The protocols of eldar of Sion

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
gossen Ruda
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 augusti 2002, 09:38
Ort: Mannen, myten, menisken

The protocols of eldar of Sion

Inlägg av gossen Ruda » 8 augusti 2002, 10:56

Först så vill jag säga hej och goddag. Har följt debatten på det här forumet under en längre tid.

En intressant teori bakom the protocols of eldar of Sion är att de i grunden har mindre med smutskastning av sionismen än vad det har med att förtala frimurare. I slutet på 1800-talet hade en franska enklav av frimurare/ esoteriker bildats vid det ryska hovet. Den bestod av Papis, Monsieur Phillip, Jules Doniel (grundare av neo Khatariska kyrkan), Péledan och Emma Calvé.

Den Franska enklaven mötte dock hårt motstånd och då framförallt ifrån Storhertiginnan Elisabeth, som inte tyckte om den franska enklavens inflytande och som ville stärka sin personliga makt och installera sina egna betrodda individer vid hovet, och en av hennes allierade var en man som gick under pseudonymen Sergei Nilus. Runt 1903 så presenterade Nilus protokollet för tsaren. Tsaren reagerade med ilska och beordrade att dokumentet och alla kopior skulle förstöras. Dokumentet var menat att främst smutskasta den franska enklaven och inte sionismen; med andra ord handlade det i grunden om ett frimurarprotokoll. 1905 publicerades ett modifierat protokoll som ett appendix i en bok Vladimir Soloviov, och det är den varianten som sedemera har cirkulerat.

Vilket ursprung har protokollet? Det finns stora likheter mellan delar av protokollet och och en satirisk pamflett av Maurice Joly. Pamfletten som trycktes 1864 i Schweiz var en veritabel attack på Napoleon III, och som tack för ett väl utfört arbete så fängslades Joly.

Vad talar för att det är ett frimurarprotokoll eller en förfalskning för att smutskasta frimurare? Om man läser texten så talas det vid flera tillfällen om "masonic kingdom", "the king of the jews will be the real pope", "the patriarch of the international church" och att protokollet avslutas med "the representativ of Sion of the 33rd degree". Varför skulle judarna tala om påven? internationell kyrka? masonic kingdom? och varför undertecknades protokollet med en referens till frimurarorden? Den judiska traditionen talar inte heller om en kung eller judarnas konung, utan det är en kristen tradition.

Vad tror ni? Ligger det någonting i det?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7646
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 9 augusti 2002, 08:35

Det är möjligt att Sions vises protokoll (som den svenska titeln lyder), bygger på en tidigare dokument. Dock sägs det vara författat vid den första sionistiska världskongressen i Basel, så man får nog tolka det som ett angrepp på judarna.

Intressant är dock att antijudiskhet ofta tycks gå hand i hand med en avog inställning till frimurarna. Så förföljde nazisterna både judar och frimurare.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 9 augusti 2002, 10:09

tyskaorden skrev:Det är möjligt att Sions vises protokoll (som den svenska titeln lyder), bygger på en tidigare dokument. Dock sägs det vara författat vid den första sionistiska världskongressen i Basel, så man får nog tolka det som ett angrepp på judarna.
Ja, det kan man nog inte förneka.
tyskaorden skrev:Intressant är dock att antijudiskhet ofta tycks gå hand i hand med en avog inställning till frimurarna. Så förföljde nazisterna både judar och frimurare.
"Frimureriets 'hemlighet' utgöres överallt av juden", som Ludendorff skrev i Frimureriets tillintetgörande genom avslöjandet av dess hemligheter - del I (1928). Med fantasifulla konspirationsteorier kan man lätt kombinera ett valfritt urval fiender till ett samlat hotsystem.

För övrigt kan man ju notera att Sions vises protokoll nyligen gått som TV-serie i Egypten ...

gossen Ruda
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 augusti 2002, 09:38
Ort: Mannen, myten, menisken

Inlägg av gossen Ruda » 9 augusti 2002, 10:40

tyskaorden skrev:Det är möjligt att Sions vises protokoll (som den svenska titeln lyder), bygger på en tidigare dokument. Dock sägs det vara författat vid den första sionistiska världskongressen i Basel, så man får nog tolka det som ett angrepp på judarna.

Intressant är dock att antijudiskhet ofta tycks gå hand i hand med en avog inställning till frimurarna. Så förföljde nazisterna både judar och frimurare.

Mvh,
Marcus Karlsson
Protokollet som ansens vara orginalet är författat på franska. Vad man kan ha i åtanke är att vid den judiska kongressen i Basel inte fanns någon fransk delegat representerad.:D

Det finns även ett brev som hänvisar till protokollet daterat 1884 skrivet av Papus. Samme Papus som var med och grundade Ordre Kabbalistica de la Rose-Croix, senare blev Grand Master i Ordo Templi Orienti, och som var bosatt ett längre tag i St Petersburg.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 10 augusti 2002, 15:14

För övrigt kan man ju notera att Sions vises protokoll nyligen gått som TV-serie i Egypten ...
Varifrån har du fått den uppgiften? Kan du på något sätt bekräfta det? Var det i statlig eller privat (om det nu finns något sådant i E.) TV?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 10 augusti 2002, 15:25

Fanns ett omnämnande i en essä i DN häromdagen av Jackie Jakubowiski, med titeln "Yassir Arafats dubbla budskap" som nämner TV-serien. Se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Tv-serie

Inlägg av Hans Rosenberg » 10 augusti 2002, 16:45

Den här artikeln handlar om TV-serien:

http://www.worthynews.com/news-features ... eries.html

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 10 augusti 2002, 20:22

Tackar!

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 10 augusti 2002, 22:11

Bygger Sions vises protokoll på det anti-judiska medeltida verket Sjätte ålderns bevis av Julianus på slutet av 600-talet?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 12 augusti 2002, 16:49

Leonidas skrev:Bygger Sions vises protokoll på det anti-judiska medeltida verket Sjätte ålderns bevis av Julianus på slutet av 600-talet?
Attans - jag som trodde jag hade någonsånär koll på ämnet ... :?

Jag känner inte alls till Sjätte ålderns bevis. Kan du berätta mer? Är det ärkebiskopen Julianus av Toledo det är fråga om?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 12 augusti 2002, 20:04

Lindir skrev:
Leonidas skrev:Bygger Sions vises protokoll på det anti-judiska medeltida verket Sjätte ålderns bevis av Julianus på slutet av 600-talet?
Attans - jag som trodde jag hade någonsånär koll på ämnet ... :?

Jag känner inte alls till Sjätte ålderns bevis. Kan du berätta mer? Är det ärkebiskopen Julianus av Toledo det är fråga om?
Ja det är Toledoprelaten Julianus. Jag vet inte mycket mer än att den var starkt anti-judisk och att Julianus själv hade judiskt blod i ådrorna... En sökning på nätet kanske ger mer.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 12 augusti 2002, 20:04

Lindir skrev:
Leonidas skrev:Bygger Sions vises protokoll på det anti-judiska medeltida verket Sjätte ålderns bevis av Julianus på slutet av 600-talet?
Attans - jag som trodde jag hade någonsånär koll på ämnet ... :?

Jag känner inte alls till Sjätte ålderns bevis. Kan du berätta mer? Är det ärkebiskopen Julianus av Toledo det är fråga om?
Ja det är Toledoprelaten Julianus. Jag vet inte mycket mer än att den var starkt anti-judisk och att Julianus själv hade judiskt blod i ådrorna... En sökning på nätet kanske ger mer.

Skriv svar