Vilka grundläggande drag inom upplysningsfilosofin??
-
Femal_Devil
- Provmedlem
Vilka grundläggande drag inom upplysningsfilosofin??
Hej. Tänkte höra om det fanns någon som vet vilka dom grundläggande dragen inom upplysningsfilosofin var?? Jag har sökt både på internet och i dom små historieböckerna jag har, men hittar inget. Antligen så är jag helt knäpp och inte fattar någonting eller också har jag missat dom. Skulle bli glad om det fanns någon som är mer insatt i det än vad jag är.. *ler*
Re: Vilka grundläggande drag inom upplysningsfilosofin??
Förnuft är ju ett ledord i dessa sammanhangen. Upplysningsfilosoferna tyckte att varje människa (typ vit man) hade ett förnuft som om det fick fritt spelrum, kunde åstakomma massa bra saker, t.ex. vetenskap m.m. Religion sågs som något som begränsade människans potential. Man kan säga att franska revolutionen är nån form av klimax där dessa filosofier ska omsättas i politisk realitet. Franska Nationalförsamlingens deklaration av de mänskliga rättigheterna 1791 (tror det var 91 men inte helt säker) inehåller mycket starka drag av upplysningsfilosofer, t.ex. vikten av äganderätt, yttrandefrihet m.m.
Leta reda på lite texter av t.ex. Rosseau, Kant, Montesqiue (stavning) m.fl. så får du en hyffsad bild.
Leta reda på lite texter av t.ex. Rosseau, Kant, Montesqiue (stavning) m.fl. så får du en hyffsad bild.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Vilka grundläggande drag inom upplysningsfilosofin??
Välkommen till skalman 
Ressel har varit inne på det men en annan sak är en kritik mot det gamla.
Kolla på wikipedia och gör som Ressel sade att kolla vad enskilda tänkare tycker. http://sv.wikipedia.org/wiki/Upplysningen
Kom sen gärna tillbaka med frågor så ska du se att det blir en givande diskussion för alla parter.
/Martin
Ressel har varit inne på det men en annan sak är en kritik mot det gamla.
Kolla på wikipedia och gör som Ressel sade att kolla vad enskilda tänkare tycker. http://sv.wikipedia.org/wiki/Upplysningen
Kom sen gärna tillbaka med frågor så ska du se att det blir en givande diskussion för alla parter.
/Martin