Började demokratin på slagfältet?
-
Professor Martin
- Tidigare medlem
Började demokratin på slagfältet?
Denna quiz är självgjord, men ni får gärna svara ändå.
Samma regler gäller som i andra quiz:ar
Jag kan börja med att ställa en fråga:
Jag säger att demokratin startade på slagfältet. Varför?
Hälsningar Martin
Samma regler gäller som i andra quiz:ar
Jag kan börja med att ställa en fråga:
Jag säger att demokratin startade på slagfältet. Varför?
Hälsningar Martin
- Dûrion Annûndil
- Medlem
-
Professor Martin
- Tidigare medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
-
Professor Martin
- Tidigare medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
- J.K Nilsson
- Medlem
Om vi ser armén som en agent för nationalismen i Frankrike, Tyskland och Italien så blir det lite mer svårtytt. I Tyskland samlade man männen från samma område till garnisonen och utbildade i vapen, vilket man inte vågade göra i Italien då man var rädd att områdena fick för stora möjligheter att hota den italienska staten. Nationen Tyskland eller mer rätt Preussen var etablerad och hotades inte av tanken på massarmé vilken grundlades av Frankrike under Napoleon. Italien tolkas sällan som en nationalstat.
Vi ser snarare att slagfälten uppvisar följderna av begynnande demokratisering i liberal riktning. Utan känslan för ett vi kommer det knappast att kunna utbildas massarmér och vikänslan är viktig för fungerande demokrati.
J.K Nilsson
Vi ser snarare att slagfälten uppvisar följderna av begynnande demokratisering i liberal riktning. Utan känslan för ett vi kommer det knappast att kunna utbildas massarmér och vikänslan är viktig för fungerande demokrati.
J.K Nilsson
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Totalt fel säger jag. Kriget uppstår i sänghalmen. Om man läser Homeros Iliaden så framstår detta klart. Den sköna Helena ska tuktas, cinderella som en saga: glasskon som gått i kras, skärvor av en krossad illussion.Leonidas skrev:Man kan på sätt och vis säga att demokratin uppstod på de antika slagfälten. Kriget i det antika Grekland var till början en rent adlig verksamhet. Efterhand så utökades arméerna till att utgöra även "vanliga" medborgare och därmed ökade även kraven på inflytande.
-
Darius III
- Ny medlem
Fria män har mer att vinna på att slåss för sitt land än slavar. Den frie mannen behåller sin frihet, sin egendom och sin lycka om han segrar. Förlorar han riskerar han slaveri. Slaven riskerar egentligen bara sitt liv, vare sig han segrar eller inte så förblir han slav. Således blir den frie Athenaren en bättre soldat än någon som slåss för en tyrann. Demokratin fostrar goda patrioter.
(en källa jag läst är Perikels liktal)
Temat återkommer senare som argument till försvar för den romerska republiken och de Italienska renässansrepublikerna. Engagerade medborgare slåss bättre än tvångsutskivna. Man slåss hellre för sig själv, sin egen egendom och frihet än för någon härskares ära!
OBS Obs detta innebär inte att jag säger att demokratiska soldater slåss bättre. Det jag säger är att demokratiförespråkare i äldre tider gärna använde sig av det argumentet!
(en källa jag läst är Perikels liktal)
Temat återkommer senare som argument till försvar för den romerska republiken och de Italienska renässansrepublikerna. Engagerade medborgare slåss bättre än tvångsutskivna. Man slåss hellre för sig själv, sin egen egendom och frihet än för någon härskares ära!
OBS Obs detta innebär inte att jag säger att demokratiska soldater slåss bättre. Det jag säger är att demokratiförespråkare i äldre tider gärna använde sig av det argumentet!