brast -

än att aldrig ha spänt en båge


Varjag

Skriv svar