Världens högsta inflation

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 8 april 2008, 11:23

Detta är förstås inte historia så det kanske ligger lite utanför ämnet. Men med tanke på diskussionen så kan det kanske vara intressant att notera att IMF nu beslutat att föreslå att man får stödköpa nationella valutor (obligationer) för en liten del av sitt guld. (Man kallar det visst för att sälja guldet)

http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_381241.e24

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av diravi » 7 oktober 2008, 15:53

Olof Trätälja skrev:
Martin Lundvall skrev:Jag vill invända att det inte ä'r säkert att sänkta skatter och neddragen välfärd är en säker väg ut ur en eknomisk kris. Vilket som had varit bäst för Sverige kan jag tyvärr inte säga.
Det påståendet måste bygga på åsikten att staten är bättre än medborgarna själva på att veta vad varje medborgare behöver för sin välfärd alternativt att staten är en så mycket bättre arrangör av att detta behov uppfylls. Jag är av den bestämda uppfattningen att det motsatta gäleler för båda påståendena varför jag drar slutsatsen att det tvärt om är höjda skatter som ger neddragen välfärd.
Måste man inte för att få ordning på dessa saker skilja på offentligt finansiering, och offentligt utförande?

Själv är jag för att vi offentligt finansierar vissa saker, exempelvis utbildningssystem och sjukvård.

Men det blir ju i praktiken en begränsning av valfriheten, eller helt enkelt att staten fattar beslut om hur mycket du och jag skall betala för att grannens ungar skall gå i skolan.

Jag anser att staten, det är ju iochfrsig du och jag och grannen som är staten, skall fastställa, inte vad varje individ har för behov, men däremot vad kollektivet har för grundbehov.

Med ett sådant system uppfattar jag att det dessutom är en självklarhet att kolektivet beslutar om vilka skolor, eller vilken sjukvård, som skall finansieras kollektivt.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av diravi » 8 oktober 2008, 07:39

Olof Trätälja skrev:
Markus Holst skrev:
Olof Trätälja skrev: Ja det tror jag nog räcker eller nära på. Hur mycket går du själv eller din familj runt med i plånboken? Notera att det är endast kontanta medel som räknas inte vad som står inne på lönekonktot eller andra konton.
Aha. Så ett sätt att upprätthålla en guldmyntfot blir enkelt att inte använda guldet? Det låter underligt på mig. Menar du alltså att det inte skall gå att lösa ut sina likvida tillgångar i guld, för med endast 3500 kronor per peron lär vi ju likväl inte kunna få ut vårt guld om vi skulle vilja det vid kristid eller liknande?

Detta blir mer och mer förvirrande för mig. Skulla guldet räcka om vi avskaffade kontokorten?
Detta är två frågor. Jag tror redan det nämnt i denna tråd. Den samlade pengamängden består av två komponenter, dels centralbankernas utgivning av pengar dels av att affärsbankerna inte räknar med och inte heller har möjlighet att betala ut alla pengar på en gång, dvs man lånar ut mer pengar än man faktiskt har (på engelska: Fractional-reserve banking). Det senare ändrar sig inte för att pengarna byts ut mot guldpengar.

Som jag uppfattar det har vi då tagit bort statens, centralbankens rättighet att låna ut mer pengar än vad man har, men att affärsbanken har kvar den rättigheten.

vad blir egentligen skilnaden om det fortfarande finns banker som har stora hål i händelse av oroligheter?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 8 oktober 2008, 18:51

diravi skrev: Som jag uppfattar det har vi då tagit bort statens, centralbankens rättighet att låna ut mer pengar än vad man har, men att affärsbanken har kvar den rättigheten.
Jo visst, men för att tydliggöra, som det är idag så lånar riksbanken inte bara ut mer pengar än den har utan den lånar ut helt utan krav på egna säkerheter. -Dvs rakt ut från tomma intet ! Systemet bygger på att människor tror på att det skall fortsätta att fungera och inget annat.
diravi skrev:vad blir egentligen skilnaden om det fortfarande finns banker som har stora hål i händelse av oroligheter?
Ja om man nu tänker sig en guldmyntfot så blir det förstås en hel annan grundsäkerhet om det alltid är garanterat att riksbanken har guld att betala med.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av diravi » 8 oktober 2008, 19:52

Olof Trätälja skrev:
diravi skrev:vad blir egentligen skilnaden om det fortfarande finns banker som har stora hål i händelse av oroligheter?
Ja om man nu tänker sig en guldmyntfot så blir det förstås en hel annan grundsäkerhet om det alltid är garanterat att riksbanken har guld att betala med.

Men måste riksbanken alltid ha den mängd guld som finns på alla bankkonton, eller räcker det med pengarna man har i fickan?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 9 oktober 2008, 11:55

diravi skrev: Men måste riksbanken alltid ha den mängd guld som finns på alla bankkonton, eller räcker det med pengarna man har i fickan?
Nu är ju som bekant hela frågan hypotetisk, men någon skillnad på elektroniska pengar och papperspengar i form av skuldsedlar, i dagligt tal sedlar, är det ju inte i det avseendet. Den enda skillnaden är väl att man inte får dagsränta på de senare.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av diravi » 10 oktober 2008, 07:08

Olof Trätälja skrev:
diravi skrev: Men måste riksbanken alltid ha den mängd guld som finns på alla bankkonton, eller räcker det med pengarna man har i fickan?
Nu är ju som bekant hela frågan hypotetisk, men någon skillnad på elektroniska pengar och papperspengar i form av skuldsedlar, i dagligt tal sedlar, är det ju inte i det avseendet. Den enda skillnaden är väl att man inte får dagsränta på de senare.
Altså borde det vid införande av guldmyntfot finnas guld som motsvarar, inte bara rörelsekapitalet i sedlar, utan även de pengar man har på kontot, i elektronisk form.

Betydligt mer än ett snitt på 3'500 med andra ord.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 10 oktober 2008, 14:24

diravi skrev: Altså borde det vid införande av guldmyntfot finnas guld som motsvarar, inte bara rörelsekapitalet i sedlar, utan även de pengar man har på kontot, i elektronisk form.

Betydligt mer än ett snitt på 3'500 med andra ord.
Nu vet jag inte vad du menar med "på kontot", men det relevanta är förstås på kontot hos riksbanken. Nej det är ingen större skillnad och den skillnad som blir går åt det dämpande hållet. Sedlarna är skuldebrev medan kontona f.n. är lån, dvs negativa och således kan kvittas mot en del av sedlarna.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13794
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Markus Holst » 10 oktober 2008, 14:37

För oss ekonomiskt okunniga är trätäljans resonemang svårt att följa. Jag förstår fortfarande inte hur du menar med guldet och önskar en mer pedagosoisk förklaring.

Det behövs alltså inte att varje bank har tillräckligt med guld i förrådet, för att när som helst kunna betala tillbaka sin inlåning? Det räcker att riksbanken kan betala tillbaka sin inlåning i guld?

Riksbankens inlåning är sedan alltså direkt proportionerlig mot mängden cirkulerande mynt och sedlar?

Således täcker alltså inte guldmängden penningmängden ens i ditt resonemang?

Som sagt, svårt att förstå

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av diravi » 10 oktober 2008, 15:59

Hmm, även jag har lite svårt att följa resonemanget, förmodligen för att jag inte är riktigt van.


Men jag uppfattar det som att om jag har 10'000 pengar på mitt konto, så har jag lånat ut dessa pengar till banken. som i sin tur kan låna ut dem till nån låntagare.

Och sålänge det finns balans mellan inlåning och utlåning är det ju ok, men brukar den balansen finnas?

Är det för att hålla den balansen som affärsbankerna lånar, av och till, riksbanken?

Hur ser kontrollsystemet ut i dag för att bankerna inte skall kunna låna ut "pengar som inte finns".

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 10 oktober 2008, 16:11

Ok för att föra detta hypotetiska resonemang till sin ände. Här är riksbankens senast publicerade balansräkning.

http://www.riksbank.se/upload/Dokument_ ... -10-07.xls

Som synes har riksbanken skulder i form av skuldsedlar och "låtsasmynt" på totalt 106 649 miljoner, det blir väl ca 11 000 kr per svensk. Från det bör för det första dras de insättningar som är i svenska kronor på totalt 5 720 miljoner vilket blir ca 100 000 miljoner. Som synes finns en hel del ytterligare konton att dribbla med. Hur som tillgångarna räcker (förstås) men visst en del av valutareserven måste man nyttja till att köpa in nytt guld, vilket som synes idag är värt ca 27 748 miljoner.

Det "viktiga" är i vilket fall att detta är relativt små pengar och att det är fullt möjligt att byta ut sedlarna mot guld.

Det riktigt viktiga är förstås konsekvensen att sedlarna skulle att gå att växla in vilket skulle tvingat riksbanken att hålla upp räntan de år penningmängden ökade kraftigt pga av för låga räntor, särskilt realräntor, dvs omkring 2005. Ty annars hade folk bara kommit med sina sedlar och hämtat hem det i kronor allt mer värda guldet. Högre räntor då hade varit väldigt nyttigt idag...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13794
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Markus Holst » 10 oktober 2008, 16:49

Nu börjar det klarna. det är alltså inväxlingsmöjligheten av "klingande mynt" som är det viktiga i kråksången. Jag kommer alltså i denna hypotetiska värld inte att kunna gå till banken och direkt ta ut min insparade halva miljon (motsv. nuvande bankgarantin) i guld? Jag måste alltså först ta ut dem från banken, i sedlar, för att bära dessa sedlar till riksbanken som löser in dem...

Nä... fattar fortfarande inte.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 10 oktober 2008, 17:12

Markus Holst skrev:Nu börjar det klarna. det är alltså inväxlingsmöjligheten av "klingande mynt" som är det viktiga i kråksången. Jag kommer alltså i denna hypotetiska värld inte att kunna gå till banken och direkt ta ut min insparade halva miljon (motsv. nuvande bankgarantin) i guld? Jag måste alltså först ta ut dem från banken, i sedlar, för att bära dessa sedlar till riksbanken som löser in dem...

Nä... fattar fortfarande inte.
Ja jag vet inte vad som återstår att säga. Frågan handlar om på vilket sätt riksbanken kan styras och vilka effekter det har för inflationen. Om styrmedlet är balans mellan riksbankens klingande guld och utestående sedlar och ev. elektroniska pengar (idag dock nettotillgång) så är det riksbankens balans som är det relevanta inte affärsbankernas.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av Olof Trätälja » 13 april 2009, 19:35

Jaha, när man nu slutligen lagt ned sin valuta i Zimbabwe så borde det vara möjligt att räkna ut om det blev några rekord. Tex i inflation per tolvmånadsperiod, kvartal eller enmånadsperiod. Sådana rekord brukar ju sättas precis före den slutliga kollapsen...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

johjoh68
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 2 maj 2009, 15:00
Kontakt:

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av johjoh68 » 17 maj 2009, 15:28

Tack alla ... det här blev man ju faktiskt klokare utav .....

Skriv svar