Kristna områden som konverterat till annan religion
-
Darius III
- Ny medlem
Hur var det i Iberien och på Medelhavets öar under tidig medeltid?
Hur är det i Afrika idag?
Bosniaker och albaner är ju lätta att placera i denna kategori eftersom de har behållit sina resp språk från den kristna tiden. Är inte Bulgariens pomaker en turkisktalande kristen grupp? Hur gick det till?
/ Probstner
Hur är det i Afrika idag?
Bosniaker och albaner är ju lätta att placera i denna kategori eftersom de har behållit sina resp språk från den kristna tiden. Är inte Bulgariens pomaker en turkisktalande kristen grupp? Hur gick det till?
/ Probstner
Men de kristna bodde väl många gånger kvar (och gör det i vissa fall än) medan det var den inflyttade arabisktalande överklassen samt angränsande islamiserade "hednafolk" som utgjorde det muslimska befolkningsinslaget.kotik skrev:Så vitt jag har förstått så var större delen av det romerska riket kristnat när islam uppstod.
/ Probstner
Dagens Turkiet var ju kristet innan turkarna kom. Sedan är det väl som någon nämnde, att vissa delar av Afrika håller på att byta kristendom mot islam. Jag har för mig att jag har sett, hört eller läst det, men jag kan inte ge något konkret exempel. Var inte dagens Spanien åtminstone delvis kristet innan morerna kom?
/a81
/a81
Dagens Turkiet ja, men inte dåtidens turkar. Det finns ju (trots händelserna 1915) en hel del kristna kvar i Turkiet, torts att många under senare decennier har valt att emigrera (flera svenska orter har syrisk-ortodoxa kolonier med rötter i Turkiet, t ex från Midyat i Södertälje och från Khelef i Märsta).a81 skrev:Dagens Turkiet var ju kristet innan turkarna kom. Sedan är det väl som någon nämnde, att vissa delar av Afrika håller på att byta kristendom mot islam. Jag har för mig att jag har sett, hört eller läst det, men jag kan inte ge något konkret exempel. Var inte dagens Spanien åtminstone delvis kristet innan morerna kom?
/a81
Spanien var helkristet (efter att först ha varit arianskt) innan araberna kom.
/ Probstner
- Dûrion Annûndil
- Medlem
I jämförelse, så var den arabiska inflyttningen till de erövrade områdena i Levanten och Afrika liten. Majoriteten var alltså de som levt där tidigare, och de gick i huvudsak över till Islam. De kristna blev efter några hundra år en minoritet.Probstner skrev:Men de kristna bodde väl många gånger kvar (och gör det i vissa fall än) medan det var den inflyttade arabisktalande överklassen samt angränsande islamiserade "hednafolk" som utgjorde det muslimska befolkningsinslaget.kotik skrev:Så vitt jag har förstått så var större delen av det romerska riket kristnat när islam uppstod.
Mvh -Dan
- Belisarius
- Medlem
Nu börjar du igen.Carolus skrev:Frivilligt är väldigt relativt.
Bosnien kan väl räknas till ett sådant område, där kristna serber blivit muslimer för att slippa extra skatt?
Serberna befolkade endast östra delen av Hum (dagens Hercegovina) under medeltiden och därmed fanns det knappast några serber i Bosnien. De som övergick till islam var bogumilska, katolska och ortodoxa bosnier. Vi har haft den här diskussionen tidigare och du har inte kunnat hämta några bevis till ditt påstående vilket jag tolkade som att du gav upp disskusionen och insåg ditt misstag. Nu inser jag att jag hade fel.
TvärtomProbstner skrev:Bosniaker och albaner är ju lätta att placera i denna kategori eftersom de har behållit sina resp språk från den kristna tiden. Är inte Bulgariens pomaker en turkisktalande kristen grupp? Hur gick det till?
Slaviskt talande muslimsk grupp. Det råder ingen enighet om deras ursprung men det är allmänt accepterad att de var kristna innan de konvertrerade till islam.
Då var det gagauserna i Moldova som jag var ute efter.Ban_Kulin skrev:Tvärtom :wink:Probstner skrev:Bosniaker och albaner är ju lätta att placera i denna kategori eftersom de har behållit sina resp språk från den kristna tiden. Är inte Bulgariens pomaker en turkisktalande kristen grupp? Hur gick det till?
Slaviskt talande muslimsk grupp. Det råder ingen enighet om deras ursprung men det är allmänt accepterad att de var kristna innan de konvertrerade till islam.
/ Probstner
Hela mellanöstern har faktiskt konverterat "frivilligt" om man kan sina fakta.
Det var ju faktiskt religionsfrihet (för bokfolken) i de områdena som de första Khaliferna erövrade.
Dvs. det föredetta Byzantinska riket med mera.
De flesta kristna i Syrien, Egypten, Nordafrika, Palestina, Irak och Spanien gick över frivilligt till Islam eftersom många var trötta på
det kristna styret, många i t.ex egypten var "kättare" som hade mer gemensamt med Islams teologi än den österländska kyrkan, och
att de muslimer.Det var dessutom skattelättnader för muslimer i detta område.
Den kristna tron behölls av grupper av greker, armener, kopter och lite små arameisk-syrianska grupper. Samt judiska grupper återstod.
Även de flesta Indier gick över självmant till Islam. Dock så tvingades de stolta Zoroasterna i Perseriket att tvångskonvertera sig även om en
väldigt liten grupp av dem återstod.
Albanerna blev dock INTE muslimska självmant utan efter Turkiet slagit ned Skanderbeys uppror på 1400-talet så massavrättades stora delar av befolkningen, de som ville undgå straff från den turkiska makten konverterade till Islam. Och det var i princip nästan hela befolkningen förutom sisådär 20%. Inte konstigt att man har en slapp syn på Islam idag, då både sprit, fläsk och hasch är helt normalt i det landet.
Det var ju faktiskt religionsfrihet (för bokfolken) i de områdena som de första Khaliferna erövrade.
Dvs. det föredetta Byzantinska riket med mera.
De flesta kristna i Syrien, Egypten, Nordafrika, Palestina, Irak och Spanien gick över frivilligt till Islam eftersom många var trötta på
det kristna styret, många i t.ex egypten var "kättare" som hade mer gemensamt med Islams teologi än den österländska kyrkan, och
att de muslimer.Det var dessutom skattelättnader för muslimer i detta område.
Den kristna tron behölls av grupper av greker, armener, kopter och lite små arameisk-syrianska grupper. Samt judiska grupper återstod.
Även de flesta Indier gick över självmant till Islam. Dock så tvingades de stolta Zoroasterna i Perseriket att tvångskonvertera sig även om en
väldigt liten grupp av dem återstod.
Albanerna blev dock INTE muslimska självmant utan efter Turkiet slagit ned Skanderbeys uppror på 1400-talet så massavrättades stora delar av befolkningen, de som ville undgå straff från den turkiska makten konverterade till Islam. Och det var i princip nästan hela befolkningen förutom sisådär 20%. Inte konstigt att man har en slapp syn på Islam idag, då både sprit, fläsk och hasch är helt normalt i det landet.