Etiopiens särskiljning från övriga Afrika

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Etiopiens särskiljning från övriga Afrika

Inlägg av Carolus » 21 december 2005, 13:32

Är det inte tämligen intressant hur Etiopiens unika kultur kan finnas och överlevt i relation till dess grannar. Mitt i ett Afrika med ganska tom historia så hittar vi ett tvåtusenårigt kristet ortodoxt kejsardöme (fram till 1974) som säger sig häröra från drottningen av Saba.

Hur har denna kultur uppkommit och hur har den kunnat överleva? Helt fantastiskt!

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 21 december 2005, 13:46

Etiopien låg rätt illa till under 1500-talet, när de var invaderade av muslimska härar som ockuperade större delen av landet. efter att ha allierat sig med portugiserna lyckades de driva ut invasionshären. Dock började portugisiska jesuiter försöka omvända de ortodoxa etioperna, vilket ledde till att portugiserna tvingades lämna Etiopien.

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 21 december 2005, 13:53

CvD skrev:Etiopien låg rätt illa till under 1500-talet, när de var invaderade av muslimska härar som ockuperade större delen av landet. efter att ha allierat sig med portugiserna lyckades de driva ut invasionshären. Dock började portugisiska jesuiter försöka omvända de ortodoxa etioperna, vilket ledde till att portugiserna tvingades lämna Etiopien.

/CvD
Ja, de har inte haft det lätt. Tämligen utsatt läge. Intressant att de klarat sig så länge. Hoppas de klarar sig ur de nuvarande bråken med Eritrea och anklagaelser om valfusk. Vore tråkigt om de drogs ner på samma nivå som övriga Afrika.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Etiopiens särskiljning från övriga Afrika

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 december 2005, 19:24

Carolus skrev:Är det inte tämligen intressant hur Etiopiens unika kultur kan finnas och överlevt i relation till dess grannar.
...
Hur har denna kultur uppkommit och hur har den kunnat överleva?
Det är ingenting unikt med det. Dessutom är kultur inte statisk, så den har förändrats grundligt under 2000 år, precis som alla annan kultur. Vad som bevarats är kanske benämningar och våran senare förmåga att se kontinuiteter, eller att skapa kontinuiteter så att vi tror att det som fanns för tusentals år sedan är samma sak som det som finns nu.
Carolus skrev:Mitt i ett Afrika med ganska tom historia så hittar vi ett tvåtusenårigt kristet ortodoxt kejsardöme (fram till 1974) som säger sig häröra från drottningen av Saba.
Mot att resten av Afrika har en "ganska tom historia" vill jag protestera. Den slutsatsen kan man endast nå om man inte känner till resten av kontinentens historia. Sedan är det naturligtvis en myt som skapades i Aksum att landet hade relationer till kung Salomo genom drottningen av Saba. Och kristendomen anlände först på 300-talet, så det blir en 1700-årig kristen tradition. Även om de olika kungadömena associerat sig med den ortodoxa kyrkan, så har landet en lång tradition av Islam, och landet har även en majoritet av sunnitiska muslimer, alltså inte kristna.
Carolus skrev:Vore tråkigt om de drogs ner på samma nivå som övriga Afrika.
Det här låter som ett möjligt insinuerande påstående som du nog får förklara närmare vad du menar att Afrika ligger på för nivå. Det kan ju misstolkas.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 december 2005, 20:02

Att Etiopien har en kristen tradition från 300-talet är inte så "bara", det gör ju landet till ett av de äldsta kristna länderna över huvut taget... Vidare är sunnitiska muslimer inte majoritet av befolkningen (30 milj av 77 milj. inv.), däremot den största religionen (ett knappt övertag gentemot Kristendomen enligt NE)

Etiopien är kanske inte unikt, men väl så speciellt med sin uråldriga historia som få länder kan skryta med, i Afrika är det väl bara Egypten som kan överträffa Etiopien. Att relativisera och avfärda etiopiska traditioner som "uppfunna" är underbart PK, men ger en skev bild av verkligheten. Titta bara på det liturgiska språket geez, som använts inom den Etiopiska kyrkan sedan 300-talet. Jag tycker inte heller att man bör vara så snabb med att avfärda legenden om drottningen av Saba, den kan ha ett korn av sanning. På 700-talet f.Kr (visserligen 200 år efter Salomo) anlände invandrare från just bl.a. Saba (på arabiska halvön) vars ättlingar gav upphov till Aksumriket (se NE).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 december 2005, 00:50

Djinghis Khan skrev:Etiopien är kanske inte unikt, men väl så speciellt med sin uråldriga historia som få länder kan skryta med, i Afrika är det väl bara Egypten som kan överträffa Etiopien. Att relativisera och avfärda etiopiska traditioner som "uppfunna" är underbart PK, men ger en skev bild av verkligheten.
Jag som inte bryr mig om vad som är PK, bryr mig mer om vad som är K. Alla traditioner har ett ursprung, och alla folk i Afrika har en tradition som mycket väl kan gå tillbaka flera tusen år utan att vi för den skull har skrivit ner dem. Carolus verkar dessutom tillskriva allting den kristna traditionen, men då får man nog påpeka de andra traditionerna, från de animistiska traditionerna tillexempel.

Djinghis Khan skrev:Jag tycker inte heller att man bör vara så snabb med att avfärda legenden om drottningen av Saba, den kan ha ett korn av sanning. På 700-talet f.Kr (visserligen 200 år efter Salomo) anlände invandrare från just bl.a. Saba (på arabiska halvön) vars ättlingar gav upphov till Aksumriket (se NE).
Jag, liksom NE, avfärdar traditionen om kopplingen till Salomo.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Etiopiens särskiljning från övriga Afrika

Inlägg av Carolus » 23 december 2005, 12:43

Dûrion Annûndil skrev: Det är ingenting unikt med det. Dessutom är kultur inte statisk, så den har förändrats grundligt under 2000 år, precis som alla annan kultur. Vad som bevarats är kanske benämningar och våran senare förmåga att se kontinuiteter, eller att skapa kontinuiteter så att vi tror att det som fanns för tusentals år sedan är samma sak som det som finns nu.
Om man jämför Etiopien med sina övriga grannar så är de i allra högsta grad unika. Men som Djingis säger. Det är kanske inte PK att säga...
Dûrion Annûndil skrev:Mot att resten av Afrika har en "ganska tom historia" vill jag protestera. Den slutsatsen kan man endast nå om man inte känner till resten av kontinentens historia. Sedan är det naturligtvis en myt som skapades i Aksum att landet hade relationer till kung Salomo genom drottningen av Saba. Och kristendomen anlände först på 300-talet, så det blir en 1700-årig kristen tradition. Även om de olika kungadömena associerat sig med den ortodoxa kyrkan, så har landet en lång tradition av Islam, och landet har även en majoritet av sunnitiska muslimer, alltså inte kristna.
2000 eller 1700; otroligt lång hístoria nevertheless. Afrika kan jag efter en kurs i det på Universitetet fastslå är ganska tom. Afrika lider genom hela historien kroniskt i att inte kunna upprätthålla varaktiga nationer. Sedan har vi diverse mindre smarta idéer som att sälja massvis av män som slavar och då skapa en kraftig obalans i sitt samhälle. Eller med kvinnor som fallet var i östra Afrika.

Dûrion Annûndil skrev:Det här låter som ett möjligt insinuerande påstående som du nog får förklara närmare vad du menar att Afrika ligger på för nivå. Det kan ju misstolkas.

Mvh -Dan
Hur ska det misstolkas? Som rasism? För att de är svarta? :D
Jag hyllar redan de svarta etiopierna, därmed faller den insinutionen.

Med övriga Afrika menar jag det virrvarr av fattigdom, AIDS-epidemi, diktatur/inbördeskrig som Afrika är så präglat av. DET är vad jag hoppas Etiopien inte dras ner i.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 26 december 2005, 17:23

Jag tror geografin har gjort att Etiopien inte blev koloniserat på samma sätt som resten av Afrika, Italien försökte med lyckades bara "delvis".

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 26 december 2005, 23:23

Frogman skrev:Jag tror geografin har gjort att Etiopien inte blev koloniserat på samma sätt som resten av Afrika, Italien försökte med lyckades bara "delvis".
Hur menar du då? För att det är bergigt? Grannländerna är bergiga, likaså Sydafrika och många fler delar av Afrika. Dessa blev koloniserade.

Låter lite väl förenklande, eller hur?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 27 december 2005, 12:44

Jag vill inte ge mig in i någong hetsk debatt, men i min värld är det tämligen generaliserande att endast ta upp Etiopien, och säga att övriga Afrika har lite historia. Jag ger dig dock rätt i en sak Carolus, det kan ju vara så att Etiopien har lämnat efter sig en stor mängd skriftliga källor, vilket för en klassisk Europeisk historiker kan tolkas som att man har en rikare historia och är något ädlare än de övriga på kontinenten som inte är kristna sedan 2000 år. I övrigt tror jag det är precis det som det handalar om, sedan tidig medeltid (om det till och med inte var tidigare) har man talat om de kristna kungarna i Östra Afrika, och Hyllat/beskrivit dessa i Europeisk kristen litteratur. Med andra ord, det är ett typiskt exempel på Eurocentrisk historietolkning, och har inget med PK etc att göra.

Vidare så har hela Afrikanska kontinenten en oerhört rik historia, den som säger något annat har fel.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 december 2005, 14:39

Robert Sköld skrev:det kan ju vara så att Etiopien har lämnat efter sig en stor mängd skriftliga källor, vilket för en klassisk Europeisk historiker kan tolkas som att man har en rikare historia och
Utan källor, ingen historia - innan hieroglyferna kunde läsas var det ju inte mycket bevänt med egyptologin, för att jämföra med Afrikas historiska stjärna. Om källäget i Etiopien har inte jag heller en susning; inte heller om ex.vis Zimbabwe, en av kontinentens största städer på 1500-talet, för att ta ett exempel på en centralafrikansk högkultur.

Men vårt eget hörn av världen har ju inte mycket mer skrivna källor att visa upp före Ansgar. Misstänker att få av oss skulle vilja rubricera den tiden som "tom"... Genuint odokumenterad historia finns på många ställen, även i Afrika, men att generalisera på det sätt som görs här ger ett synnerligen inskränkt intryck.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 december 2005, 14:46

Hexmaster skrev:
Robert Sköld skrev:det kan ju vara så att Etiopien har lämnat efter sig en stor mängd skriftliga källor, vilket för en klassisk Europeisk historiker kan tolkas som att man har en rikare historia och
Utan källor, ingen historia - innan hieroglyferna kunde läsas var det ju inte mycket bevänt med egyptologin, för att jämföra med Afrikas historiska stjärna. Om källäget i Etiopien har inte jag heller en susning; inte heller om ex.vis Zimbabwe, en av kontinentens största städer på 1500-talet, för att ta ett exempel på en centralafrikansk högkultur.

Men vårt eget hörn av världen har ju inte mycket mer skrivna källor att visa upp före Ansgar. Misstänker att få av oss skulle vilja rubricera den tiden som "tom"... Genuint odokumenterad historia finns på många ställen, även i Afrika, men att generalisera på det sätt som görs här ger ett synnerligen inskränkt intryck.
Skriftliga källor måste väl ändå anses tämligen basic? Vad ska man annars basera sig på? Word of mouth? Vårt hörn av världen hade skriftspårk innan Ansgar, bl.a. i form av runor.

Med Afrika menade jag mest deras omförmåga att skapa långlivade kulturer.


Jag hoppas att denna debatt inte är infekterad av politiskt korrekthet och rasismrädsla. Man får säga att Afrika är historielöst alternativt inkompetenta på att skapa långvarig kultur utan att för den saken kallas rasist. Det gör ingen skillnad om de är svarta eller vita. Eller om den med påståendet är svart eller vit.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Etiopiens särskiljning från övriga Afrika

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 december 2005, 16:07

Carolus skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Det här låter som ett möjligt insinuerande påstående som du nog får förklara närmare vad du menar att Afrika ligger på för nivå. Det kan ju misstolkas.
Hur ska det misstolkas? Som rasism? För att de är svarta? :D
Jag hyllar redan de svarta etiopierna, därmed faller den insinutionen.
Insinuationen att Afrika i övrigt är sämre än Etiopien pga att de saknar detta kristna arv, och de följande kriterierna:
Carolus skrev:Med övriga Afrika menar jag det virrvarr av fattigdom, AIDS-epidemi, diktatur/inbördeskrig som Afrika är så präglat av. DET är vad jag hoppas Etiopien inte dras ner i.
Dessa ting är i de flesta fall ett arv av kolonialismen, och AIDS-epidemins spridning är en blandning av politiska orsaker vilka även de har sin förklaring i kolonialismen.
Carolus skrev:Afrika lider genom hela historien kroniskt i att inte kunna upprätthålla varaktiga nationer.
...
Med Afrika menade jag mest deras omförmåga att skapa långlivade kulturer.
Här insinueras det inte längre, utan här presenteras en kategorisk osanning. Jag gissar även jag på att det beror på brist på kunskap, som inläggen ovanför påpekar beror på brist på källor. Om det inte finns några skrivna källor som berättar de tidiga samhällenas utveckling, så blir det svårt för oss i eftervärlden att föreställa oss att de ens funnits. Dock finns det ju sporadiska bevis (arkeologiska och uppgifter om kontakter med riken söder om Sahara i romerska och arabiska källor). Vi känner ju till åtminstone några riktigt långlivade riken och kulturer på det sättet.

Om du studerade dessa, och nuvarande kulturer i Subsahara, så skulle du nog hitta en hel del kulturyttringar som man kan följa tillbaka flera tusentals år.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Etiopiens särskiljning från övriga Afrika

Inlägg av Carolus » 27 december 2005, 19:24

Dûrion Annûndil skrev:Insinuationen att Afrika i övrigt är sämre än Etiopien pga att de saknar detta kristna arv, och de följande kriterierna:
Nej, men det skulle kunna förklaras som en anledning. Det var mest en fascination.
Dessa ting är i de flesta fall ett arv av kolonialismen, och AIDS-epidemins spridning är en blandning av politiska orsaker vilka även de har sin förklaring i kolonialismen.
Ja, och? Jag sa att jag hoppades att Etiopien inte drogs ner i det hela. Varifrån det kommer är ointressant.
Här insinueras det inte längre, utan här presenteras en kategorisk osanning. Jag gissar även jag på att det beror på brist på kunskap, som inläggen ovanför påpekar beror på brist på källor. Om det inte finns några skrivna källor som berättar de tidiga samhällenas utveckling, så blir det svårt för oss i eftervärlden att föreställa oss att de ens funnits. Dock finns det ju sporadiska bevis (arkeologiska och uppgifter om kontakter med riken söder om Sahara i romerska och arabiska källor). Vi känner ju till åtminstone några riktigt långlivade riken och kulturer på det sättet.

Om du studerade dessa, och nuvarande kulturer i Subsahara, så skulle du nog hitta en hel del kulturyttringar som man kan följa tillbaka flera tusentals år.

Mvh -Dan
Vilka långlivade kulturer kan herrn själv hitta söder om Sahara?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 27 december 2005, 19:41

Carolus skrev:
Frogman skrev:Jag tror geografin har gjort att Etiopien inte blev koloniserat på samma sätt som resten av Afrika, Italien försökte med lyckades bara "delvis".
Hur menar du då? För att det är bergigt? Grannländerna är bergiga, likaså Sydafrika och många fler delar av Afrika. Dessa blev koloniserade.

Låter lite väl förenklande, eller hur?
Titta på kartan över östra Afrika, Etiopien utmärker sig som det land med mesta delen av sin yta på hög höjd.

Skriv svar