För ett tag sedan hade jag ett prov i Filosofi där jag blev ombedd att jämföra Utilitarismen och Kants kategoriska imperativ, de bad om att redogöra skillnader (fair enough) och...., likheter?. Jag kunde inte se några likheter mellan dessa och undrar än idag över detta? Är det något som kan upplysa en förvirrad filosofelev?
Pliktetik och Utilitarism - likheter?
-
Felixissimo
- Ny medlem
Pliktetik och Utilitarism - likheter?
Hej där!
För ett tag sedan hade jag ett prov i Filosofi där jag blev ombedd att jämföra Utilitarismen och Kants kategoriska imperativ, de bad om att redogöra skillnader (fair enough) och...., likheter?. Jag kunde inte se några likheter mellan dessa och undrar än idag över detta? Är det något som kan upplysa en förvirrad filosofelev?
Re: Pliktetik och Utilitarism - likheter?
Både idealismen och utilismen ser i min bok till KONSEKVENSERNA, de gör det bara på olika sätt.
Båda riktningarna ser till en handlings konsekvenser. Utilismen värderar de pragmatiska, mer materiella effekterna, idealismen ser till "andliga", principiella konsekvenser.
I klassisk terminologi räknas utilism som konskekvensetik, idealism som något annat. Men i trängre mening är båda, kan man säga, filosofier som ser till en handlings konsekvenser. De definierar bara "konsekvens" lite olika.
Nöjd, Felixissimo...?
Båda riktningarna ser till en handlings konsekvenser. Utilismen värderar de pragmatiska, mer materiella effekterna, idealismen ser till "andliga", principiella konsekvenser.
I klassisk terminologi räknas utilism som konskekvensetik, idealism som något annat. Men i trängre mening är båda, kan man säga, filosofier som ser till en handlings konsekvenser. De definierar bara "konsekvens" lite olika.
Nöjd, Felixissimo...?
-
Felixissimo
- Ny medlem
Åhå, spännande. Har aldrig sett det på de viset. Tack för du breddade min uppfattning lite. Uppskattat. 
-
frejs väpnare
- Medlem
Bland Skalmans moraldebattörer om Sveriges agerande under andra världskriget finns det alltså utilister och idealister.
Det låter onekligen bättre än fegisar och idioter.

edit; Ändrade en onödigt elak formulering.
Det låter onekligen bättre än fegisar och idioter.
edit; Ändrade en onödigt elak formulering.