Hedniska källor om kristendom och judendoim före Konstantin
-
karlfredrik
- Medlem
Hedniska källor om kristendom och judendoim före Konstantin
Jag söker hedniska källor om kristendom eller judendom före Konstantin (300-tal) Jag har Tacitus, Suetonius och Porphyrios.
Re: Hedniska källor om kristendom och judendoim före Konstantin
Plinius är uytterligare en.
-
frejs väpnare
- Medlem
...och Josephus ännu en
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Men det är ju inte direkt en hedninsk källa. Josepheus var en judisk historiker som ägnade sig åt att historisera bl.a. bibeltexter så att de passade i en romersk kontext. Men också åt att skriva ned intressanta sidohistorier. Detta har förstås haft en väldigt stor betydelse. Men som sagt, det är ju inte riktigt ett svar på frågan.frejs väpnare skrev:...och Josephus ännu en
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Det är påde kvalitativt och kvantitativt utomordentligt klent. Det finns ingen övertygande källevidens för att Jesus existerat som historisk person, isht inte då evangelierna visar sig tätpackade med material hämtat från andra myter.
Hedninsk i den bemärkelsen att källan inte är kristen.Olof Trätälja skrev:Men det är ju inte direkt en hedninsk källa. Josepheus var en judisk historiker som ägnade sig åt att historisera bl.a. bibeltexter så att de passade i en romersk kontext. Men också åt att skriva ned intressanta sidohistorier. Detta har förstås haft en väldigt stor betydelse. Men som sagt, det är ju inte riktigt ett svar på frågan.frejs väpnare skrev:...och Josephus ännu en
Håller med om att evangelierna inte uppvisar ngt handfast bevis, men det finns andra texter i NT som uppvisar tecken på att Jesus varit en historisk person. I Galaterbrevet (ett av de brev som forskarna tror är äkta) skriver Paulus, som aldrig träffade Jesus, men som träffade han bror:Kraxpelax skrev:Det är påde kvalitativt och kvantitativt utomordentligt klent. Det finns ingen övertygande källevidens för att Jesus existerat som historisk person, isht inte då evangelierna visar sig tätpackade med material hämtat från andra myter.
Här nämner Paulus att han sett Herrens bror Jakob, senare i andra Galaterbrevet så träffar Paulus Jakob för att få lov att missionera bland ickejudar. Jakob som är "en av pelarna" och ledare för jerusalemkyrkan (eller rörelsen), ett ledarskap han förmodligen tagit över från sin bror Jesus. Detta är för mig inte ett bevis, men det tyder på att Jesus verkligen funnits. Det finns egentligen ingen anledning för Paulus att dikta ihop detta, eftersom det handlar om en mycket viktig sakfråga för den tidiga kyrkan, nämligen vilka ska få bli kristna, och han var beroende av att ha stöd från Jakob i sin sak.Gal 1:18
Först tre år senare for jag upp till Jerusalem för att få tala med Kefas, och jag stannade fjorton dagar hos honom.
Gal 1:19
Någon annan av apostlarna såg jag inte, bara Herrens bror Jakob.
Som arbete i Historia B på komvux skrev jag en rapport kallad;
"Rapport, En granskning av UTOMKRISTEN VITTNESBÖRD OM JESUS, samt KRISTENDOM UNDER FÖRSTA ÅRHUNDRADET"
http://jemym.no-ip.com/rapporthib.rar
Den är 30 sidor lång och behandlar följande källor:
• Josefus Flavius, judisk historiker
• Cornelius Tacitus, romersk historiker
• Gaius Suetonius Tranquillus, romersk historiker
• Tallus, historiker
• Plinius den yngre, romersk politiker
• Trajanus, romersk kejsare
• Marcus Aurelius, romersk kejsare
• Hadrianus, romersk kejsare
• Mara Bar-Serapion, syrisk brevskrivare
• Flegon från Tralles, grekisk skrivare och före detta slav
• Lukianos från Samosata, grekisk författare och historiker
• Kelsos, romersk filosof
• Porfyrios av Tyre, filosof
• Galenos från Pergamon, grekisk läkare
• Pontius Pilatus, romersk prefekt
• Talmud, judisk skriftsamling
Min rapport skall naturligtvis av flera anledningar tas med en nypa salt. Att den är skriven av en komvuxelev med hög bias bör ringa alla varningsklockor, men jag gör iallafall en del arbete åt den som är intresserad av att gå vidare, jag sammanfattar t.ex. många av originaltexterna på en och samma plats.
"Rapport, En granskning av UTOMKRISTEN VITTNESBÖRD OM JESUS, samt KRISTENDOM UNDER FÖRSTA ÅRHUNDRADET"
http://jemym.no-ip.com/rapporthib.rar
Den är 30 sidor lång och behandlar följande källor:
• Josefus Flavius, judisk historiker
• Cornelius Tacitus, romersk historiker
• Gaius Suetonius Tranquillus, romersk historiker
• Tallus, historiker
• Plinius den yngre, romersk politiker
• Trajanus, romersk kejsare
• Marcus Aurelius, romersk kejsare
• Hadrianus, romersk kejsare
• Mara Bar-Serapion, syrisk brevskrivare
• Flegon från Tralles, grekisk skrivare och före detta slav
• Lukianos från Samosata, grekisk författare och historiker
• Kelsos, romersk filosof
• Porfyrios av Tyre, filosof
• Galenos från Pergamon, grekisk läkare
• Pontius Pilatus, romersk prefekt
• Talmud, judisk skriftsamling
Min rapport skall naturligtvis av flera anledningar tas med en nypa salt. Att den är skriven av en komvuxelev med hög bias bör ringa alla varningsklockor, men jag gör iallafall en del arbete åt den som är intresserad av att gå vidare, jag sammanfattar t.ex. många av originaltexterna på en och samma plats.