Utomparlamentarism
- Niedzwiadek
- Medlem
Utomparlamentarism
Jag ska ha en gruppredovisning imorgon som kommer handla om utomparlamentarism. Mina gruppkamrater får ta hand om olika sorters rörelser inom ämnet t.ex. Greenpeace & Amnesty osv. Jag däremot har tänkt att prata lite om bakgrunden. När det började, varför, av vilka och hur man gjorde på den tiden. Sen tänkte jag prata lite om anledningar till att agera på detta sätt. Jag undrar om ni kanske har åsikter om det finns en annan bra vinkel eller vad man bör ta upp?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag tolkar ordet i dess illegala mening, dvs utanför det demokratiska systemets lagliga metoder (vilka kan vara fredliga demonstrationer, NGO:s, opinionsbildning). "Utomparlamentariska" metoder är då alltså Reclaim the Street, sabotage, terroraktioner, släppa ut minkar och annat. Det tidigare tycker jag inte platsar som "utomparlamentariska" metoder, utan inom det demokratiska samhällets mallar (dvs parlamentarismen)... Eller tolkar jag begreppet fel?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag håller med Daniel, utomparlamentarism kan vara något positivt, man behöver inte bryta mot lagar för att vara utomparlamentarisk. Det som förenar är att tron att beslut ska fattas ute i smhället snabbare och inte gå genom politiker i etablerade kanaler.
Amnesty skulle jag därför klassa som utomparlamentarisk.
Anledningen till att det uppstod vet jag inte men jag kan tänka mig att i mpodern tid så var suffragetterna föregångare.
Frågan på varför människor väljer att engagera sig så är betydligt lättare att svara på, många vill bara engagera sig i en fråga och rör det mänskliga rättigheter så är det betydligt lättare att gå in i Amnesty än något riksdagsparti. Många upplever också att den politiska miljön i Sverige är alldeles för tunggrodd. Aktionen märks snabbare i en utomparlamentarisk grupp.
/Martin
Amnesty skulle jag därför klassa som utomparlamentarisk.
Anledningen till att det uppstod vet jag inte men jag kan tänka mig att i mpodern tid så var suffragetterna föregångare.
Frågan på varför människor väljer att engagera sig så är betydligt lättare att svara på, många vill bara engagera sig i en fråga och rör det mänskliga rättigheter så är det betydligt lättare att gå in i Amnesty än något riksdagsparti. Många upplever också att den politiska miljön i Sverige är alldeles för tunggrodd. Aktionen märks snabbare i en utomparlamentarisk grupp.
/Martin
Jag håller också på Löwenhamns definiation.
En anledning till att välja utomparlamentariska arbetssätt kan faktiskt vara att beslutsfattarna inte sitter i politiska institutioner utan är företagsledare, aktieägare, konsumenter och så vidare. Se till exempel Greenpeace som bara delvis riktar sig mot politiker, oftast inte.
En anledning till att välja utomparlamentariska arbetssätt kan faktiskt vara att beslutsfattarna inte sitter i politiska institutioner utan är företagsledare, aktieägare, konsumenter och så vidare. Se till exempel Greenpeace som bara delvis riktar sig mot politiker, oftast inte.
Sökte väldigt hastigt på google och fick upp lite träffar i ämnet. Där sas att "utomparlamentarism" felaktigt har blivit synonymt med "civil olydnad". Det verkar alltså som om Dûrion - och även jag fram till nu - har "lurats" på det sättet. Medias användning av ordet är måhända negativ för det mesta.
Nej, när jag tänker efter bör "utomparlamentarisk" helt enkelt vara motsatsen till "parlamentarisk" - exempelvis är väl syndikalisterna ett exempel på det förstnämnda.
Nej, när jag tänker efter bör "utomparlamentarisk" helt enkelt vara motsatsen till "parlamentarisk" - exempelvis är väl syndikalisterna ett exempel på det förstnämnda.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, det är det intrycket jag fått. Kanske är det en begreppsförskjutning på gång...Sumsar skrev:Sökte väldigt hastigt på google och fick upp lite träffar i ämnet. Där sas att "utomparlamentarism" felaktigt har blivit synonymt med "civil olydnad". Det verkar alltså som om Dûrion - och även jag fram till nu - har "lurats" på det sättet. Medias användning av ordet är måhända negativ för det mesta.
- Niedzwiadek
- Medlem
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem