Myter, religion och sagor från överallt och hela tiden.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Myter, religion och sagor från överallt och hela tiden.

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 maj 2007, 20:33

Hej.
Jag har fått ett intresse för ovan nämnda ämnen och börjat införskaffa en del litteratur, men jag är nyfiken på vad ni på skalman dels vet, dels kan rekommendera för litteratur om dessa ämnen. Det jag är intresserad av är vad folk gjorde, berättade och trodde på innan de monoteistiska religionernas spridning, och är således intresserad av allt från gammalbabylonisk religion till keltiska sagor från 500-talet e.kr.

Det är allmänt värre, men någonstans måste man väl börja? Har lyckats införskaffa två böcker i ämnet, Sagor och Svartkonst under antiken (Camilla Asplund Ingemark och Dominic Ingemark) samt Ancient Irish Tales (Cross & Slover), och kommer börja läsa dem så fort jag fått min uppsats godkänd.

Det är helt otroligt fascinerande vad folk berättade för varandra innan judendomen, kristendomen och islam bredde ut sig. Där skulle man kunna dra en gräns mellan "modern" och "förmodern" tid, uppkomsten av engudsreligioner alá de tre nämnda.

Med hopp om någon kunnig person som vet mer än undertecknad.

Mvh
Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 11 maj 2007, 22:11

Vet inte om jag är så kunnig i ämnet men Carl-Herman Tillhagens "Vardags skrock" går att läsa för att se hur gamla rötter gammal vidskepelse har. T.ex. om att ha sönder en spegel och olika föreställningar om den i olika kulturer.
Många av de för oss kända vidskepelserna har förvånansvärt gamla paralleller i många olika kulturer.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 12 maj 2007, 07:42

Kristendomen är ju inte driekt en engudsreligion med alla änglar och helgon som tillbeds i tid och otid.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2007, 08:49

En klassiker i ämnet är James Frazers The Golden Bough. Encyklopedisk och allomfattande, säkert daterad på sina ställen men en klassiker icke desto mindre.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 maj 2007, 15:32

@Cats: Det är just det som är så fascinerande, det är samma myter och vidskepelse vi håller på med idag fast i andra skepnader. Vet inte om det gränsar åt antropologi?

@Hangatyr: Jo, visst är det svårt att kalla kristendomen för engudsreligion, men officiellt så har den bara en gud, nämligen "Gud", och det är ju faktiskt skillnad om man ska jämföra med till exempel hinduismem som jag tror har en 3000 gudar. Inte bara "dyrkansvärda medhjälpare/sidekicks".

@Hexmaster: Ska undersöka titeln närmare.

Nu i efterhand så skulle jag ha velat ägna min uppsats åt något i det här ämnet istället än det jag valde, men men... Inlämning på onsdag, så det känns lite kort om tid för att byta. Den lilla fritid jag har får ägnas åt det istället. Fascinerande, i vilket fall.

MvH
Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 12 maj 2007, 18:01

Frågan är bara hur mycket samband man kan sätta mellan myter som liknar varandra när de sträcker sig över stora tidsrymder och befinner sig geografiskt lång från varandra.
Antikens Grekland hade t.ex. knappas mycket att göra med nordiska under vikingatiden. Ändå kan man se vissa likheter i nordisk folktro och antika föreställningar.
Kanske det ända man kan hävda med dessa jämförelser är att människor har haft en liknande fantasi var de än har befunnit sig på jorden.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 maj 2007, 19:06

Jag tänkte inte så mycket på geografiska områden som mer på det faktum att man ska kunna se antika myter och liknande i dag, konverterade till vår tid (enligt Sagor och Svartkonst under antiken). Men som sagt, allt är av intresse, vare sig det föekommer på flera platser och/eller tider.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 14 maj 2007, 20:14

Tomas Ibsen skrev:@Cats: Det är just det som är så fascinerande, det är samma myter och vidskepelse vi håller på med idag fast i andra skepnader. Vet inte om det gränsar åt antropologi?

@Hangatyr: Jo, visst är det svårt att kalla kristendomen för engudsreligion, men officiellt så har den bara en gud, nämligen "Gud", och det är ju faktiskt skillnad om man ska jämföra med till exempel hinduismem som jag tror har en 3000 gudar. Inte bara "dyrkansvärda medhjälpare/sidekicks".

@Hexmaster: Ska undersöka titeln närmare.

Nu i efterhand så skulle jag ha velat ägna min uppsats åt något i det här ämnet istället än det jag valde, men men... Inlämning på onsdag, så det känns lite kort om tid för att byta. Den lilla fritid jag har får ägnas åt det istället. Fascinerande, i vilket fall.

MvH
Tomas Ibsen
så vad är den rent praktiska skillanden menar du?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 maj 2007, 08:37

Hm... Öh... Alltså... Säkerligen ingen alls. Utöver det att man i flergudsreligioner kunde dyrka bara en gud medan man i kristendomen alltid bad iallafall en liten bön till Gud efter att ha dyrkat sitt favorithelgon. Kanske?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 maj 2007, 09:07

Det är ju åtminstone en teologisk skillnad mellan en religion som officiellt har många gudar och en som officiellt har en (eller tre, eller både och). Jag tror heller inte jag har sett någon klassificering där kristendomen hamnar i mångguds-facket. :)

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 15 maj 2007, 15:45

Hexmaster skrev:Jag tror heller inte jag har sett någon klassificering där kristendomen hamnar i mångguds-facket. :)
Arianismen och andra gnostiska rörelser - vilka skiljer på fadern, sonen och den heliga anden - uppfattas av flera religionsforskara till stor del som försök att polytisera kristendomen. Även dyrkan av helgon uppfattas som sådana försök.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 15 maj 2007, 16:11

Hexmaster skrev:Jag tror heller inte jag har sett någon klassificering där kristendomen hamnar i mångguds-facket. :)
Ser inte många inom Islam på kristendomen som en polyteistisk religion eftersom den kristna guden är treenig, medan deras Allah är en? :idea:

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 15 maj 2007, 17:27

cats skrev:
Ser inte många inom Islam på kristendomen som en polyteistisk religion eftersom den kristna guden är treenig, medan deras Allah är en? :idea:
Treenigheten kan lätt uppfattas som en ordlek och det torde vara därför ämnet varit så infekterat. Men man kan samtidigt konstatera att det är tre olika roller som omöjligen kan komma i konflikt med varandra. Man skulle knappast kunna tänka sig en strid mellan gud fader och den helige ande. Det tycker jag underlättar tankekonstruktionen om treenighet.

Man kan i sammanhanget jämföra med Zoroastrismen. Man brukar säga att det är engudsreligion, men det är egentligen bara i skapelsen som Ahura Mazda är ensam. När det gäller skötseln av världsordningen så har han ju många medgudar, kanske kan man säga många heliga andar? Dessutom finns Zoroaster själv med som profet, men han är ingen gud.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 27 september 2007, 16:48

Tomas har ju lämnat in sitt arbete för längesedan, men vill kanske fortfarande ha boktips, så ..... boing:

Parallell myths, av J. F. Bierlein

Oumbärlig för studenten av myter, religioner och sagor från överallt och hela tiden.

ni-nanna-na-ni-na-nanna..... 8-)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 januari 2008, 18:03

Widsith skrev:Tomas har ju lämnat in sitt arbete för längesedan, men vill kanske fortfarande ha boktips, så ..... boing:

Parallell myths, av J. F. Bierlein

Oumbärlig för studenten av myter, religioner och sagor från överallt och hela tiden.

ni-nanna-na-ni-na-nanna..... 8-)
Det har aldrig varit tal om något arbete, när jag läste historia i Uppsala höll jag till uppsatsen på med spionhistoria/motsv. (finns en tråd om ämnet. R. Paulsson).

Om jag ville ha hjälp med ett arbete skulle jag ha sagt det. :)

Tack för boktipset. Ska försöka få tag i den när tillfälle ges (när sedan det är låter jag vara osagt...).

/Tomas

Skriv svar