Kommunismen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Vaan
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 november 2005, 15:45
Ort: Sweden

Kommunismen

Inlägg av Vaan » 29 november 2005, 22:57

Hej, jag behöver lite hjälp. Jag behöver veta en sak, vad för tankar och ideér hade / har kommunister? Jag har sökt på internet men har inte hittat nåt bra.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 29 november 2005, 23:30


Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 november 2005, 08:30

Eller läs "Det kommunistiska manifestet" av Karl Marx och Friedrich Engels. Bara 50 sidor.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 4 december 2005, 14:58

Här kan du tillexempel hitta Kommunistiska manifestet på nätet, i full utgåva.

http://marxistisktforum.cjb.net/bokarkiv/0003.htm

/Robert Sköld

Turandil
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 februari 2003, 11:08
Ort: Norsborg

Re: Kommunismen

Inlägg av Turandil » 6 december 2005, 15:52

Vaan skrev:Hej, jag behöver lite hjälp. Jag behöver veta en sak, vad för tankar och ideér hade / har kommunister? Jag har sökt på internet men har inte hittat nåt bra.
Det finns flera olika kommunistiska idéströmningar. Lite grovt kan de delas in i anarkistisk kommunism och marxistisk kommunism, och den marxistiska kommunismen kan i sig delas in i en leninistisk tradition och en ickeleninistisk tradition (och därifrån ytterligare förgreningar som känns onödiga att gå in på just här). Det gemensamma är väl att samtliga strävar efter ett klass- och statslöst samhälle där kapitalförhållandena är upphävda. Här existerar vare sig lönearbete eller varuproduktion, et cetera.

För fördjupning så kan Riff-Raff rekomenderas. Riff-Raff är en svensk tidsskrift för kommunism och klasskampsteori. Jag vet inte vilken nivå du befinner dig på, men Riff-Raff är rätt tungt.


En enkel introduktion till kommunism (främst influerad av anarkism, vänsterkommunism och insurrektionism) existerar på prole.info.

Textversion på engelska.
Textversion på engelska med bilder.
Svensk översättning av textversionen.

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Re: Kommunismen

Inlägg av Plutokraten » 6 december 2005, 16:12

Turandil skrev:Här existerar vare sig lönearbete eller varuproduktion, et cetera.
Existerar inte varuproduktion i en kommunistisk idealstat? Och här har jag gått och inbillat mig att kommunisternas invändning var emot ägandekoncentration, inte industrin i stort. :D

Turandil
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 februari 2003, 11:08
Ort: Norsborg

Inlägg av Turandil » 7 december 2005, 14:11

Notera att det endast handlar om varuproduktionens upphävande, inte om produktionen i stort. En vara är ju endast en vara under särskilda samhälliga betingelser. En vara kan sägas bestå av två delar, ett bruksvärde och ett bytesvärde. Under kommunismen så existerar inte bytesvärdet; produkter produceras endast för att brukas, inte för att säljas.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 januari 2006, 21:46

Turandil,

Det innebär väl att pengarna försvinner och att man som medborgare enkelt och lätt kan hämta ut mat/kläder osv. ur en butik utan betala? Finns det inte någon form av svaghet i ett sådant samhällssystem? Pengar har ju ändå skapats för att förenkla saker och ting. Vad för man fram för åsikter i egenskap av marxist för att bemästra den problematiken? Om vi säger att det är bara att gå in i butiken och ta det man vill ha så kan ju detta innebära en överkonsumtion av olika varor, t.ex. godis/fett som i sin tur leder till fetma. Människan är ju inte så rationell så att hon tar det hon endast är i behov av, det ser vi ju redan idag. Sedan förstår jag inte varför det är så fult att sälja produkter (varuproduktion) om vi leker med tanken att vinsterna endast går till arbetare och investeringar i och med företagen är ägda av arbetarna.

/Martin

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 januari 2006, 21:54

Undvik politik men fortsätt gärna den historiska diskussionen om kommunism.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 21 januari 2006, 22:16

Jag har inte tagit ställning för någon form av politik, jag frågar Turandil i och med han verkar veta svaret på mina frågor, jag vill veta hur marxister resonerar i frågan om varuproduktion genom att problematisera saken.

/Martin

Turandil
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 25 februari 2003, 11:08
Ort: Norsborg

Inlägg av Turandil » 26 januari 2006, 19:43

Martin Tunström skrev:Turandil,

Det innebär väl att pengarna försvinner och att man som medborgare enkelt och lätt kan hämta ut mat/kläder osv. ur en butik utan betala? Finns det inte någon form av svaghet i ett sådant samhällssystem? Pengar har ju ändå skapats för att förenkla saker och ting. Vad för man fram för åsikter i egenskap av marxist för att bemästra den problematiken? Om vi säger att det är bara att gå in i butiken och ta det man vill ha så kan ju detta innebära en överkonsumtion av olika varor, t.ex. godis/fett som i sin tur leder till fetma. Människan är ju inte så rationell så att hon tar det hon endast är i behov av, det ser vi ju redan idag. Sedan förstår jag inte varför det är så fult att sälja produkter (varuproduktion) om vi leker med tanken att vinsterna endast går till arbetare och investeringar i och med företagen är ägda av arbetarna.

/Martin

Jag började skriva dig ett svar, men jag kom på att i stort sett allt jag skrev (och lite till) redan fanns förklarat i bland annat den här tråden på soc.nu

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 januari 2006, 21:11

Martin Tunström skrev:Om vi säger att det är bara att gå in i butiken och ta det man vill ha så kan ju detta innebära en överkonsumtion av olika varor, t.ex. godis/fett som i sin tur leder till fetma. Människan är ju inte så rationell så att hon tar det hon endast är i behov av, det ser vi ju redan idag.
Om det här var så enkelt, skulle alla människor med god inkomst vara överviktiga och möjligen avlidna i hjärt/kärlsjukdomar. Så är inte fallet.

Vill man se framtiden utan pengar, så besvaras frågan redan tillfredställande i Star Trek. :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 februari 2004, 02:34
Ort: Örebro

Inlägg av Stompe » 29 januari 2006, 17:46

Dûrion Annûndil skrev: Vill man se framtiden utan pengar, så besvaras frågan redan tillfredställande i Star Trek. :)

Mvh -Dan
Utveckla gärna det där för en som inte är insatt i star trek. ;)

barbar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 mars 2006, 20:43
Ort: stockholm

Inlägg av barbar » 21 mars 2006, 20:46

Turandil skrev: .... Under kommunismen så existerar inte bytesvärdet; produkter produceras endast för att brukas, inte för att säljas.
Det här är alltså en idealekonomi enligt Marx?

Var det p.g.a. planekonomin som sovjetunionen led av hungersnöd två gånger?
1921 och 1932-1933 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionen)
att staten alltså gjort lite felräkningar om folkmängd, väder och allt som kan påverka t.ex. en veteskörd.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 21 mars 2006, 22:54

svälten 1921 kom sig av den sk krigskommunismen, det hade rasat ett bitert inbördeskrig i ryssland och sedan ett krig mot Polen, vad man gjorde var att helt enkelt stjäla böndernas spannmål och jordbruksprodukter. Viljan att då producera när man inte själv får behålla det man kämpat för faller givetvis då, och så sjunker matnivåerna. Till detta ska läggas att en ovanligt otrevlig torka de här åren.

1932-33 kom sig svälten av att man genomdrivit en hårdhänt tvångskollektivisering. Man skulle avveckla all privat jordbruksnäring och staten skulle producera istället. Detta gick inte helt friktionsfritt så att säga. Man jagade alla så kallade "kulaker", vilket var benämningen på lite rikare storbönder. Kulak kallades snart sagt varje bonde som hade ett par kor och några grisar, dessa förföljdes och man konfiskerade allt som kulakerna producerade för att man skulle föda arbetarna i städerna. Men det hamnade inte i städerna, istället sålde man det mesta av spannmålsproduktionen på export för att kunna köpa maskiner till fabrikerna så att den tunga industrin kunde komma igång. så försvann åter all vilja hos landets bönder att producera mat, och den som producerades försvann ut ur landet.

problemet med planekonomi är att mekanismen utbud och efterfrågan inte finns med på ett naturligt sätt. Man vet inte vad folk vill ha eller vad som behövs, och vissa produkter blir det alldeles för mycket överskott på och på annan underskott av..därav de välkända långa köerna.

Skriv svar